کد خبر: ۳۶۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 15 January 2017
مینا شوهانی 
شاید بتوان قرار گرفتن یزد در مسیر جاده ابریشم را یکی از علل پیشرفت صنعت نساجی در این دیار برشمرد به طوری که این صنعت اکنون از تاریخچه‎‎ای طولانی در استان و در بین هنرمندان یزدی برخوردار است.
هر چند این حرفه مانند گذشته رونق زیادی ندارد و با فراز و نشیب‎‎هایی هم روبه‌رو بوده است ولی بدون‌شک هنوز هم اصیل‎‎ترین و مهم    ترین مکان برای پیشرفت صنعت نساجی، استان یزد است.سال    های زیادی از دورانی که در تمام محلات تاریخی استان با دست توانمند هنرمندان یزدی انواع دستباف‎‎های سنتی این دیار مانند دارایی و ترمه بافته و به دیگر مناطق کشور و حتی خارج از کشور صادر می    شد، نمی‎‎گذرد.اینک با توجه به پیشرفت و جایگاه خوب حرفه نساجی به ویژه نساجی سنتی در استان، قرار است با تهیه مستندات و فراهم شدن شرایط لازم، این حرفه اصیل یزدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد که البته اکنون نیز قدم    های نهایی را در انتظار رای کارشناسان می‎‎گذراند.
در همین رابطه نیز با توجه به اهمیت نساجی سنتی و جایگاه آن در استان، قرار است همایشی ملی با حضور مسئولان کشوری و استانی با محوریت «غیاث الدین نقشبند» که از برجستگان قدیمی این صنعت در استان بوده است در یزد برگزار شود.

روزهای خوش صنعت نساجی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: یزد با توجه شرایط اقلیمی که از گذشته دارد، از قدیم‌الایام دارای رونق خاصی در حرفه نساجی بوده و پارچه های ابریشمی دستباف هنرمندان یزدی همیشه توجه جهانگردان و سیاحان شرق و غرب را به خود معطوف ساخته است.
«محمدرضا دهقان بهرجردی» می‌افزاید: هر چند در طول تاریخ این صنعت با فراز و نشیب    های زیادی روبه‌رو بوده است ولی وجود چندین کارخانه نساجی با چندین هزار کارگر در گوشه گوشه این شهر، نشان از ریشه    دار بودن استان در زمینه نساجی دارد.
به گفته وی، با توجه به کم فروغی این صنعت در مقایسه با گذشته، با برنامه    ریزی معاونت صنایع دستی استان کارگاه های قدیمی این حرفه احیا شده و با توجه به نگرش مردم نسبت به محصولات ارگانیک، تولید پارچه های دستباف رونقی دوباره گرفته است.
وی ادامه می‎‎دهد: با نوآوری در این حوزه و ایجاد تنوع در طرح‎‎ها‎‎ و رنگ    های محصولات جدید نساجی، مردم استان به ویژه بانوان یزدی نیز انگیزه‎‎ای مجدد برای ایجاد کارگاه های خانگی نساجی پیدا کرده‎‎اند.
دهقان با بیان این که امروز یکی از مشکلات اساسی دولتمردان اشتغال و رفع مشکل بیکاری است، معتقد است که ایجاد کارگاه‎های درون‌محله‎ای بافت پارچه‎‎های دستباف مانند انواع شال با برنامه‎‎ریزی معاونت صنایع دستی و همراهی مسئولان محلی و همچنین بخش خصوصی، می    تواند علاوه بر احیای رونق مجدد این حرفه، اشتغالزایی خوبی را در این صنعت فراهم آورد.وی در این باره اعلام می‎‎کند: ‎‎اکنون در استان 18 کارگاه جدید صنعت نساجی ایجاد شده ولی برای تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر برای رونق و احیای این قبیل کارگاه‎‎های نساجی نیاز به پرداخت تسهیلات و همکاری بانک‎‎ها وجود دارد.

ثبت ملی؛ مقدمه‎‎ای برای ثبت جهانی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: در تلاش برای فراهم کردن زمینه‌هایی برای ثبت ملی نساجی در فهرست آثار ملی کشور هستیم و مستندات آن آماده و همه شرایط این مهم با توجه به ظرفیت‎‎های خوب نساجی استان فراهم شده است.دهقان بیان می‌کند: اکنون منتظر نظر نهایی کارشناسان بعد از بازدید و حضور آنها در کارگاه‎‎های نساجی استان هستیم تا پس از آن زمینه های ثبت جهانی این صنعت را فراهم کنیم.
وی ادامه می‌دهد: هر چند نساجی استان دارای ظرفیت    های مناسبی است و اخیراً هم چند رشته آن در استان احیا شده است، ولی کارشناسان برای ثبت ملی چند شاخص مهم را مدنظر دارند که اشتغال‎‎زایی این صنعت مهم‎‎ترین شاخص آنها محسوب می‎‎شود.
دهقان اظهار می‌کند: باید کاری کرد که مردم با انگیزه بیشتری به این صنعت روی آورند و اشتغال‎‎زایی این صنعت را افزایش دهند که البته این مهم نیازمند حمایت مالی و دریافت تسهیلات است که در این باره اعتبار معاونت اندک است و بانک    ها هم همکاری لازم را ندارند.
به گفته وی، صندوق کارآفرینی امید هم تنها با شرایط بسیار سختگیرانه‌ای اقدام به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی می‎کند که شامل همه مردم نمی‌شود ولی با وجود اعتبار اندک معاونت صنایع دستی تاکنون در شهرستان‎‎های تفت، ابرکوه، اردکان، یزد و اشکذر اقدامات خوبی برای اشتغال زایی و رونق نساجی انجام شده است.

همایش ملی نساجی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه می‌دهد: استان یزد شخصیت‎‎های هنرمند و صاحب نامی در حوزه نساجی در دل خود پرورش داده است که «غیاث الدین نقشبند یزدی» یکی از این شخصیت‎‎هاست.محمدرضا دهقان بهرجردی با اشاره به برگزاری همایش ملی نساجی با محوریت این شخصیت برجسته در 11 بهمن‎‎ماه سال جاری در استان، یکی از محورهای مهم این همایش را بررسی ابعاد شخصیتی غیاث الدین عنوان می‌کند.وی بیان می‌کند: این شخصیت از اسطوره‎های طراحی و بافت پارچه و از مفاخر معاصر با دوره صفویه بود که چند نوع طراحی پارچه نفیس به نام او در موزه‎‎های مهم جهانی خودنمایی می‌کند ولی تا به امروز به شخصیت این فرد کمتر بها داده شده است.
به گفته این مسئول، برگزاری چنین همایش‎‎هایی و شناخت بهتر شخصیت    های اثرگذار در صنعت نساجی می‌تواند در ارتقای این صنعت موثر باشد و موجب رونق بیشتر صنعت نساجی استان و تولید لباس‎‎های فاخر از سوی نسل جوان شود.
دهقان از دیگر محورهای مهم این همایش علاوه بر نقش غیاث الدین در تاریخ نساجی ایران، نقش خلاقیت و نوآوری در طرح‎‎های غیاث الدین و ابعاد مختلف زندگی وی، به نقش نساجی سنتی و کارآفرینی، نساجی و هویت ملی و علاوه بر آن نساجی، فرصت‎ها و تهدیدها اشاره می‎‎کند.

   غیاث الدین نقشبند؛ طراح پارچه‎‎های مخمل و ترمه  
مشاور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: غیاث الدین نقشبند یزدی از اسطوره‎‎ها و مفاخر صنعت نساجی یزد است ولی مردم یزد با این شخصیت آشنایی کافی ندارند.«سید مصطفی فاطمی» می‌افزاید: او برای نخستین بار در کشور «پارچه مخمل» را به نام خود تولید کرد و همچنین پاچه «ترمه» هم از تولیدات این شخصیت است.به گفته وی، غیاث‎‎الدین دستگاه‎‎هایی را برای تولیدات صنعت نساجی در استان ابداع کرده است که در عصر کنونی نیز کسی با نحوه کار کردن آنها آشنایی ندارد.
وی اظهار می‎‎کند: غیاث‌الدین در دوره خود به قدری شهرت پیدا کرد که امپراتورها و شاهان مهم علاقه داشتند لباس‎های آنها را وی تهیه کند و در زمان جنگ بین عثمانی و ایران، بخش مهمی از هزینه جنگ را با کمک هنر نساجی خود متقبل شد ولی هنوز درباره شخصیت مهم او هیچ تالیفاتی انجام نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار