کد خبر: ۳۹۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 08 March 2017
هیفاء پردل
کنگره‎‎های استانی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران از سوی 31 اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از شهریورماه تا اسفندماه سال جاری در حال برگزاری است و استان یزد نیز در روزهای 18 و 19 اسفندماه میزبان این برنامه است.
کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران که سه دوره گذشته آن به همت مرحوم «باقر آیت‎‎الله زاده شیرازی» ازسوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ارگ بم برگزار شد، از رویدادهای مهم فرهنگی کشور بعد از انقلاب اسلامی است که به دلیل محتوای علمی، هنری و فرهنگی در نوع خود کم‎‎نظیر است.
کنگره‌های استانی برای نخستین بار با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و با تاکید بر تاریخ معماری و شهرسازی هر استان برگزار می    شود.
همشهری برای اطلاع از اهداف برگزاری این کنگره و همچنین محورهای مورد بحث و چشم    انداز آینده آن برای شهر تاریخی یزد با «ساشا ریاحی مقدم»، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، گفت    وگویی انجام داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.
  • مهم‌ترین اهداف برگزاری این دوره از کنگره چیست؟
دوره‎‎های قبلی این کنگره فتح بابی برای شناخت موضوع تاریخ معماری و شهرسازی ایران بود و چهارمین دوره این کنگره پشتیبان و حمایت‌کننده جریانی است که بعد از برگزاری 3 دوره کنگره اتفاق افتاده است؛ از این ‌رو در این دوره، کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران درکنار طرح مباحث علمی و فرهنگی، فرصتی برای جریان‎‎سازی در حوزه حفاظت و ایجاد طنین توجه به حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در کشور را فراهم خواهد کرد.امید است با برگزاری این رویداد ارزشمند در استان‌ها شاهد توجه بیشتر سازمان‌های دیگر به میراث فرهنگی باشیم و بتوانیم آشنایی بهتر و بیشتر استان‌ها با ظرفیت‌ها، قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی نهفته در شهرها و دیگر سکونتگاه‎‎های زیستی مانند روستاهایشان را فراهم کنیم.
  • محورهای مورد بحث در این دوره از کنگره شامل چه موضوعی‌هایی است؟
در این دوره از کنگره درباره محورهای فرهنگی، طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی و همچنین منظر فرهنگی و منظر شهرهای تاریخی و علاوه بر آن باستان‎‎شناسی، معماری و شهرسازی گفت  و‎‎گو خواهد شد.
همچنین میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث ناملموس و راه‌های فرهنگی و عناصر آن، از مهم‌ترین محورهای این دوره از کنگره خواهد بود.
  • چه تعداد مقاله از سوی دبیرخانه کنگره یزد پذیرش شده است و این همایش چه زمانی برگزار خواهد شد؟
تاکنون 98 مقاله دریافت شده که 78 مقاله تایید شده و در حال داوری است. این کنگره در روزهای 18 و 19 اسفندماه در باغ جهانی دولت آباد یزد برگزار خواهد شد.
  • با توجه به این که یزد وسیع‌ترین بافت تاریخی را دارد، برگزاری چنین کنگره‌هایی برای شناخت بهتر آثار ملی و تاریخی یزد چه تاثیری خواهد داشت؟
کنگره‌های استانی برای نخستین بار با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی استان‌ها و با تاکید بر تاریخ معماری و شهرسازی هر استان برگزار می‌شود و امید است با برگزاری این رویداد ارزشمند در استان، شاهد توجه بیشتر به موضوع میراث فرهنگی باشیم.
  • با توجه به معماری بومی خاص استان، آیا در این کنگره درباره شاخص‌های معماری بومی نیز بحث می‌شود؟
 بله، معماری بومی آن گونه از معماری تعریف می  ‎شود که از درون جوامع رشد می‌کند و در طول زمان، خود را با شرایط اجتماعی، اقلیمی و فناوری‌های موجود سازگار می‌سازد و تکامل می‌یابد. این نوع معماری خود را با ارزش‌ها، اقتصاد و شیوه‌های زندگی و فرهنگ‌هایی که مولد آنها هستند، سازگار می‌کند و به طور خلاصه معماری بومی، معماری مردم و از سوی مردم و نه برای مردم است.معماری بومی شاخه‌ای از معماری بر پایه نیازهای منطقه‌ای و مصالح ساختمانی آن است که در طول زمان براساس پیشینه محیطی، فرهنگی، فناوری و تاریخی موجود در آن تکامل پیدا می‌کند.
  • ویژگی معماری بومی یزد در قیاس با دیگر استان‌ها در چیست؟
یزد، شهری کویری است و به طبع معماری آن نیز با نوع آب و هوای آن هماهنگ است و نخستین خصوصیت این شهر که در اولین نگاه آن را از سایر شهرهای ایران متمایز می‌سازد، یکنواختی و تناسب بافت شهرسازی و معماری در کل شهر و حفظ بافت تاریخی آن با وجود همه مسایل و محدودیت‌های آن و از طرفی تغییر و تحولات سال‌های اخیر در حوزه معماری و شهرسازی و حاکمیت روزافزون الگوهای غریب و غول‌های آهنی به ویژه در شهرهای بزرگ است به نحوی که می‌توان آن را نمونه‌ای از اصالت هویت شهری و شناسه فرهنکی و تاریخی دانست.قسمت قدیمی شهر یزد که تحت حفاظت قرار گرفته است، ساختاری منسجم دارد که در هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود. دیوارهای بلند که عابران و رهگذران را از تابش مستقیم نور خورشید در فصل تابستان و وزش بادهای سرد در زمستان در امان نگه می‎دارد.خانه‌های قدیمی یزد از جمله بناهای ارزشمندی هستند که یادآور زندگی سنتی مردم در این منطقه‌اند و به لحاظ معماری و قدمت اهمیت فراوانی دارند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار