کد خبر: ۳۶۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 15 January 2017
هیفاء پردل
بیماری‎‎های غیر واگیرداری مانند دیابت در استان در حال رشد است و مهم ترین عامل شیوع این بیماری    ها تغییر سبک زندگی و تغذیه ناسالم است که موجب ریز فاکتورهای خطرناکی مانند چاقی و کم تحرکی شده است.
براساس آخرین آمارها، 18 درصد افراد بالای 30 سال استان به بیماری دیابت مبتلا هستند و اگر اقدامات خودمراقبتی از سوی افراد جامعه انجام نشود، پیش    بینی می‌شود 100 هزار نفر بیمار پیش دیابتی در استان درگیر این بیماری شوند.
از طرفی یزد یکی از قطب    های پزشکی کشور است که پذیرای 40 درصد بیماران غیر بومی از دیگر استان‎‎های کشور نیز هست.
با وجود رشد بیماری دیابت و دیگر بیماری    های غیر واگیردار در سال 76، راه‌اندازی مرکز تحقیقات دیابت استان تصویب شد و در سال 82 به مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت ارتقا یافت و در سال 93 رسماً افتتاح شد.این مرکز طبق استانداردهای ارائه خدمات، با توجه به برنامه‎‎های مطلوبی که در زمینه پیشگیری، درمان و تحقیقات انجام داده با تایید معاونت وزارت بهداشت از بین مراکز دیابت استان‎‎های کشور به «مرکز جامع دیابت کشور» تبدیل شده است.
همشهری برای اطلاع از آخرین وضعیت دیابت در استان و مهم    ترین برنامه های این مرکز با «سید محمدرضا آقایی» مدیر مرکز تحقیقات و درمان دیابت استان، گفت    و    گوی انجام داده است.
  • آخرین وضعیت دیابت در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
استان یزد بیش از استان    های دیگر درگیر بیماری دیابت است به طوری که شیوع دیابت در استان از میانگین کشوری هم بالاتر است و طبق آخرین آمارها، 18 درصد از افراد بالای 30 سال استان یعنی حدود 90 هزار نفر از جمعیت استان مبتلا به این بیماری هستند.
با توجه به کم تحرکی و تغییر سبک زندگی و همچنین آمار بالای چاقی در استان، پیش    بینی می‌شود 100 هزار نفر در استان نیز در مرحله پیش دیابتی باشند. به این ترتیب احتمال می‌رود تا چند سال آینده آمار دیابتی‎‎های استان به 2 برابر هم برسد.
این در حالی است که با خود مراقبتی، تغییر سبک زندگی و تغذیه و ورزش می‎‎توان به طور موثری از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
  • درباره فعالیت مرکز درمان و تحقیقات دیابت استان توضیح دهید.
مرکز درمان و تحقیقات دیابت یزد با هدف آموزش، پژوهش، درمان و پیشگیری از دیابت فعالیت دارد و ‌‌اکنون 37 هزار نفر از بیماران دیابتی استان در این مرکز دارای پرونده هستند.در این مرکز بیمارانی از سنین نوزادی تا افراد 60 ساله تحت پوشش قرار دارند و بیماران معمولاً به صورت خود معرف یا از طریق ارجاع مراکز بهداشتی و درمانی به این مرکز معرفی می‎‎شوند.در این مرکز، درمان به صورت کارشناسی انجام می‎‎شود و تنها مرکزی است که 60 درصد بیماران را با توجه به نیازشان به لحاظ تغذیه    ای نیز کارشناسی می‌کند.
در این مرکز 50 متخصص و فوق تخصص به ارائه خدمات درمانی، تغذیه    ای و پیشگیرانه مبادرت می‌‌کنند و خدماتی در عرصه مواد غذایی رژیمی و تجهیزات مدرن پزشکی، کنترل قند خون خانم  های باردار، سنجش بینایی و زخم پای بیماران دیابتی نیز ارائه می‎‎شود.
  • درباره تبدیل این مرکز به «کلینیک جامع دیابت کشور» توضیح دهید.
مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد، مدل جامع ارائه خدمات به بیماران دیابتیک در کشور است و در این رابطه تدوین برنامه‎‎های عملیاتی دیابت در بخش درمان کشور به دانشگاه علوم پزشکی یزد واگذار شده است. در این چارچوب ارائه خدمات در 24 استاندارد سطح‎‎بندی و در 4 بخش آموزش، پیشگیری، تحقیقات و درمان تعریف شده است.
گزارش کار این مرکز در معاونت وزارت بهداشت بررسی شده و از آنجا که در ارائه مدل دیابتیک منحصر به فرد است، نخستین کلینیک جامع دیابت کشور به شمار می‌رود.
  • قرار است در آینده «نخستین بیمارستان دیابت» نیز در استان افتتاح شود، این بیمارستان چه ویژگی‌ای دارد؟
با توجه به پذیرش بیماران غیر بومی و رشد بیماران دیابتی استان، نخستین مرکز تخصصی و فوق تخصصی دیابت کشور طی 2 سال آینده به بهره‎‎برداری می‌رسد. مدل این بیمارستان که با توسعه بیمارستان کنونی «حضرت زینب کبری(س)» اشکذر راه‎‎اندازی می‎‎شود، با رایزنی    های انجام شده به وزارت بهداشت ارائه شده است.در این بیمارستان در قالب بخش    های بستری ویژه دیابتی، مراقبت‎‎های ویژه و آی.سی.یو، در 4 طبقه با رویکرد درمان بیماران دیابتی راه‎‎اندازی خواهد شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار