از سوی مدیران اقتصادی استان مطرح شد؛
مدیران اقتصادی آذربایجان شرقی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت مالیاتی و شرایط اقتصادی استان را تشریح و در خصوص برخی اظهارنظرها در خصوص تغییرات مربوط به سهم مالیاتی این خطه در سال آینده شفاف سازی کردند.
کد خبر: ۳۶۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 16 January 2017
مدیران اقتصادی آذربایجان شرقی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت مالیاتی و شرایط اقتصادی استان را تشریح و در خصوص برخی اظهارنظرها در خصوص تغییرات مربوط به سهم مالیاتی این خطه در سال آینده شفاف سازی کردند.

در این نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی و مدیران کل امور مالیاتی و امور اقتصادی و دارایی استان به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ داده و درباره شایعه افزایش چند برابری سهم مالیاتی استان در سال آینده بر اساس لایحه بودجه 1396 توضیحاتی ارایه کردند.

* مسایل مطرح شده در فضای مجازی ناشی از بی‌سوادی افراد است

رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی گفت: مسایل مطرح شده در فضاهای مجازی در رابطه با افزایش مالیات های استان برای سال آینده ناشی از بی‌سوادی افراد است.

داوود بهبودی با بیان اینکه لایحه بودجه پیش بینی درآمدهاست، اظهار کرد: این لوایح پس از بررسی در مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون مصوب می شود که موضوعات فضای مجازی درباره افزایش مالیات ها یا ناشی از بیسوادی افراد و یا از روی غرض ورزی مطرح می شود.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ عددی برای مالیات سال آینده استان اعلام نشده است.

بهبودی با بیان اینکه مالیات به اندازه ظرفیت قشر مالیاتی وصول می شود، گفت: در چند سال گذشته نیز 100 درصد مالیات های پیش بینی شده، وصول نشده است.

وی اظهار کرد: در تمامی کشورها، دولت جامعه را با دریافت مالیات اداره می کند و هر چقدر اقتصاد پررونق باشد وصول آن نیز بیشتر می شود که در شرایط رکود اقتصادی نباید فشار مالیاتی به مردم وارد شود.

بهبودی ادامه داد: در افزایش مالیاتی نیز باید به سمت شناسائی مودیان جدید مالیاتی پیش رفت تا این افزایش جبران شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که لایجه بودجه در صحن مجلس تایید نشده است، امکان تغییر آن از سوی نمایندگان وجود دارد.

* هیچ ابلاغی مبنی بر افزایش سهم مالیاتی ارسال نشده است

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز گفت: تاکنون هیچ ابلاغی از سوی مراجع مربوطه و دولت مبنی بر افزایش سهم مالیاتی این استان نسبت به پارسال به این مجموعه ارسال نشده است.

غلامرضا شریفی اظهار کرد: افزایش مالیات های استان که در فضاهی مجازی مطرح است به هیچ عنوان صحت ندارد و فقط پیشنهادی از سوی دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارایه شده است که اعداد و ارقام درج شده در فضاهای مجازی نیز بیشتر به تحلیل های شخصی شبیه است تا وافعیات.

وی ادامه داد: احتمال می دهم اعداد و ارقام مطرح شده درآمدهای عمومی استان را شامل شود.

شریفی گفت: تا زمانی که تکلیفی به اداره کل امور مالیاتی استان موردی ابلاغ نشده است سهم مالیات استان مشخص نیست.

وی اضافه کرد: به طور معمول در قوانین بودجه سالانه درآمدهای مالیاتی نسبت به سال قبل رشد دارد و بر مبنای آن اگر افزایشی قانون شده و مصوب شود به صورت کتبی اعلام و البته در این خصوص اطلاع رسانی و شفاف سازی می کنیم.

شریفی با بیان اینکه هر آنچه به شکل لایجه از سوی دولت پیشنهاد شده است، مجلس شورای اسلامی اختیار لغو و یا تصویب آنرا دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اعلام اینکه هیچ واحد تولیدی به خاطر بدهی مالیاتی در آذربایجان شرقی تعطیل نمی شود، گفت: تاکنون چنین اتفاقی در استان روی نداده و قانون نیز این اجازه را به ما نمی دهد.

شریفی افزود: طی چهار ماه اخیر 280 میلیارد ریال بخشودگی جرایم برای واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی استان مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به سیاست های کلی نظام در بخش اقتصادی موضوع مالیات در قوانین بودجه ای کشور پر رنگ تر شده است، گفت: بر این اساس پروژه های مختلف در قالب طرح جامع مالیاتی در کشور و استان در دست اجرا می باشد.

شریفی گفت: از جمله این پروژه ها، اجرای طرح ' پی اس دی ' است که بر اساس آن پیش ساخت های لازم برای اجرای جامع مالیاتی به صورت استاندارد در استان اجرایی و عملیاتی شده و توانستیم آن را به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی ادامه داد: از دیگر پروژه های طرح جامع مالیاتی، اجرای مالیات های ' ای تکس' در واحدهای مالیاتی است که در مرکز استان ایجاد و اجرا شده است که از جمله اهداف آن کاهش هزینه های وصول مالیات می باشد چراکه طبق قوانین باید قیمت تمام شده مالیات در کشور کاهش یابد.

شریفی، افزایش درآمدهای مالیاتی با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف مالیات های غیرضروری را مهم برشمرد و گفت: 30 درصد مالیات های اقتصادی کشور فعالیت های زیرزمینی است که شناسایی آن در دستور کار قرار دارد.

* تصویب مالیات به منزله وصول نیست

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه دریافت مالیات در چارچوب توانمندی های هر منطقه انجام می گیرد، گفت: تصویب مالیات نباید به منزله وصول آن تلقی شود.

رضا حسینی اظهار کرد: آذربایجان شرقی در پنج سال اخیر در زمینه درآمدهای استانی جزو 15 استان آخر کشور بوده است.

به گفته وی، پارسال میزان وصولی مالیات های آذربایجان شرقی نسبت به سهمیه مصوب معادل 82 درصد بوده است.

حسینی به اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان اشاره کرد و افزود: در این رابطه در بخش فاینانس خارجی سه میلیارد و 86 میلیون دلار پروژه و در حوزه فاینانس داخلی 734 میلیارد ریال برای استان تعریف شده است.

وی اضافه کرد: تعداد پنج پروژه به ارزش 27 میلیارد و 37 میلیون ریال در حوزه ارزی صندوق توسعه ملی و 747 میلیارد ریال از اسناد خزانه برای استان پیش بینی شده است.

حسینی ادامه داد: امسال اعتباری به میزان 66 میلیارد ریال و 290 میلیون دلار نیز برای عمران شهری در استان از محل ' بی او تی ' جذب شده است.

وی گفت: قبل از برجام در حوزه نقل و انتقال ارز، سرمایه گذاران با مشکل مواجه بودند و امکان انتقال وجه و تهیه ماشین آلات فراهم نبود اما اکنون این وضع فرق کرده و اکنون بیش از 220 بانک بین الملل با بانک های ما در ارتباط هستند.

حسینی اعلام کرد: یک سال قبل از برجام تعداد درخواست های صدور مجوز برای سرمایه گذاری در استان 846 فقره بود که این رقم بعد از برجام به دو هزار و 644 مورد رسیده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار