با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ سرمایه گذاری در بخش معدن و کارخانه های سرب و روی مهدی آباد به کنسرسیومی ایرانی واگذار شد.
کد خبر: ۳۹۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸ 12 March 2017
به گزارش تابناک یزد،به موجب این قرارداد تمام مراحل اکتشاف، استخراج، تولید و فرآوری معدن سرب و روی مهدی آباد یزد به انجمن سرب و روی ایران، اتحادیه سرب و روی، شرکتهای مبین، آریا جنوب، کاهن ربا و مس کنی از شرکت های صاحب نام در حوزه معدن و صنایع سرب و روی کشور در قالب کنسرسیوم واگذار شد.
 
مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مراسم امضای این قرارداد گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد یکی از کارهای بر زمین مانده دولت یازدهم بود که با امضای این قرارداد با کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی تعیین وضعیت شد.
 
کرباسیان با اشاره به ذخیره قطعی 154 میلیون تنی معدن سرب و روی مهدی آباد افزود: 88 میلیون تن از ذخایر قطعی این معدن سولفور و 66 میلیون تن دیگر اکسیده است که با عملیات اکتشافی دقیق پیش بینی می شود ذخایر این معدن به 700 میلیون تن برسد.
 
وی گفت: باتوجه به مجوزهای لازم زیست محیطی و نیز ایجاد زیرساخت های لازم ، کنسرسیوم فعالیت خود را با امضای قرارداد آغاز می کند.
کرباسیان افزود: برای ایجاد کارخانه 800 هزارتنی کنسانتره روی و کارخانه 80 هزارتنی سرب و نقره ؛ یک میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است که با نهایی شدن آن 1000 نفر مستقیم و 3 تا 5 هزار نفر به طور  غیرمستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی مهدی آباد مشغول بکار خواهند شد.
 
وی گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد در 115 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد از بزرگترین معادن سرب و روی دنیاست که برای بهره برداری آن در قالب کنسرسیوم ؛ 4 سال زمان پیش بینی شده است.
 
کرباسیان افزود: با توجه به در حال پایان بودن ذخایر سرب و روی معدن انگوران و نگرانی هایی که برای تامین 400 هزارتن کنسانتره مورد نیاز صنایع سرب و روی وجود داشت، اجرایی شدن این قرارداد بسیار تعیین کننده است.

مهدی کرباسیان افزود: طی 10 و 15 سال قبل کنسرسیوم ایرانی و استرالیایی سرمایه گذار این معدن شده که پس از مدتی درصدی از سهم استرالیایی به کشور عمان داده شد و در نهایت به دنبال پاره‌ای از مشکلات معدن یاد شده نتوانستند کار را به جلو ببرند.

کرباسیان با بیان اینکه معدن سرب و روی مهدی آباد از بزرگترین معادن دنیا از لحاظ ذخایر سرب و روی که سهم 4 درصدی کل دنیا را حایز است، افزود: با پیگیری زیاد ایمیدرو بالاخره پروژه معدن سرب و روی مهدی آباد سرانجام یافت به طوری که این موضوع تبدیل به یک بحث تاریخی شده بود و بیش از 20 سال وضعیت معدن یاد شده نامعلوم بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کنسرسیوم ایرانی که از گروه‌های مختلف معدنی برنده مناقصه معدن سرب و روی مهدی آباد شده اند با همکاری انجمن تولیدکنندگان سرب و روی که ظرفیت 400 هزار تنی شمش روی را برای خود هدف قرار داده‌اند با کاهش ذخیره معدنی انگوران ضرورت لازم برای تسریع در امضای قرارداد یاد شده و بهره برداری این معدن  به خوبی حس می‌شد.

وی در ادامه گفت: زیرساخت‌های لازم نظیر آب و برق و محیط زیست  برای فعالیت‌های معدن سرب وروی مهدی آباد اخذ شده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: در معدن سرب و روی مهدی آباد بیش از 700 میلیون تن ذخیره زمین شناسی دارد که این نمایانگر این است که کار اکتشافی بیشتری بر روی آن می توان انجام داد.

کرباسیان در پایان گفت:  با امضای این قرارداد قدم اساسی در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی در حوزه اقدام و عمل برداشته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار