کد خبر: ۴۰۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ 16 April 2017
به گزارش تابناک یزد،طرح پیاده‌راه سازی در خیابان قیام از مدت‌ها پیش حرف و حدیث‌هایی به دنبال دارد که بیشتر رنگ و بوی سیاسی می‌دهد و پروژه‌ای را به باد نقد گرفته‌اند که هنوز نیمی از آن اجرایی نشده است.

خیابان قیام، خیابان مقابل مجموعه امیرچخماق و یکی از قدیمی ترین خیابان های یزد است و بخش قابل توجهی از بافت قدیمی دارای ارزش تاریخی در این خیابان واقع شده است.

این خیابان که تا چندی پیش دو طرفه و فاقد پارکینگ در خور و مناسب بود، یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های یزد بود و وجود ورودی‌های بازار تاریخی یزد و بازارهای اصلی شهر در این خیابان هر روز بر بار ترافیکی آن می‌افزود تا اینکه مسئولان به فکر افتادند که این خیابان را به پیاده‌راه تبدیل کنند.

جلسات متعدد شورای شهر و شهرداری با معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد، در نهایت پروژه ای را برای خیابان قیام تعریف کرد که البته اجرای آن در مرحله اول به مذاق بسیاری خوش نیامد.

اولین گروه معترضان این پروژه بازاریان و کسبه خیابان قیام بودند که طومارهای بسیاری امضا کردند اما در نهایت با جلساتی که در استانداری و شهرداری گذاشته شد، بازاریان با اجرای این طرح نه تنها موافقت کردند بلکه قول همکاری برای ادامه اجرای این پروژه را دادند که البته در این بین برخی کسبه، نمایندگان خود در جلسات استانداری و شهرداری را قبول نداشتند.

این پروژه تا پایان اسفندماه تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و همه بر اساس یک طرح نیمه کاره اقدام به نقدهای مختلف کردند که البته بخش قابل توجهی از این نقدها از جمله نحوه استفاده از پیاده‌راه وسط خیابان قیام، به عملکرد کسبه این خیابان و مردم برمی گردد.

در ۳۰ درصد ابتدایی این پروژه، یک پیاده‌راه با حدود ۲۰ سانت فاصله از کفه اصلی، در میانه خیابان سنگ فرش شد تا به طور موقت دو سمت این پیاده‌راه محل عبور و مرور خودروها به شکل محدودتری نسبت به قبل باشد و سنگفرش انجام شده، محلی برای پیاده‌روی عابران اما در عمل این پیاده‌راه به پارکینگ خودروها تبدیل شد و پارکینگ ایجاد شده برای کسبه در نزدیکی بازار هر روز خالی از خودرو ماند و در عوض خودروهای آنها در کوچه پس کوچه‌های پشت بازار یا همان پیاده‌راه ایجاد شده پارک شد.

توقف خودروها در پیاده راه

‌توقف این خودروها در پیاده‌راه نقدهای بسیاری را به دنبال داشت و در این میان عده‌ای نیز از فرصت ایجاد شده برای مطرح کردن خود در آستانه انتخابات شوراها استفاده کردند و به مشکلات این خیابان دامن زدند.

گرچه این خیابان مانند همه پروژه‌های دیگر ممکن است نقص‌ها و کاستی‌هایی داشته باشد اما به نظر می‌رسد اظهارنظر در مورد پروژه‌ای که تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اندکی غیرمنصفانه باشد.

برای قضاوت در مورد پروژه خیابان قیام باید تا اتمام آن صبر کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: برای اظهارنظر در مورد پروژه خیابان قیام باید صبر کنیم تا طرح تمام شود آنگاه راجع به آن صحبت کنیم زیرا بسیاری از مسائلی که توسط منتقدان مطرح شده، در طرح دیده شده است.

سیدمحمدرضا سیدحسینی عنوان کرد: نیمی از این پروژه هنوز اجرایی نشده و خیابان قیام از نظر من هنوز یک کارگاه عمرانی است و این حرمت ما به بازار بود که پروژه را در آستانه عید نوروز تعطیل کردیم وگرنه خیابان قیام شش ماه زمان برای تکمیل نیاز دارد.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که عده ای شهرداری را هدف قرار داده اند تا به اهداف خود برسند و در آستانه انتخابات خودی نشان دهند.

این خیابان که هنوز یک پروژه نیمه کاره است، بر اساس آنچه در طرح آمده قرار است به طور کامل سنگفرش شود تا عبور و مرور خودروها در آن به حداقل برسد و در عوض در اطراف این خیابان پارکینگ‌هایی تعبیه شود که مردم خودروهای خود را در آن پارک کرده و برای انجام امور خود در خیابان قیام، پیاده طی طریق کنند.

ابتدا تا انتهای این خیابان در مجموع حدود ۵۰۰ متر است که بعید به نظر می‌رسد این مسیر برای پیاده‌روی دشوار باشد.

پیش بینی نکردن پارکینگ قبل از اجرای طرح نقص شهرداری در خیابان قیام

شاید یکی از نقایصی که این طرح به دنبال داشت، عجله شهرداری برای اجرای آن بود زیرا به نظر می‌رسد ابتدا باید فکری اساسی برای پارکینگ به اندازه کافی در خیابان قیام می‌شد سپس کلنگ اجرای طرح به زمین می‌خورد.

البته به نظر می‌رسد فرهنگ مردم برای استفاده از پیاده‌راه‌ها نیز باید تغییر کند و اندکی خود را به پیاده‌روی در برخی مسیرها عادت داده و از وابستگی به خودرو و موتورسیکلت بکاهند و این دقیقاً همان موردی است که مسئولان حوزه بهداشت و درمان نیز بر آن تاکید دارند.

اینکه حتی کسبه علاقمند هستند خودروهایشان را حتما تا مقابل مغازه خود بیاورند نیز می‌تواند یکی از دلایل اعتراض آنها به اجرای این طرح باشد زیرا اکنون و در ایام نوروز نیز دیده می‌شد که اغلب خودروهای کسبه در مقابل مغازه‌هایشان پارک بود و پارکینگ در نظر گرفته شده برای آنها در شلوغ‌ترین ساعت صبح فاقد حتی یک خودرو بود.

در هر حال این طرح اکنون دوباره از سر گرفته شده و شهرداری قول‌هایی برای تکمیل هرچه سریع‌تر آن داده است.

شهردار یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: خیابان قیام متاسفانه با مباحث سیاسی روبرو شد اما طی ۷۰ روز آینده کل سطح خیابان به صورت یکسان سنگفرش می‌شود.

محمدرضا عظیمی زاده عنوان کرد: اجرای این طرح رضایت کسبه را به دنبال داشته اما از آنجا که طرح به خاطر ایام نوروز و سفرهای نوروزی گردشگران تعطیل شد، عده ای گمان کردند طرح به همین شکل تحویل و تکمیل شده که اینگونه نیست و چهره جدید خیابان قیام تا ۷۰ روز دیگر رونمایی می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار