کد خبر: ۴۰۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸ 08 April 2017
سمیه رضایی
یکی از موفقیت‌های حوزه ورزش استان در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجه ورزش بانوان است به طوری که بانوان یزدی در هر رشته ورزشی که در این سال‌ها ورود کرده‌اند توانسته‌اند در آن حیطه موفق عمل کنند و در رده بهترین‌ها قرار گیرند.
این روزها نیز دختران کاراته‌کای یزدی خود را در رنکینگ کشوری مطرح کرده و توانسته‎‎اند در بین خیل عظیم کاراته‌کاران کشوری، عنوان نخست را از این لحاظ به خود اختصاص دهند.
«یگانه‌سادات حسینی» در این رنکینگ در وزن منهای 55 کیلوگرم عنوان نخست و «سحر کرجی» نیز در وزن منهای 50 کیلوگرم در رده دوم قرار گرفته‎‎اند. با این وجود در استان یزد، حمایت خوبی از ورزش بانوان به ویژه در رشته کاراته به چشم نمی‌آید آنچنان که ورزشکاران این رشته هنوز هم باید با هزینه‌های شخصی در مسابقات حاضر ‌شوند.
در این شرایط نیز حامیان مالی رغبتی برای حمایت از تیم‎‎های بانوان در لیگ‎‎های کشوری ندارند؛ به همین علت کاراته‌کاران یزدی برای در اوج ماندن و دور نبودن از فضای مسابقات مجبور هستند برای تیم‌های سایر استان‌های کشور فعالیت کنند و این موضوع سبب شده تا نماینده‌ای از استان در مسابقات لیگ باشگاهی کاراته در کشور وجود نداشته باشد.
با توجه به این که در حال حاضر توجه بیشتری نسبت به این رشته ورزشی از سوی بانوان استان صورت گرفته است، به نظر باید مسئولان امکانات بیشتری را در این رابطه منظور کنند تا آینده روشن‌تر و درخشان‎‎تری را برای کاراته استان در آینده شاهد باشیم.
«یگانه‌سادات حسینی» کاراته‌کای برتر یزدی در رنکینگ کشوری در گفت‎‎وگو با همشهری دراین رابطه سخنانی شنیدنی دارد که در ادامه مشروح آن را می‎خوانید.
  • کاراته ورزشی پر تحرک و سخت است، چه شد که سراغ این رشته ورزشی رفتید؟
از دوران کودکی و با حمایت خانواده به این ورزش روی آوردم و از همان ابتدا علاقه‌ وافری به این رشته ورزشی داشتم که البته این علاقه با گذشت زمان و یادگیری هر چه بیشتر آن در من شدت بیشتری گرفت به گونه‌ای که در حال حاضر دلبستگی شدیدی نسبت به آن در من ایجاد شده و به راحتی نمی‌توانم آن‌ را کنار بگذارم.
  • چگونه موفق به کسب عنوان نخست رنکینگ کشوری با حضور ملی‌پوشان حاضر در این رشته ورزشی شدید؟
البته در این رشته که هر روز به تعداد ورزشکاران آن افزوده می‌شود، دستیابی به عنوان و مدال، کار دشواری است و نیز تلاش زیادی را می    طلبد. با این وجود کسب این عنوان با توجه به قرار گرفتن در هفته سوم مسابقات سوپر لیگ کاراته بانوان کشور و در حالی که هنوز 2 هفته به پایان لیگ باقی مانده بود، برای من رقم خورد.
  • چرا به عنوان یک ورزشکار یزدی این افتخار را در قالب عضویت تیم مس رفسنجان استان کرمان در رقابت‌های سوپر لیگ کشور کسب کردید؟
بانوان کاراته‌کای یزد با توجه به این که تیمی از استان در رده بانوان رشته کاراته فعالیت نمی‌کند، مجبور هستند برای دور نماندن از فضای مسابقات کشوری، در قالب عضویت تیم‌های دیگر استان    های کشور فعالیت کنند. من نیز به همین دلیل در عضویت تیم مس رفسنجان هستم.
  • چرا با وجود کسب عنوان نخست رنکینگ کشوری، تاکنون در عضویت تیم ملی قرار نگرفته‎‎اید؟
با وجود این که از سال 90 تاکنون هر ساله به تمرین‌های تیم ملی دعوت می‌شوم، تابه‌حال نتوانسته‌ام نظر کادر فنی تیم ملی را جلب کنم ولی تمام تلاشم را می‌کنم که امسال بتوانم پیراهن تیم ملی را بر تن کنم و در این حوزه برای کشور و استانم نیز افتخارآفرینی کنم.
  • چرا با وجود استعدادهای خوب استان در کاراته بانوان و ورزشکاران بنامی از استان در این رشته ورزشی، تاکنون در رده‌های ملی موفقیت و جایگاه مطلوبی نصیب استان نشده است؟
در استان یزد آنچنان ‌که باید از این رشته حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد و کاراته‌کاران یزدی در انزوا به سر می‌برند، به طوری که اگر فعالیتی در این مورد نیز صورت می‌گیرد، همه با تلاش‌های شخصی این ورزشکاران به ‌وجود می‌آید.
مسئولان در این رشته تاکنون حمایتی از کاراته بانوان در استان انجام نداده‌اند و حتی سالن اختصاصی برای تمرین در اختیار نداریم که بتوانیم تمرینات منسجم و منظمی را انجام دهیم. اگر در مسابقه‌ای در خارج از استان حضور داریم، همه با هزینه‌های شخصی خودمان صورت گرفته است.
  • در استان مربیان آشنا به فنون جدید و حرفه‌ای برای آموزش کاراته‌کاران در اختیار داریم؟
همانطور که گفتم با توجه به این‌که حمایتی از این ورزش در استان صورت نمی‌گیرد، استان یزد از وجود مربیان حرفه‌ای در این رشته بی‌نصیب مانده؛ این در حالی است که در سایر استان‌های کشور برای به روز شدن مربیان و ورزشکاران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود تا یک کاراته‌کا بتواند پیشرفت خوبی داشته باشد و در کشور صاحب‌نام شود.
  • به نظر شما با وجود تحولاتی که در هیات کاراته استان ایجاد شده است،می‎‎توان آینده بهتری را در این رشته ورزشی استان شاهد بود؟
تحولاتی که در هیات به ‌وجود آمده است می‌تواند نقطه عطفی در کاراته استان باشد و موجب بازگشت ورزشکارانی که کاراته را در استان کنار گذاشته‎‎اند، شود. امیدواریم با تدابیر و برنامه‎‎هایی که از سوی «علی کریمی» رئیس جدید هیات کاراته استان در نظر گرفته شده است، مجدداً کاراته یزد به روزهای اوج خود بازگردد.
  • در صورت حضور نماینده    ای از استان در مسابقات سوپر لیگ کاراته کشور، به عنوان ورزشکاری یزدی با این تیم همکاری خواهید کرد؟
هر ورزشکاری برای پیشرفت خود باید همه جوانب را در نظر بگیرد و مسئولان هیات نیز اگر بخواهند تیمی را به مسابقات سوپر لیگ کشور اعزام کنند، باید از ورزشکاران حرفه‎‎ای در این رشته بهره ببرند و حامی مالی خوبی در اختیار داشته باشند تا در این رقابت‌ها به نتیجه برسند.قطعاً اگر حمایت لازم از سوی هیات استان صورت بگیرد، در تیم یزد حضور خواهم داشت و برای استان به رقابت خواهم پرداخت. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار