کد خبر: ۳۸۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 19 February 2017
به گزارش تابناک یزد،یزد همواره در زمره استان‌هایی بود که به دلیل یک‌دست بودن فرهنگ، اصالت فرهنگی، اهمیت و جایگاه خانواده، صبوری زنان و ده‌ها ویژگی خاص دیگر از پدیده یا آسیب اجتماعی طلاق دور بود اما در طول دو دهه گذشته به تدریج بر آمار طلاق در این استان افزوده شد و حالا شاید دیگر یزد را نتوان استانی کم‌آسیب در زمینه طلاق نامید.

رشد طلاق در این استان طی چند سال بسیاری از مسئولان و خانواده‌ها را نگران کرده و این نگرانی سبب شده تا دیگر مسئولی تمایلی به مخفی کردن آمار طلاق‌ها نداشته باشد.

در گذشته حتی ثبت احوال نیز علاقه‌ای به اعلام آمار طلاق در استان یزد نداشت اما به تدریج این نتیجه حاصل شد که شاید اعلام این آمارها، هشداری برای خانواده‌ها باشد.

نرخ رشد طلاق در یزد نگران‌کننده است

گرچه هنوز هم آمار طلاق در یزد نسبت به بسیاری از استان‌ها کمتر است اما آنچه باعث نگرانی یزدی‌ها و فعالان اجتماعی و مسئولان این استان شده، میزان رشد نرخ طلاق است.

رشد طلاق این روزها از مرز ۱۵ درصد نیز گذشته و هر سال این آمار در حال افزایش است یعنی سال به سال، ۱۲ تا گاه ۱۷ درصد بر آمار طلاق‌های ثبت شده در استان یزد افزوده می‌شود.برخی آمارها نشانگر آن است که در یزد طی سال گذشته و سال جاری به ازای هر ازدواج شش طلاق ثبت شده و برخی آمارها نیز نشانگر آن است که به ازای هر هشت ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است.

برخی آمارها نشانگر آن است که در یزد طی سال گذشته و سال جاری به ازای هر ازدواج شش طلاق ثبت شده و برخی آمارها نیز نشانگر آن است که به ازای هر هشت ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است.

ثبت احوال استان یزد با انتشار آماری از ازدواج‌ها و طلاق‌های استان یزد در سال ۹۴ اعلام کرده که ۸ هزار و ۵۸۵ ازدواج در استان یزد به ثبت رسیده که در مقابل هزار و ۴۸۲ طلاق نیز به ثبت رسیده است.

این آمارها یعنی به طور میانگین در هر ماه ۱۲۴ مورد طلاق در استان یزد اتفاق می‌افتد و این همان زنگ خطری است که باید برای خانواده‌های یزدی نواخته شود.

۲.۵ برابر شدن آمار طلاق در یک دهه گذشته

در طول یک دهه گذشته آمار طلاق‌ها در یزد بیش از ۲.۵ برابر شده و این آمارها همچنان روند صعودی دارد و مشخص نیست تا کجا ادامه خواهد داشت.

استان یزد در زمینه رشد آمار طلاق در سال گذشته هفتمین استان کشور بود و جالب اینجاست که بیشترین آمار رشد مربوط به استان‌هایی همچون کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، البرز، کرمان، زنجان و چهارمحال و بختیاری است و یزد بعد از این استان‌ها در رتبه هفتم در زمینه رشد طلاق قرار گرفته است.

با نگاهی به استان‌هایی که نرخ رشد طلاق در آنها بیش از سایر نقاط کشور است البته به جز استان البرز، می‌توان به این نتیجه رسید که تغییرات فرهنگی در استان‌های کوچک به سرعت در حال وقوع است و یکی از پیامدهای این تغییرات، پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق است.

یزد از نظر نسبت ازدواج به طلاق نیز جزو استان‌های رده اولی جدول است و رتبه ششم را دارد و قبل از یزد، استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و خوزستان، در زمره استان‌هایی است که نسبت طلاق در آن نسبت به ازدواج‌ها بالا است.

برخی نهادها از جمله معاونت پیشگیری دادگستری استان یزد در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته است و با مشارکت دستگاه‌های مختلف برای کاهش آمار طلاق به عنوان یک پدیده اجتماعی شوم، همه هم‌وغم خود را صرف این موضوع کرده است.

ثبت ۹۲۰ طلاق در شش ماه نخست امسال در یزد

علی اصغر رفاهی، معاون  اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد در زمینه شیوع طلاق در یزد به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته ۱۶۳ هزار مورد طلاق در کشور رخ داده که به طور قطع آمار استان یزد نیز در این طلاق‌ها چشمگیر است.

وی افزود: در شش ماه نخست امسال، ۹۲۰ طلاق در استان یزد به ثبت رسیده که این آمار تنها به پدیده طلاق ختم نمی‌شود و بسیاری از مشکلات دیگر را نیز به دنبال دارد.

رفاهی عنوان کرد: هر یک طلاق، ده‌ها آسیب اجتماعی دیگر را نیز به دنبال دارد که استان یزد از تبعات این آسیب‌ها در امان نمانده است.هر یک طلاق، ده‌ها آسیب اجتماعی دیگر را نیز به دنبال دارد که استان یزد از تبعات این آسیب‌ها در امان نمانده است.

وی بیان کرد: وجود تعداد زیادی زن مطلقه از یک‌سو و آسیب‌های روانی و روحی از سوی دیگر توانسته مشکلات عدیده‌ای برای استان یزد ایجاد کند.

رفاهی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از طلاق‌ها با درخواست مهریه و نفقه همراه بوده و ناتوانی در پرداخت، زندان را برای زوج‌ها به همراه داشته است، افزود: اکنون جمعیت قابل توجهی از زندانیان مالی جرائم غیرعمد را زندانیان مهریه و نفقه تشکیل می‌دهند که این خود یک آسیب اجتماعی است.

وی کودکان طلاق را نیز از جمله مواردی دانست که بخشی از آسیب‌های آنها امروز و بخشی دیگر در آینده دامنگیر جامعه خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد یادآور شد: آسیب‌های اجتماعی طلاق هم برای زن هم برای مردم و هم برای کودکان طلاق متعدد است و نمی‌توان گفت کدام گروه بیشترین آسیب را می‌بینند اما می‌توان گفت که آسیب‌های آنها در چارچوب خانه حبس نمی‌شود و به درون اجتماع رسوخ می‌کند.

ازدواج‌های خارج از عرف و اعتیاد پیامدهای طلاق برای مردان

وی ادامه داد: مردان اغلب بعد از طلاق دچار آسیب‌های روحی و روانی، اعتیاد، اختلالات رفتاری، خودکشی، فساد و فحشا، تمایل به ازدواج‌های موقت و ازدواج‌های خارج از عرف اجتماعی می‌شوند.

رفاهی بیان کرد: زنان نیز اغلب دچار مشکلات اقتصادی و به تبع آن فساد و فحشا، افسردگی، قتل، خودکشی و اعتیاد می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد ادامه داد: اما کودکان طلاق علاوه بر آسیب‌های تحصیلی و روحی و روانی، دچار فرار از منزل، ترک تحصیل، قتل، سرقت، فساد، ازدواج‌های زودرس و اغلب ناموفق می‌شوند.کودکان طلاق علاوه بر آسیب‌های تحصیلی و روحی و روانی، دچار فرار از منزل، ترک تحصیل، قتل، سرقت، فساد، ازدواج‌های زودرس و اغلب ناموفق می‌شوند.

البته در جامعه کمتر به آسیب‌های بعد از طلاق پرداخته شده و شاید اگر این بخش از آسیب‌ها به شکل پررنگ‌تری مورد توجه قرار گیرد، بازدارندگی و صبر خانواده‌ها در مقابل از هم پاشیدگی زندگی‌ موثر واقع شود.

در کنار طلاق‌های ثبت شده، آمار زیادی از طلاق‌های عاطفی نیز در یزد دیده می‌شود که آسیب‌های آن اگر بیشتر از طلاق‌های رسمی نباشد، کمتر نیست و شاید خیانت یکی از اصلی‌ترین پیامدهای طلاق عاطفی باشد.

به هر شکل هیچ‌یک از این پیامدها و آسیب‌ها نه تنها شایسته استان دارالعباده یزد بلکه شایسته هیچ استانی در کشور اسلامی ایران نیست و شاید فرهنگ‌سازی و پادرمیانی و ریش سفیدی بتواند این معضل را تا حد زیادی رفع کند.

آسیب‌شناسی طلاق در استان یزد پیش از این بارها انجام شده و یکی از اصلی‌ترین عوامل طلاق در استان یزد، اخلاط فرهنگی است.

یزد طی سال‌های اخیر میزبان تعداد زیادی مهاجر داخلی و خارجی بوده که اینها اغلب در استان اقدام به ازدواج کرده‌اند که البته صرف‌نظر از ازدواج‌های یزدی‌ها با اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز که خود جای پرداخت جداگانه دارد، بقیه ازدواج‌ها چندان موفق نبوده است.

عوامل طلاق در یزد اندکی متفاوت با دیگر نقاط کشور است

تفاوت فرهنگی زوج‌ها و خانواده‌های آنها، اولین تاثیری که به دنبال داشته، دخالت‌های نابجای اطرافیان بوده تا جایی که علل طلاق در استان یزد را با دیگر نقاط کشور اندکی متفاوت کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد در این زمینه اظهار داشت: بر اساس آنچه در پرونده‌های طلاق ثبت شده، اصلی‌ترین علل طلاق در استان یزد دخالت اطرافیان و پس از آن عدم تمکین، بی‌توجهی، عدم مهارت همسرداری و ... است.

خانواده؛ رکن اصلی آموزش

البته در استان تلاش‌های زیادی برای برگزاری دوره‌های مشاوره و آموزش‌ها و مهارت‌های قبل از ازدواج صورت گرفته اما همچنان آمار تشکیل پرونده‌های دعاوی خانوادگی در یزد بالا است.

به طور قطع خانواده رکن اصلی در کاهش این آمارها است و می‌توان با کنترل، آموزش، تربیت دینی و بسیاری از مواردی که در گذشته در تربیت فرزندان از سنین کودکی در نظر گرفته می‌شد، به کاهش آمار طلاق و آسیب‌های متعدد اجتماعی آن کمک کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار