سرپرست سازمان حج و زیارت با اعلام آغاز برنامه‌ ریزی‌ ها برای سفر حج تمتع گفت:‌ اگر مذاکرات با عربستانی ها در زمان مشخص به نتیجه برسد، می‌ توان برنامه‌ ریزی و هماهنگی‌ های حج ۹۶ را انجام داد.
کد خبر: ۳۶۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ 16 January 2017
به گزارش تابناک یزد، محمدی جزئیاتی از دعوتنامه حج عربستان و هیئت مذاکره‌ کننده ایرانی را بیان کرد و افزود: عربستان هر سال طبق روال معمول، در ماه‌های ربیع‌ الاول و ربیع الثانی دعوتنامه‌ هایی به کشورهای اسلامی می‌ فرستد و برای مذاکره با هیئت های اعزامی این کشورها، زمانی را تعیین می‌ کند که نوبت ایران، پنجم اسفند  برابر با 25 جمادی‌الاول تعیین شده است.
 وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمان تعیین شده برای مذاکره با هیئت ایرانی، در صورت به نتیجه رسیدن و توافق میان دو کشور، فرصت برای هماهنگی‌ها و اجرای عملیات حج وجود دارد؟ اظهار کرد: طبیعتا اگر در زمان تعیین شده، مذاکرات به نتیجه برسد می‌ توان برنامه‌ ریزی و هماهنگی‌ ها را انجام داد.

سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: این سازمان طبق وظیفه ذاتی خود از مدت‌ ها قبل برنامه‌ ریزی مربوط به حج تمتع را آغاز کرده است و اگر شرایط فراهم شود و مذاکرات به نتیجه برسد و مطالبات ایران در راستای حفظ عزت، شأن و امنیت زائران کشورمان تامین شود، مشکلی برای عملیات حج نخواهیم داشت.
 محمدی همچنین درباره راهکارهای پیشنهادی و جدید ایران برای حل چالش‌هایی که از مذاکرات سال گذشته باقی مانده است، اظهار کرد: ما از وضعیت حال حاضر عربستان و وزارت حج این کشور اطلاعی نداریم، این مسائل در مذاکره مشخص خواهد شد. ضمن این‌ که مطالبات و راهکارهای ایران کاملا شفاف است.
 وی در ادامه درباره‌ رویداد حج که در مذاکرات سال گذشته به دلیل تعطیلی سفارت خانه این کشور در ایران به عنوان یکی از چالش‌ ها مطرح بود، گفت: در مذاکرات سال گذشته راهکارهای مورد توافق در این‌ باره، تعیین شد. بعید می‌ دانیم در این دور از مذاکرات درباره‌ آن صحبت شود، چون در این زمینه به نتیجه رسیدیم.
 محمدی اضافه کرد: پیشنهاد نخست صدور روادید در کشور ثالث بود که با مقاومت ایران، راهکار صدور ویزای الکترونیکی مطرح شد. بنابراین به احتمال زیاد در مذاکرات امسال چالشی دراین باره نخواهیم داشت.
سرپرست سازمان حج و زیارت سپس درباره هیئت مذاکره‌ کننده‌ ایران که قرار است پنجم اسفند امسال در وزارت حج عربستان دیدار داشته باشد، توضیح داد: ترکیب هیئت ها همواره مشخص است، معمولا مسئولان اجرایی حج از بعثه رهبر انقلاب و سازمان حج و زیارت، به همراه نمایندگانی از بخش فناوری اطلاعات برای رسیدگی به موضوع روادید و همینطور نماینده‌ ای از شرکت هواپیمایی در این هیئت حضور خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار