کد خبر: ۳۸۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 24 February 2017
به گزارش تابناک یزد،  اندکی پس از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در کابل گروه سوم پناهجویان افغان که از آلمان اخراج شده بودند، وارد پایتخت شدند. اعتراضات به سیاست دولت آلمان مبنی بر بازگرداندن پناهجویان افغان کماکان ادامه دارد.

در ابتدا سخن بر سر اخراج ۵۰ پناهجوی افغان بود، حال گفته می‌شود که دولت آلمان ۱۸ جوان افغان را به کشورشان بازگردانده است. این سومین باری است که پناهجویان افغان به طور گروهی از آلمان اخراج می‌شوند.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود خبر از ورود این گروه از پناهجویان به کابل داده است. این گروه مجموعا ۱۸ جوان افغان را شامل می‌شود که از ۶ ایالت آلمان برای اخراج تعیین شده بودند. این در حالی است که طبق خبر منتشر شده از سوی این خبرگزاری، حتی مقامات افغانستان نیز تا واپسین لحظات نمی‌دانستند که افراد اخراج شده چه کسانی هستند.

 درخواست پناهندگی این پناهجویان رد شده بود. طبق تصمیم دولت آلمان و توافقی که بین مسئولان این کشور و افغانستان صورت گرفته، آلمان می‌تواند آن دسته از پناهجویانی را که درخواست پناهندگی‌شان رد شده است، به افغانستان بازگرداند؛ تصمیمی که حال برای سومین بار اجرا می‌شود.
 
بر اساس اخباری که سحرگاه روز پنجشنبه (۲۳ فوریه/ ۵ اسفند) از کابل مخابره شده است، حال جسمانی یکی از پناهجویان اخراجی مناسب نبوده، به گونه‌ای ‌که با کمک دو مامور فرودگاه هواپیما را ترک کرده است.

گفته می‌شود که تا لحظاتی پیش از نشستن هواپیما در فرودگاه کابل، مسئولان افغانستان حتی از تعداد پناهجویان اخراجی بی‌اطلاع بوده‌اند. پلیس فرودگاه کابل بر اساس اطلاعات دریافتی خود منتظر ۳۰ پناهجوی اخراجی بوده است.

مسئولان افغانستان پیش‌تر نسبت به عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع آلمان در رابطه با مشخصات و تعداد پناهجویان اخراجی اعتراض کرده بودند. مسئولان آلمانی هم از این که انجام کارهای اداری مربوط به بازگرداندن این پناهجویان در افغانستان با تعلل و تاخیر توام بوده، شکایت داشته‌اند.

وزیر امور داخلی ایالت بایرن اعلام کرده است که از این ۱۸ پناهجوی اخراجی، ۵ نفر از ایالت بایرن و مابقی از ایالت‌‌های بادن−وورتمبرگ، هسن، هامبورگ، زاکسن انهالت و رایلند فالتس بوده‌اند. این افراد، پناهجویان جوان و تنهایی بوده‌اند که درخواست پناهندگی‌شان رد شده است. از آن گذشته گفته می‌شود که برخی از آن‌ها پرونده‌های بزهکاری داشته‌اند.

روند بازگرداندن پناهجویان افغان از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شد. اجرای این سیاست توسط دولت آلمان اعتراض و انتقاد شدید نهادهای مدنی و مدافعان حقوق بشر را در پی داشته است.

معترضان بر این باورند که وضعیت امنیتی در افغانستان به گونه‌ای نیست که بتوان کسی را به آن کشور بازگرداند. از این رو شماری از ایالت‌های آلمان اعلام کرده‌اند که سیاست اخراج پناهجویان افغان را موقتا اجرا نخواهند کرد.

شامگاه چهارشنبه (۲۲ فوریه) گروهی متشکل از ۲۵۰ نفر در مونیخ نسبت به برنامه بازگرداندن این گروه از پناهجویان دست به اعتراض زده بودند.

دولت آلمان پیش‌تر در دو نوبت مجموعا ۵۹ پناهجوی افغان را به کشورشان بازگردانده است. به این ترتیب، مجموعا ۷۷ پناهجوی افغان در سه نوبت از آلمان اخراج شده‌اند. حال آنکه طبق توافق صورت گرفته بین دولت آلمان و افغانستان، قرار بر این بود که در هر پرواز ۵۰ پناهجو از آلمان اخراج شوند.

سرنوشت ناروشن در افغانستان

بخش دری دویچه وله موفق شده است با یکی از ۱۸ پناهجوی افغان در فرودگاه کابل گفت‌وگو کند. این فرد به نام نعیم مرادی چندین سال در آلمان زندگی کرده است. او می‌گوید که امیدی به آینده خود در افغانستان ندارد.

به گزارش عصرایران به نقل از دویچه وله،  نعیم مرادی به دویچه وله می‌گوید: «من اصلا متوجه موضوع نشدم. یکباره در شهر آمدند و به من دستبند زدند و مرا سوار هواپیما کردند و به کابل آوردند. من ۶ سال تمام در آلمان زندگی کردم و نمی‌دانم چرا درخواست پناهندگی من رد شده است. برای رساندن خودم به آلمان متحمل خطرات جانی شدم و پول زیادی صرف این کار کردم، چیزی در حدود  ۱۰ تا ۱۲  هزار یورو خرج کردم. حالا نمی‌دانم چه چیزی اینجا در افغانستان در انتظار من است. اگر کار پیدا نکنم، باز هم از اینجا فرار خواهم کرد. تقصیر به گردن دولت افغانستان است که به مردم خودش ظلم می‌کند. من هیچ کمکی دریافت نکرده‌ام. فقط به من بلیطی داده‌اند تا من خودم را به مزار شریف برسانم. من که امیدی ندارم.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار