کد خبر: ۴۰۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 08 April 2017
هیفاء پردل‌
یزد از گذشته تاکنون با برند یک شهر فرهنگی با شاخص کار و تلاش مردمانش در کشور شناخته شده است.این شهر که از شهرهای مذهبی و فرهنگی کشور به‌شمار می‌رود، به دلیل مهاجرپذیری بالا در سال‎‎های اخیر دچار آسیب‎‎های اجتماعی جدی نیز شده است.یکی از این آسیب‌های جدی، افزایش پدیده «تکدی‌گری» است، به طوری که گاه این متکدیان با سماجت تمام خواستار كمك‌های مالی می‎‎شوند. این در حالی است که این آسیب فرهنگی و اجتماعی به شدت از سوی دین مبین اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است.وجود متکدیانی که غالباً غیربومی و در بازارهای سنتی، مراکز درمانی و همچنین مرکز شهر به تکدی‎‎گری می‎‎  پردازند، با توجه به توریستی بودن شهر یزد و همچنین افزایش ورود گردشگران خارجی و داخلی، چهره‎‎ای نازیبا به شهر فرهنگی و گردشگری یزد داده است.این متکدیان که اغلب نیز کم سن و سال هستند با بهره‎‎گیری از روحیه مذهبی و انفاق مردم یزد، از حس انسان‎‎دوستی آنان برای کمک به خود سواستفاده می‌کنند. ساماندهی این معضل اجتماعی نیازمند همکاری و انسجام ارگان    های مرتبط با این موضوع مانند بهزیستی، شهرداری و همچنین معاونت اجتماعی و فرهنگی استانداری است.این در حالی است که متولیان امر، معضل اساسی برای ساماندهی متکدیان شهر را زیرساخت لازم و همچنین انسجام و همکاری بین دستگاه‎‎های اجرایی به عنوان مهم‎‎ترین مشکل برای جمع    آوری و ساماندهی متکدیان می‌داند.

نارضایتی مردم یزد از متکدیان شهر
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: وجود متکدیان در مرکز شهر معضلی برای شهروندان یزدی شده است به طوری که اغلب این متکدیان کم سن و سال و غیر بومی هستند و از روحیه مذهبی و انسان‎‎دوستانه مردم یزد سوء استفاده می‎‎کنند و  باعث ایجاد منظره نازیبا در شهر یزد می‎‎شوند.
«محدثه بی‎‎بی صمدی» ادامه می‌دهد: یزد به دلیل وجود مراکز درمانی و پزشکان چیره‎‎دست یزدی، میزبان بیماران غیربومی از دیگر استان‎‎ها و گاه خارج از کشور است ولی در بعضی مطب‎‎های پزشکان و مراکز درمانی، متکدیانی حضور دارند که با در دست گرفتن نسخه‎‎های پزشکی از حس همدردی بیماران سوءاستفاده می‎‎کنند و مبالغی را به عنوان کمک از آنان اخذ می‎‎کنند.
به گفته این بانوی یزدی، وجود این متکدیان در ساختمان‎‎ها و کلینیک‎‎های پزشکی در شان و منزلت شهر یزد نیست و مراجعان غیربومی را دچار نوعی بدبینی نسبت به فرهنگ دارالعباده یزد می‎‎کند لذا ضرورت دارد که از سوی مسئولان استان به ویژه شهرداری، ساماندهی و جمع‎‎آوری آنان در دستور کار قرار گیرد.
یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به وجود دختران کم سن و سالی که اقدام به دستفروشی در ورودی‎‎های بازارهای سنتی می‎‎کنند، عنوان می‎‎کند: در این بازارهای سنتی زنان دستفروشی نیز حضور دارند که علاوه بر این اقدام به امر کف‎‎بینی و فال‎‎گیری نیز می‎‎پردازند و چشم هر گردشگری را به سمت خود جلب می‎‎کنند.«علی‎‎محمد حسینی‎‎نیا» معتقد است اگر واقعاً این زنان نیازمند هستند و به دلایلی اقدام به دستفروشی می‌کنند باید بازارچه‎‎های خاصی برای آنها ایجاد شود. در غیر این صوررت، ساماندهی و جمع    آوری آنها در دستور کار متولیان شهر قرار گیرد تا این پدیده زشت اجتماعی موجب نازیبایی چهره این شهر گردشگر‎  پذیر نشود.

نبود شرایط لازم برای ساماندهی متکدیان
مسئول اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد در این باره می‌گوید: شهرداری تا زمانی که هیچ زیرساختی برای ساماندهی و جمع آوری متکدیان وجود نداشته باشد، برنامه    ای برای جمع    آوری متکدیان شهر ندارد چرا که این مانع، ساماندهی متکدیان را با مشکل روبه‌رو می‎‎کند.«امرالله سیف    الدینی» با طرح این سوال که متکدیان جمع‎‎آوری شده از سوی شهرداری به کجا و چه نهادی باید تحویل داده شوند، می‌افزاید: در یزد مکان مناسبی برای نگهداری متکدیان غیرمجاز، متکدیان خردسال ایرانی یا زنان متکدی وجود ندارد و حتی برای نگهداری موقت آنها مشکل داریم.
به گفته وی، اگر زیرساخت یا بستری مناسب برای نگهداری متکدیان باشد، شهرداری تعهد می‎‎کند که مشکل تکدی‌‌گری شهر را در مدت زمان 3 روز مرتفع و به جمع‎‎آوری برای ساماندهی آنان اقدام کند.سیف‎‎الدینی در این باره خواستار همکاری دیگر ارگان‎‎های مرتبط مانند بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی و استانداری با شهرداری می‎‎شود.
وی همچنین درباره دستفروشی بعضی افراد غیر بومی به ویژه در ورودی بازارهای سنتی نیز اظهار می‌کند: تا حدی معضل دستفروشی در شهر یزد حل شد و با ایجاد بازارشب برای دستفروشان، بسیاری از این افراد در این محل ساماندهی شده‎‎اند و در صورت گزارش موارد تخلف با آنها برخورد می‎‎شود.
این مسئول، حضور دستفروشان زن در ورودی بازارهای سنتی شهر را یک واقعیت ناراحت‎‎کننده می‎‎خواند و می‎‎گوید: هرچند بازارهای سنتی زیر نظر میراث فرهنگی هستند ولی متولی اصلی بازار به ویژه بازار شاهزاده فاضل، اداره کل اوقاف و امور خیریه است و نظارت آن به طور هیات امنایی انجام می‎‎شود و عملاً شهرداری نمی‌تواند در این مورد اقدام کند.

ساماندهی جامعه هدف از سوی بهزیستی
معاون امور اجتماعی بهزیستی یزد می‌گوید: طبق ماده 10 آیین‎‎نامه مصوب سال 1378، جمع آوری متکدیان در مواردی بر عهده بهزیستی است که ازسوی زنان بی‎سرپرست، بیماران روانی، افراد معتاد و همچنین دختران فراری انجام شود و این نهاد تنها مسئولیت ساماندهی و جمع    آوری این جامعه هدف را عهده‎‎دار است.«جمال پایه    دار» می‌افزاید: بهزیستی با جمع‎‎آوری این افراد، آموزش    های لازم را به آنها ارائه داده و آنها را تحت پوشش و حمایت خود قرار می‌دهد و همچنین برای بازگشت آنها به زندگی برنامه    ریزی دارد. ضمن این که متکدیان کم سن و سال نیز با دستور قضایی از سوی این نهاد ساماندهی می    شوند.وی ادامه می‎دهد: برای ساماندهی و جمع    آوری متکدیان و رهایی از این معضل اجتماعی در شهر، عزم استانداری و شهرداری و دستور قضایی نیاز است و باید برای ساماندهی و جمع آوری آنها بستر مناسبی در شهر یزد ایجاد شود.به گفته پایه‎‎دار، مشکل ساماندهی متکدیان شهر یزد ناشی از نبود انسجام بین دستگاه ها و همچنین نبود بستر و زیرساخت لازم است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار