کد خبر: ۳۶۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹ 15 January 2017
به گزارش تابناک یزد،اسکواش یکی از رشته های ورزشی انفرادی پر مدال استان است که از آغاز فعالیت تاکنون جایگاه خوبی را در استان و حتی کشور به خود اختصاص داده و روز به روز نیز هواداران بیشتری را جدب این ورزش پر جنب و جوش کرده است.
خوشبختانه در حال حاضر 3 ورزشکار از مجموع 6 عضو تیم ملی اسکواش بزرگسالان کشورمان را نیز یزدی‎‎ها تشکیل داده‎‎اند و در رقابت‌های برون مرزی در کنار سایر ملی‌پوشان برای کشورمان کسب افتخار می‌‎‎کنند.
هیات اسکواش استان نیز برنامه‌  های خوبی را برای حفظ این جایگاه در کشور در نظر دارد و با استعدادیابی که از سوی این هیات در سنین پایه در دست اجراست تلاش می‎‎کند در آینده نه تنها در تیم ملی اسکواش مردان بلکه در بخش بانوان نیز ملی‌پوشانی را به کشورمان معرفی کند.

ورزشی کم‌هزینه در استان
عضو یزدی تیم ملی اسکواش کشورمان با اشاره به وجود استعدادهای ناب این رشته در استان به همشهری می‌گوید: از سال 79 رشته اسکواش در استان پایه‌ریزی شد و از همان ابتدا به عنوان یکی از بهترین‌های کشور جایگاه خود را تثبیت کرد به طوری که اسکواش‎‎بازان یزدی همواره در رده سنی جوانان کشور حرف اول را برای گفتن داشته‎‎اند.
«محمدحسین جعفری» می‌افزاید: باید برای پیشرفت این رشته ورزشی پرطرفدار، به سمت استعدادیابی و گسترش این ورزش در سنین پایه رفت چرا که اگر از پایه برای رشته اسکواش برنامه‌ریزی کنیم، بدون‌شک در آینده تیم‌های قوی‌تری را روانه مسابقات مختلف خواهیم کرد.
وی می‌گوید: رشته اسکواش از نظر هزینه‌های ورزشی از سایر رشته‌ها کم‎‎هزینه‎‎تر است چرا که این ورزش برای شروع نیاز به وسایل خاصی ندارد و یک ورزشکار برای شروع باید فقط کفش ورزشی با خود به همراه بیاورد و راکت را هیات در اختیارش قرار می‌دهد.
وی ادامه می‎‎دهد: حتی اگر ورزشکار قدم در راه پیشرفت بگذارد و به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کند، تنها هزینه‎‎ای که برای تمریناتش نیاز دارد فقط هزینه خرید راکت ورزشی و کفش مناسب است که باز هم حامی مالی ورزشی آن را تامین می‌کند.

استعدادیابی؛ دغدغه‎‎ این روزها
رئیس هیات اسکواش استان نیز می‎‎گوید: هیات اسکواش استان در برنامه‌های پیش‌ روی خود در سال جاری استعدادیابی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف این هیات مورد اهتمام قرار داده است به طوری که از سنین پایه و با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان اقدام به شناسایی و آموزش استعدادهای ناب این رشته در مدارس کرده است.
«محمد علی نگهی» می‌افزاید: این استعدادها برای آموزش بیشتر و حرفه‌ای شدن زیر نظر مربیان خبره در این رشته قرار می‎‎گیرند تا در آینده رشته اسکواش به عنوان یکی از رشته‌های انفرادی ورزش استان، اعضای بیشتری را در اختیار تیم ملی قرار دهد و در مسابقات کشوری افتخارآفرینی کند.
وی با اشاره به این که ‎‎اکنون 2 تیم اسکواش بانوان و آقایان در لیگ‎‎های کشور در حال رقابت با سایر حریفانشان هستند، تصریح می‎‎کند: تیم آقایان استان در لیگ برتر و تیم بانوان در لیگ دسته یک حضور دارد و امیدوار به قهرمانی تیم بانوان استان در لیگ دسته یک هستیم.

ساخت سالن‌های اختصاصی
نگهی می‎‎گوید: در استان یزد زمینه برای پیشرفت ورزشکاران در این رشته مهیا است به طوری که در شهر یزد 3 سالن مجزا برای تمرین ورزشکاران در نظر گرفته شده است و یک سالن اختصاصی نیز از سوی رئیس جمهور تامین اعتبار شده که تاکنون 40 درصد اعتبار مورد نیاز آن پرداخت شده است. امیدواریم تا پایان سال آینده، این سالن چند‌منظوره واقع در بلوار پاسداران برای رفاه حال اسکواش‌بازان یزدی مهیا و آماده بهره‌برداری شود.
وی اظهار می    کند: البته مجموعه‎‎ای ورزشی در شهرستان نیز با 50 درصد پیشرفت در حال ساخت است که امیدواریم تا اوایل تابستان سال آینده برای استفاده ورزشکاران آماده‎‎سازی شود.

فرهنگسازی برای اسکواش بانوان
رئیس هیات اسکواش استان از دیگر برنامه های این هیات، به برنامه‎‎ریزی برای فرهنگسازی برای پیشرفت این ورزش در بین بانوان استان اشاره می‎‎کند و می‎‎گوید: برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته است تا اسکواش‌بازان بانو بتوانند در مسابقات کشوری بدرخشند.
وی اضافه می‎‎کند: البته در سال‌های گذشته برنامه‎‎ریزی‎‎هایی در این مورد انجام شد اما با وجود فراهم شدن شرایطی خاص برای آنها و نگاهی که به ورزش بانوان در استان وجود داشت، بانوان اسکواش‎‎باز غالباً پس از ازدواج ورزش را رها می‎‎کردند که در این رابطه سعی داریم با فرهنگ‌سازی این مشکل را مرتفع سازیم.
نگهی در این باره یادآور شد: «نجمه بوشهری‌زاده» یکی از همین بانوان است که توانسته در این رشته و در رقابت‎‎های کشور خوش بدرخشد.

   مشکل عمومی هیات‎‎های ورزشی؛ دامنگیر اسکواش  
رئیس هیات اسکواش استان عنوان می‎کند: هیات اسکواش استان نیز همانند سایر هیات‌های ورزشی از کمبود بودجه رنج می‌برد و با توجه به جذابیتی که در این رشته ورزشی وجود دارد و استقبالی که از آن صورت می‌گیرد، تامین هزینه‌ها برای این هیات بسیار سنگین است.
«محمدعلی نگهی» می‌گوید: وجود حامیان مالی و جذب کمک‌هایی که از سوی ورزش‌دوستان استان صورت می‌گیرد، می‌تواند در جذب ورزشکار در این رشته موثر واقع شود و استان را به سمت ورزشی شدن بیشتر دهد.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار