کد خبر: ۳۹۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 12 March 2017
مینا شوهانی
خرانق، وسیع‎‎ترین بخش در جغرافیای سیاسی کشور، در فاصله 60 کیلومتری اردکان و 70 کیلومتری یزد واقع شده و از گذشته تاکنون با محرومیت و کم توجهی مواجه بوده است.
بیشتر روستاهای این بخش به دلیل پراکندگی و وجود مشکلات زیرساختی مانند نبود آب آشامیدنی مناسب، گاز و دیگر زیر‎‎ساخت‎‎ها خالی از سکنه شده‌اند.
اغلب ساکنان این بخش به شهرها مهاجرت کرده‎‎اند به‌نحوی که بعضی روستاهای اطراف آن، تنها یک خانوار دارند و روستاییان آن اگر زمینی برای کشاورزی داشته باشند، تنها آخر هفته و ایام تعطیل به خرانق می‌آیند.
 این منطقه دارای ظرفیت‎‎های بیشماری به لحاظ جاذبه‎‎های تاریخی و میراث فرهنگی است که مهم‎‎ترین آنها «منار جنبان»، «قلعه» و «ارگ خرانق» به عنوان یکی از آثار خشتی منحصر به فرد است که به دلیل بی‌توجهی، وضعیت مناسبی ندارد و رو به تخریب رفته است.
هر یک از روستاهای خرانق، ظرفیت    های خاصی برای گردشگری دارند ولی به علت بی‎توجهی و نبود زیرساخت‎‎های لازم از جمله آب، گاز و راه‎‎های دسترسی مناسب، مغفول مانده است؛ به طوری که حتی سرمایه‎‎گذاران به سرمایه‎‎گذاری در بخش گردشگری خرانق علاقه‎‎ای ندارند.
خرانق به سمت طبس که از محورهای پرتردد استان و به «طریق الرضا» معروف است، در مسیر زائران امام رضا(ع) قرار گرفته و در ایام نوروز پذیرای مسافران زیادی است که برای رسیدن به مقصد مشهد مقدس از آن گذر می‌کنند ولی این محور با کمبود مجتمع‎‎های بین راهی روبه‌روست.
با این وجود، ستاد نوروزی با پیگیری دهیاران و پلیس راه، تمهیداتی برای سفر امن مسافران نوروزی در سال جدید اندیشیده است.

ظرفیت گردشگری خرانق محروم از سرمایه‌گذاری
بخشدار بزرگ‌ترین بخش کشور می‌گوید: خرانق با وسعت 18 کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بخش ایران است که در فاصله 70 کیلومتری یزد قرار دارد.
به گفته «مجتبی خالصی»، روستاهای این بخش به دلیل پراکندگی و نبود زیرساخت، خالی از سکونت شده‌اند و اغلب روستاییان به شهرهای یزد و اردکان مهاجرت کرده‎‎اند.
وی می‌افزاید: خرانق دارای بهترین آسمان برای رصد ستارگان، محیطی برای سافاری و شتر سواری است که برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است. همچنین دارای ظرفیت منحصر به فردی به لحاظ بناهای خشتی است که می‎توان در این ارتباط از «منارجنبان»، «ارگ و قلعه خرانق» یاد کرد.
خالصی ادامه می‎‎دهد: این بخش از آب و هوای مناسب و روستاهای منحصر به‌فردی با ظرفیت‎‎های فراوان برای رونق گردشگری برخوردار است ولی این ظرفیت‌ها به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولان و نبود سرمایه‎‎گذار مغفول مانده است.
وی بیان می‌کند: سرمایه‎‎گذاران به دلیل نبود زیرساخت‎‎های مناسب مانند نبود آب آشامیدنی مناسب، گاز و راه های مناسب، علاقه زیادی به سرمایه‎‎گذاری در بخش گردشگری خرانق ندارند و تنها یک سرمایه‎‎گذار در بخش ریگ زرین برای ایجاد کمپ گردشگری در کویر، سرمایه گذاری کرده است که در آینده نزدیک به بهره‎‎برداری می‌رسد.
خالصی به نشست    ها و جلسات مکرر با سرمایه‎‎گذاران اشاره و عنوان می‎‎کند: متاسفانه سرمایه‎‎گذاران رغبتی به سرمایه‎‎گذاری در بخش خرانق و روستاهای آن ندارند و این بخش از گذشته تاکنون با بی‌توجهی روبه‌رو بوده است.
به گفته وی، خرانق در فصل بهار دارای چشم‎‎اندازی مناسب و بسیار زیباست و وجود مناطق کوهستانی و همچنین کویرهای گسترده، ظرفیتی مغفول برای جذب گردشگر در این بخش به‌شمار می‎‎آید.
به گفته وی، خرانق دارای 19 روستاست که هر یک ظرفیت‎‎های منحصر به فردی دارند ولی تنها 13 روستای آن دارای شورا هستند و بعضی روستاهای آن، تنها یک خانوار ساکن در روستا دارند.
وی ‌می‌افزاید: قسمت‎‎هایی از بافت خشتی و برخی بناهای خشتی منحصر به فرد بخش خرانق، رو به تخریب رفته و با توجه محدودیت منابع مالی و نبود اعتبارات، حفظ و نگهداری آن با مشکل روبه‌رو شده است.

لزوم معرفی ظرفیت    های گردشگری خرانق
بخشدار بزرگترین بخش کشور می‌گوید: هر چند گردشگران از خرانق بازدید می‌کنند، اما این بازدید تنها در مدت زمان اندک و در قالب یک تور چند ساعته است و به دلیل نبود امکانات پذیرایی و اقامتی، مدت ماندگاری گردشگران کم و محدود به چند ساعت است.
خالصی با بیان این که سرمایه    گذاران تنها به سرمایه    گذاری در معادن این بخش علاقه‌مند هستند، می‎‎گوید: در 3 سال اخیر برای شناسایی و معرفی ظرفیت‎‎های گردشگری و میراث فرهنگی خرانق، مسئولان محلی تلاش‎‎های زیادی کرده‎‎اند و با بهره‎‎گیری از مطبوعات و بورو شور و همچنین تهیه فیلم‎‎های مستند، فعالیت    های خوبی در این مورد انجام ‎‎داده‎اندکه در این باره می‎‎توان به مستندی اشاره کرد که از شبکه دوم سراسری پخش شد.

   تلاش برای توسعه طبیعت گردی در منطقه
بخشدار بزرگ‌ترین بخش کشور می‌گوید: قرار است یک خط توریستی بین روستاهای اطراف خرانق ایجاد شود که در آن برگزاری تور یک‌روزه خرانق گردی نیز گنجانده شده است.
«مجتبی خالصی» ادامه می‎‎دهد: روستاهایی مانند «حاجی آباد» در خرانق از روستاهای بکر برای گردشگری هستند که در آینده نزدیک با آماده شدن زیرساخت‎‎های آن برای گردشگری آماده می‌شوند.
وی عنوان می‎‎کند: خرانق دارای ظرفیت خوبی در رابطه با حیات وحش نیز هست که در این رابطه می‎‎توان به منطقه «دره انجیر» اشاره کرد که برای طبیعت‎‎گردان مناسب است.
خالصی اظهار می    کند: برای این امر می‌توان با هماهنگی محیط زیست و بهره    گیری از ماشین‎‎های خاص که به زیستگاه حیات وحش از جمله یوز ایرانی تاثیر منفی نداشته باشد، به عنوان مسیر طبیعت‎‎گردی استفاده کرد.
به گفته وی، در این منطقه زیرساختی به نام صنعت وجود ندارد و اغلب روستاها خوش آب و هوا هستند ولی در نظر داریم که با مشارکت مردمی، طرح رونق صنایع کوچک را در حوزه صنایع دستی در خرانق گسترش دهیم. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار