کد خبر: ۳۶۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰ 21 January 2017
مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان جایزه باربد در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از ساعت 19:45 دیشب-جمعه 1 بهمن-با حضور تنی چنداز مسئولین و هنرمندان در تالار وحدت تهران آغاز شد.
 
چهره های مراسم
 
محمد سریر، عباس خوشدل، نوید دهقان، رامین بهنا، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور، بابک چمن آرا، پویا نیکپور، فرهاد هراتی، بیژن بیژنی، علی اکبر صفی پور، پوریا اخواص، ناصر ایزدی، علی رستمیان، فاضل جمشیدی، وارطان ساهاکیان، حمیدرضا نوربخش، علی مرادخانی، حسین فریدون، پروین بهمنی، مجید رجبی معمار، عیسی جاوید مجلسی، حجت الاسلام مازنی، وحید تاج، شروین مهاجر، حسین پرنیا، علی حسابی از جمله چهره های حاضر در این مراسم هستند.
 
اجرای برنامه اختتامیه جشنواره را که با چهل دقیقه تاخیر آغاز شده، بر عهده سید عباس سجادی مدیر فرهنگسرای نیاوران است.
 
فرش قرمز پهن نشد!
 
در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برخلاف سال گذشته فرش قرمز پهن نشده و هنرمندان و مسولین مستقیما در تالار وحدت حضور پیدا می کنند. به نظر می رسد تعداد مهمانان مدعو مراسم اختتامیه از ظرفیت سالن بیشتر است و جمعی از مهمانان ابستاده مشغول تماشای برنامه هستند. تریو رامبراند، ارکستر ملی ایران و گروه سوربانگ از جمله گروه هایی که در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند، در این مراسم نیز قطعاتی را اجرا خواهند کرد. همچنین برخلاف سال گذشته اعلام حضور عمومی مردم نشده و تمامی مهمانان حاضر در مراسم اختتامیه از طرف ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر دعوت شده اند.
 
حمیدرضا نوربخش مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر هم بعد از پخش این کلیپ ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره درباره چشم انداز پیش روی این رویداد موسیقایی و مشکلات این حوزه سخنرانی کرد.
 
وی گفت: در آغاز یادی می کنم از آتش نشانان جان برکف که حیات و سرمایه اصلی زندگی خودشان را برای هموطنان و همنوعان خویش فدا کردند و چه غریبانه از میان ما رفتند این شب عزیز را به یاد خاطره وآنها سپری میکنیم البته که جشنواره امسال با حوادث تلخی مواجه شد در آستانه جشنواره با رحلت تاثر بار آیت الله هاشمی رفسنجانی مواجه شدیم و به احترام سوک ایشان چشنواره با دو روز تاخیر آغاز شد که تبعا لغو و جابجاییی برنامه ها را در پی داشت.جا دارد در همین مجال از مخاطبان و شهروندان عزیزی که به علت این تغییرات برای شرکت و بهره بردای از برنامه ها دچار زحمت شدند عذرخواهی کنم.
 
مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: اما کمتر از یکسال پیش در همین مکان و همین نقطه و در مقابل وزیر محترم وقت جناب دکتر جنتی که به زحمت خویش از زحمات او سپاسگزاری می کنم از یک آغاز مبارک سخن گفتم. از یک ریل گذاری جدید جشنواره ای باسی سال سابقه به اجمال سخن گفته و به نکاتی اشاره کردم که اهمیت آن ها ارتقای کیفی و استاندار سازی یک جشنواره در قالب و شکل وشمایلی بین المللی بود جشنواره ای که نفس حضوور در آن افتخار و اعتبار باشد نه تبری جستن از آن.
 
نوربخش تاکید کرد: خوشبختانه در دوره پیشین موفقیت هایی به دست آمد و اتفاقات خجسته ای رقم خوردکه اعتای جایزه باربد به آلبوم های منتشر شده در طول سال یکی از آن موار بود موردی که استمرار آن قطعا موجب و موجد شورو شوق و تحرک و پویایی در صنعت نشر موسیقی و مهمتر از آن دیده شدن فعالان و هنرمندان و انگیزه بخشی بالایی به آنان خواهد شد. برنیکویی که ثمره اش به اندازه همین یک دوره قابل رویت و بهره برداری است.
 
رییس جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: نکته پر اهمیت دیگر که با نگاهی گذرا به دوره قبلی محسوس و قابل احصا و نتیجه گیری و کارشناسانه است توازن اقبال مخاطبان به انواع موسیقی از جمله توجه بیشتر به موسیقی های جدی هنری و به طور کلی موسیقی ملی کشورمان بود. جالبتر آنکه به لحاظ مالی نیز فاصله فروش این نوع موسیقی ها با انواع موسیقی های پاپ کاهش معنا داری پیدا کرد و این باور که تیراژ مخاطبان موسیقی ملی و جدی کشور به ویژه در جشنواره رو به افول است را بر هم ریخت. همین جا فرصت مغتنمی است تا به اطلاع برسانم که یکی از موانع عمده در شتاب گیری جشنواره به سمت اعتلا و رشد و پیشرفت عدم بودجه مناسب و مکفی از سوی وزارت ارشاد است و نباید کتمان کرد که هرساله جشنواره برای جبران بخش مهمی از کسری بودجه خود ناگزیر به فروگذاری از برخی اصول هنری است.
 
 وی اظهار کرد: جشنواره پیشین به عنوان اولین منزل در مسیر جدید و نوپا قطعا کاستی هایی هم داشت و بانقدهای مختلفی هم مواجه شد خرسندم که اعلام نمایم از برکات توجه به نقدهای سازنده؛ جشنواره سی و یکم است که این دوره با ارتقای کیفی برتر نسبت به گذشته برگزار شد.توجه و اهمیت بخشیدن فزون تر به نسل جدید موسیقی ایرانی که غالبا از بین هنرمندان جوان و میانسال بوده و ت حت عنوان (نسل دیگر) در جشنواره های گذشته برگزار می شد موجب گردید تا با برنامه ریزی مناسب به عنوان یک جشنواره مستقل پایه گذاری و از دل جشنواره موسیقی فجر بیرون آمده و تحت عنوان جشنواره موسیقی کلاسیک برگزار شود، یکی از نکات مهم در این مسیر بود.
 
مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر افزود: از دیگر نکات مهم دومین دور جدید جشنواره موسیقی فجر اصلاح آیین نامه داوری جایزه باربد با هدف ارزیابی دقیق تر آثار و رفع هر گونه شائبه، توجه بیشتر به بخش بانوان، ارتقای کیفی بخش بین الملل با دعوت از هنرمندان شناخته در سطح جهان، نشان دادن ظرفیت ها و قابلیت های موسیقی نواحی با دعوت از هنرمندان تمامی اقوام و نواحی مختلف ایران با زبان ها و گویش های فرهنگی متفاوت، توجه به تنوع و تکراری نبودن گروه ها و هنرمندان شرکت کننده، دعوت از تمامی هنرمندان ارزشمند و برجسته برای حضور در جشنواره، وسعت بخشیدن به دایره همکاری ها در بخش های مختلف، مدرن تر کردن روش ها و بهره گیری از مدیاهای متنوع در اطلاع رسانی در جذابیت در این بخش و در نهایت ایجاد تسهیلات بیشتر برای مخاطبان جهت انتخاب برنامه های مورد نظر ، پخش آنلاین برنامه ها به منظور پوشش وسیع تر و اغنای علاقه مندان به موسیقی و جشنواره و مواردی از این دست از اهم تغییرات مثبت و مهم این دوره است. لازم می دانم یکی دیگر از شاخص ترین بخشها که درذیل تحولات محتوایی این دوره می گنجد و همانا سنخیت بخشی به عنوان «فجر» در این دوره از جشنواره بود اشاره کنم باز خوانی و اجرای آثار ماندگار اوایل پیروزی انقلاب تحت عنوان برنامه های چاووش در این دوره با استقبال خیلی خوب مخاطبان مواجه شد و رنگ و بوی دیگری به جشنواره سی و دوم بخشید. این بخش یکی از بخش های موفق این دوره بود، اساسا برای ایجاد تنوع و تحرک و افزایش جذابیت جشنواره به نوعی ککه ارزشها و سرمایه های ملی و منعوی حفظ و حراست شده و در حوزه فرهنگی هم افزایی پیدا کند تفکر و بینش لازم و سرمایه گذاری های مقتضی میسر است .
 
نوربخش ادامه داد: به عبارتی روشن تر جشنواره موسیقی فجر برای پویایی و ماندگاری و مبدل شدن به جشنواره ای معتبر و مطرح در سطح ملی و بین المللی نیازمند تفکر و تدبر و برنامه ریزی دقیق با بهره مندی از مشاوران وصاحبنظران خبیر در این حوزه و البته با حمایت لازم از سوی مدیران فرهنگی قابل دستیابی است.
 
مدیر عامل خانه موسیقی عنوان کرد: در پایان لازم می دانم در کسوت نماینده صنف و نه مدیر جشنواره به چند نکته مهم اشاره کنم؛ جشنواره موسیقی و اساسا هر نوع جشنواره و رویداد جمعی با موضوعی واحد، تابع رخدادها و اتفاقات هنری آن حوزه در طول سال است و طبیعتا چالش ها، موانع، تنگ نظری ها و مسائل و مشکلات اهالی موسیقی که بیش از سی سال است گریبانگیر انهاست در جشنواره موسیقی نیز خودنمایی می کند و یک مانع اصلی در رشد و بالندگی مورد انتظار و نیازمند هنرمند امروز حوزه موسیقی است. تا زمانی که مسولان و مدیران ارشد برای موسیقی و جریان هنری ان بستر مناسب توام با آرامش و امنیت شغلی ایجاد نکنند، تا زمانی که برخوردهای سلیقه ای و مخالفت با اجرای کنسرتها و برنامه های کاملا فرهنگی و موسیقیایی برطرف نشود، به طور طبیعی نمی توان شاهد یک جشنواره با شکوه و بدون نقص بود تاز مانی که نیمی از ظرفیت بزرگ هنر موسیقی کشور معطل مانده و با روشها ی غیر فرهنگی و ممانعت های بی مورد دلسردو بی انگیزه شده است نمی توان جشنواره ای با ظرفیت بالا و جذابیت فراوان به نمایش گذاشت هر چند که با دلسوزی تمام و با دغدغه کیفی سر شار از جان خویش مایه بگذارند.
 
وزیر ارشاد غایب بزرگ مراسم اختتامیه بود که علی مرادخانی پیامی را که او برای جشنواره ارسال کرده بود را بدین شرح قرائت کرد:
 
«میهمانان ارجمند آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر
شهادت مظلومانه عده ای از آتش نشانان قهرمان کشور و جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان در پی حادثه ناگوار فروریختن ساختمان تجاری، همه ما را در غم و اندوه عمیق فرو برده است. با وجود برنامه ریزی قبلی برای حاضر شدن در جمع فرهیخته شما گرامیان، به منظور ابراز همدردی با داغدیدگان این حادثه، توفیق حضور از این حقیر سلب شد.
 
جا دارد در ابتدای سخن از حضور و همراهی هوشمندانه اصحاب فرهنگ و جامعه هنری در مراسم بدرقه یار دیرین انقلاب و همراه همیشگی امام راحل و مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی که آغاز این جشنواره را هم با تاخیر مواجه کرد، صمیمانه قدردانی کنم. از هنرمندان عزیزی هم که شب گذشته اجراهای خود را به روح بلند آتش نشانان قهرمانمان تقدیم کردند، تشکر می کنم.
 
سخن از موسیقی است. هنری فاخر، متعالی و ماندگار که ریشه در هویت تاریخی و تمدنی این مرزوبوم دارد. زبان انتقال ارزش ها و فضایل اخلاقی و انسانی. جلوه ای ناب از هنر غنی این سرزمین که در ضمیر همه مردمان از زن و مرد، پیر و جوان، روستایی و شهری و با هر ذائقه و سلیقه ای وجود دارد.
 
موسیقی، زبان گفت و گو است و گفت و گو نیاز امروز جامعه ایرانی است. موسیقی زبان تعالی، نشاط، همگرایی و همدلی است و جامعه امروز نیازمند نشاط است. موسیقی تقویت حس همبستگی، کار گروهی و خرد جمعی است و جامعه امروز بیش از هر زمان به وحدت و انسجام نیاز دارد.
 
جامعه موسیقایی کشور هم به وحدت و همدلی نیاز دارد. برای برداشتن موانع و عبور از تنگناها نیازمند همدلی و مدارا هستیم. در سایه وفاق و اتحاد می توان بر مشکلات فائق آمد و به آینده امیدوار بود. امید فردای ما در گرو اتحاد امروز ماست. از این رو انتظار می رود جشنواره ها از جمله جشنواره موسیقی نماد آشتی و اتحاد و انسجام باشد که اگر چنین شد، آن گاه می توان به برداشتن گام های جدی برای رفع مشکلات اندیشید. می توان سایه تصدیگری دولتی را از سر اصحاب فرهنگ دور کرد و کار هنر را به اهل هنر سپرد. اینجانب مصمم هستم تا در دوره مسئولیتم به تقویت نهادهای صنفی و کاهش تصدیگری دولتی در حد مقدور جامه عمل بپوشانم.
 
همچنانکه دفاع از کیان و ساحت مقدس فرهنگ و هنر را وظیفه خود می دانم. دفاع از کیان موسیقی، دفاع از هنر و هویت ملی ماست. هنر موسیقی نگاهبان آیین و سنت های ارزشمند این جامعه بوده است. این یک واقعیت غیر قابل کتمان است که هنر ایرانی درخشان ترین نقش را در ادوار تاریخی ایفا کرده است. بخش عمده ای از تاریخ و تمدن ما با هنر گره خورده است. معماری، هنرهای تجسمی همچون خط و نقاشی و هنرهای دیگر جلوه هایی از هنر اسلامی و ایرانی است. موسیقی آیینی، زبان حفظ سنت های اصیل و انتقال آن به نسل های بعدی بوده است. موسیقی نواحی، بازگو کننده آداب و رسوم و عنصر هویت بخش مناطق مختلف ایران زمین بوده است.
 
امروز هم موسیقی می تواند و باید معرفت عمومی، تفکر، آگاهی و اندیشه را در جامعه ارتقا ببخشد. موسیقی می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی یاری رساند. موسیقی می تواند تنوع و تکثر فرهنگی جامعه را عینیت ببخشد. در جامعه متنوع و متکثر فرهنگی، همه سلایق و ذائقه ها باید بتوانند در چارچوب شرع و قانون، به موسیقی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. نباید با ایجاد محدودیت و تنگ نظری، نشاط را از جامعه سلب کنیم که اگر چنین شود، هزینه زیرزمینی شدن هنر و تاوان آن سهمگین خواهد بود. به این خاطر است که دفاع از هنر و حفظ حقوق و کرامت همه هنرمندان را از اولویت های خود می دانم. اگر از ضرورت ثبات و آرامش و تعامل سخن می گویم، به هیچ وجه به معنای نادیده انگاشتن حقوق هنرمندان نیست. اگر از توسعه فضاهای موسیقی و افزایش بودجه این بخش سخن می گویم، نه از سر لطف یا منت، بلکه حق اولیه اصحاب فرهنگ و هنر بوده و همگان باید بپذیرند که ساحت هنر را پاس بدارند.
در پایان مراتب تقدیر و سپاسگزاری خود را از همه هنرمندان عزیزی که در طول برگزاری جشنواره با حضور و اجراهای زیبای خود، بر رونق این رویداد افزودند و نیز از مخاطبان فرهیخته بویژه جوانان و علاقه مندانی که پای این اجراها نشستند و شور و شعفی مضاعف بدان بخشیدند، ابراز می کنم و به دست اندرکاران این جشنواره که با تلاش شبانه روزی در برگزاری موفق جشنواره کوشیدند، خدا قوت و خسته نباشید می گویم.
 
به منتخبان این جشنواره هم صمیمانه تبریک می گویم و آرزو می کنم هنر آن ها ماندگار و در خدمت مردم و ارزش های والای انسانی قرار گیرد.
امیدوارم پایان این جشنواره نقطه آغازی برای گفت و گو، وحدت و همدلی بیشتر و برداشتن گام هایی موثر برای ارتقای وضعیت موسیقی کشور و طنین آن در جهان امروز باشد که به گفته حافظ شیرین سخن: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
/ آری به اتفاق جهان می توان گرفت»
 
برندگان جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر در بخش های مختلف از سوی هیات داوران معرفی شدند.
 
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، بخش جایزه‌ی «باربد» از سال گذشته به ساختار این رویداد هنری با محوریت انتخاب آثار برتر تولید شده اضافه شد. هیئت داوران «جایزه‌ باربد»این دوره، تولیدات موسیقایی را در طول بازه‌ زمانی یک ساله‌ از مهر 94 تا مهر 95 مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند.
 
برندگان جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر دربخش های مختلف هم اکنون در تالار وحدت تهران در حال معرفی از سوی هیات داوران هستند.
 
آهنگسازی کلاسیک:
نامزده ها: احمد پژمان برای آلبوم دیورتیمنتو/ پیمان سلطانی برای آلبوم گفت و شنید/ هوشنگ کامکار برای آلبوم باغ های پژمان/ پویا بابا علی برای آلبوم سفر به خویشتن/ علیرضا مشایخی برای آلبوم گرند کنسرتو
-برگزیده: پیمان سلطانی برای آلبوم «گفت و شنید» و علیرضا مشایخی برای آلبوم «گرند کنسرتو»
لوح تقدیر: علی جعفری ویان برای نوازندگی آلبوم «سفر به خویشتن» و یاسمن مشکوری برای نوازندگی آلبوم «سفر به خویشتن»
 
دستگاهی بی‌کلام:
نامزده ها: فردین کریم خاوری برای آلبوم طره گیسو/ بهاره فیاضی برای آلبوم روشنا/ عیسی غفاری برای آلبوم ردیف نو/ آزاده احمدی برای آلبوم تا برویند شوق ها/ بهزاد رواقی برای آلبوم درنگ
-برگزیده: بهزاد رواقی برای آلبوم درنگ و لوح تقدیر به بهاره فیاضی برای آلبوم روشنا.
 
آهنگسازی بخش ایرانی دستگاهی باکلام:
نامزده ها: مهدی حاج قاسمی برای آلبوم اجاق سرد/نوید دهقان برای آلبوم از جان و از دل/ احسان ذبیحی فر برای آلبوم ابرو کمان/ صادق موسوی برای آلبوم لب خوانی/ مهدی پناهی برای آلبوم گل بایوم
-برگزیده: به نوید دهقان به خاطر آلبوم از جان و از دل
خوانندگی بخش موسیقی دستگاهی باکلام:
نامزده ها: علی خدایی برای آلبوم رندانه/ وحید تاج برای آلبوم اجاق سرد/ مهدی شهسوار برای آلبوم بیات ترک/ سالار عقیلی برای آلبوم از جان و از دل/ محمد معتمدی برای آلبوم ابر و کمان
برگزیده: مهدی شهسوار برای آلبوم بیات ترک
 
آهنگسازی بخش تلفیقی:
نامزده ها: امیردارابی برای آلبوم برای دستان تنها/ گروه دال برای آلبوم گذر اردیبهشت/ زکریایوسفی برای آلبوم پیدای ناپیدا/ حمزه یگانه برای آلبوم کاهگل/ رامین بهنا برای آلبوم بهنا
برگزیده: حمزه یگانه برای آهنگسازی آلبوم کاهگل و لوح تقدیر به گروه «دال» برای آلبوم «گذر اردیبهشت»
 
آهنگسازی پاپ بی‌کلام:
نامزده ها: پویان جوان برای آلبوم یک بعدازظهر پیانویی/ احمد میرمعصومی برای آلبوم نجوای شبانه/ مهبد شفیع نژاد برای آلبوم سکوت آبی/ پیروز بشردوست برای آلبوم جانان/ آرش بهزادی برای آلبوم با چشمان بسته
برگزیده: محمود شفیعی نژاد برای آهنگسازی آلبوم « سکوت آبی» و لوح تقدیر: آزاده مهدوی آزادی برای آلبوم «شانزلیزه»
 
آهنگسازی پاپ:
نامزده ها: محسن چاوشی برای آلبوم امیر بی‌گزند/ امیر داداش زاده برای آلبوم سلطان/ اشکان ماهری برای آلبوم پرگار/ کاوه یغمایی برای آلبوم منشور/ رضا آریایی برای آلبوم خط پا
برگزیده: اشکان ماهری برای آهنگسازی آلبوم «پرگار»
 
آهنگسازی موسیقی ایرانی بی‌کلام:
نامزده ها: شهرام غلامی برای آلبوم دایره ها/ حمید قنبری برای آلبوم در دام ریتم/ شروین مهاجر برای آلبوم کهن کمان/ فراز کاویانی برای آلبوم هبوط/ نیما دلنوازی برای آلبوم از ری تا تیسفون
برگزیده: شروین مهاجر برای آهنگسازی آلبوم «کهن کمان»
 
آهنگسازی بخش موسیقی ایرانی باکلام:
فردین خلعتبری برای آلبوم من عاشق چشمت شدم/ پیمان سلطانی برای آلبوم عاشق می‌شویم/ مهیار علیزاده برای دخت پری وار/ سهراب پورناظری برای آلبوم خداوندان اسرار/ مجید درخشانی برای آلبوم خروش
برگزیده: مهیار علیزاده برای آهنگسازی آلبوم « دخت پری وار»
 
موسیقی «پاپ با کلام»:
نامزده ها: کاوه یغمایی برای آلبوم منشور/ محسن چاووشی برای آلبوم امیر بی‌گزند /امیر داداش زاده برای آلبوم سلطان/ اشکان ماهری برای آلبوم پرگار/ گروه مون هد برای آلبوم افق رویداد
برگزیده: محسن چاووشی
 
خوانندگی بخش معاصر باکلام:
نامزده ها: علیرضا قربانی برای آلبوم من عاشق چشمت شدم/ سالار عقیلی برای آلبوم عاشق می شویم/ همایون شجریان برای آلبوم خداوندان اسرار/ علیرضا قربانی برای آلبوم دخت پری وار/ پوریا اخواص برای آلبوم سایه های مست
برگزیده: علیرضا قربانی برای آلبوم من عاشق چشمت شدم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار