هیئت مذاکره کننده از سوی معارضین سوری آخرین دور از مذاکرات صلح سوریه را که در ژنو برگزار شد، مفید و مثبت ارزیابی کرده اند و با تحسین از دمیستورا نماینده سازمان ملل در مذاکرات صلح، طرح وی را برای نقشه کلی راه مذاکرات سوریه مفید ارزیابی کرده و از آن استقبال کرده اند. آنچه به نظر میرسد این است که اغلب خواسته های معارضین در طرح جدید دمیستورا گنجانده شده است.
کد خبر: ۳۸۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰ 25 February 2017
به گزارش تابناک یزد، هیئت مذاکره کننده از سوی معارضین سوری آخرین دور از مذاکرات صلح سوریه را که در ژنو برگزار شد، مفید و مثبت ارزیابی کرده اند و با تحسین از دمیستورا نماینده سازمان ملل در مذاکرات صلح، طرح وی را برای نقشه کلی راه مذاکرات سوریه مفید ارزیابی کرده و از آن استقبال کرده اند. آنچه به نظر میرسد این است که اغلب خواسته های معارضین در طرح جدید دمیستورا گنجانده شده است.

اظهار نظرات نمایندگان معارضین سوری در مذاکرات ژنو یک روز بعد از برگزاری این مذاکرات صورت گرفته است، جایی که استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه چهارمین دور از مذاکرات را با انتظارات حداقلی از آن برگزار کرد.

طی کنفرانس خبری که بعد از برگزاری مذاکرات روز گذشته انجام شد، ناصر الحریری سرپرست تیم مذاکره کننده معارضین گفت: ما در مذاکرات رویکردها و نظرات مثبتی از سوی آقای دمیستورا شنیدیم. من معتقدم که ایشان بیش از گذشته در مورد بحث پیرامون وضعیت انتقال قدرت سیاسی در سوریه مشتاق هستند البته هنوز هیچ معیار مشخصی برای این موضوع تعریف نشده است.

رضایت عمیق معارضین سوری از طرح دمیستورا در مذاکرات ژنو / احتمال انتقال قدرت در سوریه در کوتاه مدت

وی بیان کرد که نمایندگان معارضیان ادراک و فهم خود را از قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد انتقال قدرت سیاسی در سوریه، شامل حاکمیت، تدوین یک قانون اساسی جدید و برگزاری یک انتخابات جدید تحت نظر سازمان ملل بیان کرده اند.

حریری بیان کرده است که معارضین در این مذاکرات تنها خواهان به دست دادن یک راه حل سیاسی هستند که آمال و آرزوهای مردم سوریه را که برای آن بهای زیادی پرداخته اند بازتاب دهد. وی گفته است که مذاکرات روز جمعه جنبه های عملی مذاکرات را مورد ارزیابی قرار داده است و سایر موضوعات در مورد شفاف سازی روند انتقال قدرت طی روزهای آینده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

نماینده معارضین همچنین به خبرگزاری الجزیره گفته است که این گروه تا روز دو شنبه دیدگاه نهایی خود را در مورد چهارچوب تعیین شده برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه - ارائه شده از سوی دمیستورا - بیان خواهد کرد. محمد الصبرا گفته است: آنچه طی روزهای آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت ایجاد یک بدنه حاکمیتی انتقالی و نفرات و افراد این بدنه خواهد بود. 

وی بیان کرده که شرکت معارضین در این مذاکرات بیش از همه با هدف پیدا کردن مکانیزمهایی برای اجبار دولت سوریه به تن دادن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده است. وی مدعی شده که دولت سوریه از اجرای قطعنامه سرباز میزند.

بعد از مذاکرات روز گذشته هیئت نمایندگی معارضین به هتل محل اقامت خود بازگشته و یک جلسه محرمانه برگزار کرده اند که در این جلسه محرمانه نمانیده ایالات متحده و چند دیپلمات اروپایی نیز حضور داشته اند. 

رضایت عمیق معارضین سوری از طرح دمیستورا در مذاکرات ژنو / احتمال انتقال قدرت در سوریه در کوتاه مدت

بشار الجعفری نماینده دولت سوریه در این مذاکرات نیز بیان کرده است که بعد از برگزاری مذاکرات آقفای دمیستورا سندی را در اختیار هیئت سوری قرار داده است که محتوی آن طی روزهای آینده به بحث گذاشته خواهد شد. آنچه به نظر میرسد این است که ظاهرا سند در اختیار گروه سوری همان چهارچوبی است که دمیستورا برای انتقال قدرت در سوریه در اختیار معارضین قرار داده است.

در همین حال یحیی عریدی مشاور ارشد HNC یا کمیته اصلی مذاکره کنندگان از سوی معارضین که عربستان سعودی از آنها حمایت میکند، بیان کرده است که این هیدت به دقت طرح آقای دمیستورا را بازرسی کرده و تغییرات مد نظر خود را برای اعمال در آن بیان خواهد کرد. وی گفته: ما عمیقا و با دقت این طرح را بررسی میکنیم. از آقای دمیستورا برای اشتیاق وی در راستای آنچه این کمیته خواهان آن است تشکر میکنیم اما این طرح یک نقشه راه است. تغییراتی در آن باید صورت بگیرد. تغیراتی در تاکتیک ها و مکانیزم ها.

به گزارش «تابناک»، به نظر میرسد که ظاهرا طرح دمیستورا در این مذاکرات طرحی بوده است که توانسته تا حد زیادی توجه معارضین سوری را به خود جلب کند و به احتمال بسیار زیاد تمرکز اساسی بر روی موضوع انتقال قدرت در کوتاه مدت در سوریه دارد. با توجه به این موضوع این احتمال وجود دارد که فرایند انتقال قدرت در سوریه از سوی دمیستورا با قوت در حال پیگیری باشد تا بخش مهمی از خواسته های معارضین سوری اجابت شود و روند مذاکرات صلح به پیش رود.

هنوز دولت سوریه نظر خود را در مورد این طرح بیان نکرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار