کد خبر: ۳۶۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 16 January 2017

به گزارش تابناک یزد،معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ظرفیت علمی و پژوهشی استان یزد در بحث آموزش مدیریت بحران، از تدوین و اجرای سند آموزش مدیریت بحران به صورت پایلوت در کشور در استان یزد خبر داد.

«اسماعیل نجار» در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد با اشاره به نقش آموزش در کاهش آسیب‌های ناشی از بحران‌های طبیعی، ‌اظهارکرد: آموزش مدیریت بحران در حقیقت آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه در راستای نجات جان خود در مواقع بحرانی و کاهش آسیب‌های مختلف است.

وی جلوگیری از هر رفت سرمایه‌های انسانی و اقتصادی کشور را از جمله ویژگی های آموزش مدیریت بحران دانست و بیان کرد: برای اولین بار در کشور سند آموزش مدیریت بحران در استان یزد تهیه و تدوین شده است.

نجار با بیان این که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سند آموزش مدیریت بحران به صورت پایلوت کشوری در استان یزد اجرای می‌شود، گفت: تدوین این سند در استان یزد نشانه ظرفیت علمی و پژوهشی این استان است که باید به دیگر استان‌های کشور تعمیم داده شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تغییر اقلیم از جمله وقایع اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: این تغییر اقلیم طبعات زیادی در مسائل جوی داشته است.

وی عدم وجود بارش برف و باران را از جمله معضلات طبیعی که نتیجه تغییرات اقلیم است، دانست و بیان کرد: بحث کم‌آبی و خشکسالی یکی از دغدغه‌های جدی تمام استان‌های کشور است.

معاون وزیر کشور کاهش پوشش گیاهی و افزایش بیابان‌های کشور از دیگر مباحث و معضلات زیست محیطی کشور عنوان کرد و ادامه داد: از تعداد کل منابع آبی کشور سه میلیارد متر مکعب مربوط به  آب شرب،‌ هفت میلیارد متر مکعب صنعت و 90 میلیارد بخش آب کشاورزی است.

نجار استان یزد را نمونه‌ای شاخص در بحث مدیریت و مصرف منابع آبی برای کشور دانست و بیان کرد: مدیریت یزدی در بحث مصرف آب باید به تمام کشور آموزش داده شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت تأمین اعتبار لازم برای انجام مطالعات مربوط به نشست زمین، گفت: برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی یکی از مهمترین عوامل موثر در بحث نشست زمین است.

وی ساماندهی قنات‌های کشور به ویژه استان یزد را به عنوان یکی از موثرترین منابع تأمین و نگهداری آب‌های زیر زمینی کشور ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تدوین شیوه نامه راهبردی برای ساماندهی قنات‌ها در دستور کار سازمان مدیریت بحران کشور و دولت قرار گرفته است.

این مقام مسئول مبارزه با مگس مدیرترانه‌ای را از دیگر موارد قابل پیگیری و دارای اولویت اجرایی عنوان کرد و ادامه داد: جذب مشارکت عمومی در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از بحران‌های طبیعی ضروری است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به شرایط نابسامان دولت در حوزه تأمین اعتبارات لازم برای بیمه کردن عرصه‌های مختلف در برابر بحران‌های طبیعی، گفت: در سال گذشته بیش از 57 هزار روستا در سطح کشور با مشکل بی‌آبی و خشکسالی مواجه بودند که با تانکر آب مورد نیاز آنها تأمین شده است.

وی با بیان این‌که امروز بسیاری از کشورها با استفاده از تکنولوژِی‌های نوین خود را در برابر آسیب‌ها و بحران‌های طبیعی بیمه کردند، گفت: احداث ساختمان‌های ایمن و استفاده از ابزارآلات و تکنولوژی‌های ایمن نقش مهمی در تأمین امنیت جانی افراد در بحران‌های طبیعی ایفا می‌کند.

معاون وزیر کشور در پایان ایمن‌سازی را از دیگر ضرورت‌های مدیریت بحران دانست و بیان کرد: توجه ویژه به ایمنی لازم و رعایت استانداردهای مختلف در حقیقت جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های اقتصادی و انسانی کشور است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار