کد خبر: ۳۷۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 14 February 2017
هیفاء پردل
 یزد تا چند دهه پیش به شهر دوچرخه‌ها معروف بود و یزدی‌ها برند کار و تلاش در کشور بودند ولی امروز به دنبال تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی ناشی از زندگی شهرنشینی، مردمان این دیار به «بیماری تمدن» که همان چاقی و اضافه وزن است، گرفتار شده‌اند.
چاقی به 2 نوع شکمی و عمومی دسته‎‎بندی می‎‎شود که چاقی شکمی خطرناکترین نوع چاقی است ولی با رژیم غذایی صحیح و ورزش می‎‎توان با آن مقابله کرد.
انواع چاقی نتیجه دریافت بیش از حد استاندارد چربی‎‎ها، کم تحرکی و عادات بد غذایی مردم است و از فاکتورهای خطر برای ابتلای افراد به دیگر بیماری‎‎ها مانند فشارخون، دیابت و بیماری‎‎های قلب و عروق محسوب می‎‎شود.
یزدی‎‎ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. نیمی از آنها به دلیل کم‌تحرکی و برنامه نامتعادل غذایی به چاقی عمومی و شکمی مبتلا هستند.
مردم یزد با توجه به هرم    های غذایی در خوردن غذاهای پر کالری، چرب و قندی سرآمد هستند و در مقابل در رابطه با مصرف لبنیات، میوه‎‎ها و سبزی‌ها در رده پایین قرار دارند، همچنین به جای ورزش و پیاده‎‎روی زیاد، کم تحرک شده‎‎اند.

آموزش و غربالگری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: بیش از نیمی از مردم یزد درگیر انواع چاقی یعنی چاقی عمومی و شکمی هستند؛ به نحوی که 61 درصد بانوان و 55 درصد مردان یزدی از چاقی رنج می    برند.
«محمد حسن لطفی» با اشاره به این که چاقی از ریزفاکتورهای خطر است، اظهار می‎‎کند: آموزش و غربالگری از روش‎‎های موثر برای مقابله با بیماری غیر واگیردار مانند چاقی است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی در حال اجراست.
وی می‌افزاید: احتمال بروز سکته‎‎های قلبی و مغزی در افراد کم تحرک و چاق بسیار بالاست . بنابر این دانشگاه علوم پزشکی برای پیشگیری از این امر، علاوه بر برنامه‎‎های آموزشی، برای افراد مبتلا به فاکتورهای خطر، پرونده های الکترونیکی سلامت تشکیل داده است و از این طریق وضعیت افراد را رصد می‎‎کند.
لطفی بیان می‌کند: کسانی که از سلامت کامل برخوردار هستند باید با تشکیل پرونده هر یک تا 3 سال برای غربالگری به مراکز سلامت مراجعه کنند ولی در مقابل کسانی که دچار بیماری هستند حتماً باید بسته به نوع بیماری هر 3 تا 6 ماه به این مراکز مراجعه کنند و وضعیت آنها بررسی شود.وی ادامه می‎‎دهد: البته افرادی که در سلامت کامل هستند اما دارای فاکتورهای خطری مانند چاقی، اعتیاد به سیگار یا دارای بستگان درجه یک مبتلا به بیماری‎‎های غیر‌واگیردار هستند باید بین یک تا 60 ماه به تدریج برای آموزش و کنترل سلامتی به یکی از مراکز سلامت مراجعه کنند.

ورزش؛ اهرم مقابله با چاقی
معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد می‌گوید: با توجه به افزایش چاقی و کم تحرکی در بین یزدی‎‎ها، ورزش و پیاده‎‎روی مهم‎‎ترین اهرم برای مقابله با چاقی است.
به گفته وی، بیشتر یزدی    ها به دلیل استفاده از خودرو شخصی کمتر مبادرت به پیاده    روی می‌کنند و نشستن    های بیش از حد پای تلویزیون و رایانه نیز عاملی برای کم    تحرکی و چاقی بیشتر آنهاست. لطفی تغذیه صحیح را یک روش مهم در رژیم لاغری و برای رسیدن به اندام متعادل می‎‎داند و در این باره اظهار می‎‎کند: کسانی که عادت به غذا خوردن در جلوی تلویزیون دارند، همیشه با اضافه وزن روبه‌رو هستند.
وی می‌افزاید: در هرم دریافت غذاها، یزدی    ها همیشه در راس هرم هستند یعنی چربی و مواد قندی زیادی را در روز دریافت می‌کنند و حتی به جای دریافت 12 واحد غلات و مواد پر‌کالری، آنها 15 واحد به اضافه برنج و ماکارونی دریافت می‌کنند.
وی ادامه می‎‎دهد: مردم یزد در کف هرم غذایی، حضور کمی دارند یعنی تنها 5 واحد سبزی و میوه دریافت می‌کنند.
لطفی در ادامه بیان می‌کند: در کنار هرم تغذیه سالم باید یک هرم فعالیت بدنی سالم هم در نظر گرفته شود که شامل پیاده    روی و حرکات مناسب، ورزش    های همگانی، فعالیت کششی و قدرتی به مدت 15 دقیقه در روز است.
وی ادامه می‌دهد: یزدی‎‎ها علاوه بر استفاده نامناسب از هرم غذایی، از کم‌تحرکی، نشستن‎‎های طولانی پای تلویزیون و رایانه، استفاده از خودرو شخصی و آسانسور در برنامه زندگی خود بهره می‎‎برند که تمام آنها پیامد سبک زندگی غلط است.

   لزوم تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم
یک کارشناس تغذیه می‌گوید: برای کاهش میزان کالری مصرفی در وعده های غذایی باید از سوپ با عصاره سبزی‌ها استفاده شود چرا که وعده‎‎های غذایی که حجم زیادی از آب را دارند، تاثیر مثبتی روی احساس سیری و کاهش وزن دارند. «یوسف نقیایی» می‌افزاید: چاقی شکمی که در پایین شکم روی می    دهد یکی از شایع‎‎ترین مشکلات در افراد جامعه است ولی طبق تحقیقات، چاقی شکمی سلامت فرد را به شدت به خطر می‎اندازد و عوارض آن از خود چاقی بیشتر است. به گفته وی، ارمغان زندگی شهری و سبک زندگی جدید به همراه فست فود، از عوامل بروز چاقی در افراد جامعه است. نقیایی می‎‎گوید: بهره    گیری از غذاهای سالم به همراه تحرک بدنی کافی مهم ترین راه مقابله با چاقی شکمی است. می‎‎توان با کمتر مصرف کردن فست فودها و نوشابه ها و در مقابل پیاده    روی منظم، تا 10 درصد وزن را کاهش داد و چاقی شکمی را کنترل کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار