کد خبر: ۴۰۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 17 April 2017
سارا گلابگیریان‌
سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد فرهنگسازی برای تفکیک از مبدا زباله‌های خشک و قابل بازیافت را در صدر برنامه‌های سال جاری قرار داده و برای جلب مشارکت شهروندان، به صدور «یزد کارت» اقدام کرده است.
صدور یزد کارت برای افزایش مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌های خشک، سال گذشته برای اولین بار در ایستگاه ثابت جمع‌آوری پسماند در پارک اطهر آغاز شد و قرار است امسال به سایر ایستگاه‌های ثابت پسماند خشک تعمیم داده شود.
سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد 6 ایستگاه ثابت برای جمع‌آوری پسماند خشک در پارک اطهر، مجتمع امام علی(ع)، خیابان شهیدان انتظاری، پارک بنفشه، فلکه دوم آزادشهر و بیمارستان شهدای کارگر ایجاد کرده است تا دسترسی شهروندان به مراکز جمع‌آوری مواد بازیافتی، تسهیل شود.
این ایستگاه‌ها از ساعت 8 تا 14 و 17 تا 19 به تحویل گرفتن زباله‌های خشک و توزیع کیسه‌های زباله و اقلام فرهنگی مشغول هستند اما سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد برای افزایش مشارکت شهروندان، به صدور کارت شهروندی «یزد کارت» اقدام کرده است.
این طرح در حال حاضر در پارک اطهر اجرایی شده و امسال در سایر ایستگاه‌ها کلید می‌خورد. به این ترتیب شهروندان با مراجعه به ایستگاه‌ها، بستگی به ورن زباله‌های خشک تحویلی، امتیاز دریافت می‌کنند که این امتیازات در کارت شهروندی آنها ثبت می‌شود و می‌توانند با این امتیازات از خدمات شهری از جمله وسایل بازی پارک‌ها بهره بگیرند.

حفاظت از محیط زیست با تفکیک زباله‌ها از مبدا
یکی از فعالان محیط زیست با اشاره به اهمیت حفاظت از آب، خاک و هوا و جلوگیری از آلودگی‌ این عناصر با دفن زباله‌های قابل بازیافت، بر ضرورت تعیین مشوق‌های لازم برای جلب مشارکت شهروندان در امر تفکیک زباله‌های قابل بازیافت تاکید می‌کند.
«رضا دهقانی» می‌گوید: تفکیک از مبدا زباله‌های خشک و قابل بازیافت باید به یک فرهنگ تبدیل شود و شهروندان خود را موظف بدانند، برای بازگرداندن این ثروت‌ها به اقتصاد کشور، از دور ریختن آنها خودداری کنند.
وی می‌افزاید: بازیافت زباله‌های قابل مصرف، اقدام موثری برای حفاظت از محیط زیست و مشکلات زیست محیطی است که در آینده استان را درگیر خواهد کرد از این رو مسئولان امر باید مشوق‌های لازم را برای جلب مشارکت مردم در امر تفکیک زباله‌ها از مبدا لحاظ کنند.
این فعال محیط زیست با بیان این‌که روش‌های موثری در دنیا برای جلب مشارکت شهروندان در حال اجراست، خواستار بررسی راهکارهای عملیاتی شهرهای موفق کشور وجهان در امر تفکیک زباله و اجرای آن در استان یزد می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: تفکیک از مبدا زباله‌ها حتی از بروز مشکلات بهداشتی در مرحله بعد از جمع‌آوری یعنی تفکیک در محل گود زباله جلوگیری خواهد کرد از این رو مردم باید با مزایای تفکیک زباله از مبدا آشنا شوند و این وظیفه مدیران شهری و متولیان حفاظت از محیط زیست استان است.
دهقانی تاکید می‌کند: گود زباله محل مناسبی برای دفن زباله‌های بازیافتی نیست چرا که این زباله‌ها سالیان سال پس از دفن شدن به چرخه طبیعت باز نمی‌گردند و حضور آنها در طبیعت، صدمات و لطمات بسیاری هم برای زندگی انسان‌ها و هم محیط زیست دارد.
این فعال محیط زیست می‌گوید: هر چند مشارکت یزدی‌ها در امر تفکیک زباله رو به رشد است اما شهرداری باید برای افزایش میزان مشارکت، روش‌های مختلفی را اجرا کند تا این مشارکت به بیشترین میزان ممکن برسد.

شیوه‌های جمع‌آوری زباله‌های خشک
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به مشارکت 35‌درصدی یزدی‌ها در امر تفکیک زباله‌ها از مبدا می‌گوید: روزانه 10 تن زباله خشک به صورت تفکیک از مبدا در شهر جمع‌آوری می‌شود که به این ترتیب می‌توان گفت مشارکت یزدی‌ها برای تفکیک زباله‌های خشک، 35 درصد است.
«حمیدرضا رحیمدل» با تاکید بر افزایش مشارکت یزدی‌ها برای تفکیک زباله‌های خشک از مبدا می‌افزاید: زباله‌های خشک شهروندان یزدی به 2‌روش جمع‌آوری می‌شود. در شیوه اول، پیمانکاران زباله‌های خشک خانگی را هفته‌ای یک روز از منازل جمع‌آوری می‌کنند و در شیوه دوم نیز 6 ایستگاه ثابت در شهر ایجاد شده است که زباله‌ها را تحویل می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: در شیوه اول، در ازای تحویل پسماندهای خشک، کیسه‌های زباله به شهروندان تحویل می‌شود ودر شیوه دوم، کیسه زباله و اقلام فرهنگی به شهروندان ارائه می‌شود.
وی از استقرار ایستگاه‌های ثابت در نقاط مختلف شهر از جمله پارک اطهر، مجتمع امام علی(ع)، خیابان شهیدان انتظاری، پارک بنفشه، فلکه دوم آزادشهر و بیمارستان شهدای کارگر خبر می‌دهد ومی‌افزاید: این ایستگاه‌ها همه روزه از ساعت 8 تا 14 و 17 تا 19 به دریافت زباله‌های خشک و توزیع کیسه‌های زباله و اقلام فرهنگی اقدام می‌کنند.

صدور کارت شهروندی
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد اعلام می‌کند: یکی از طرح‌هایی که برای افزایش مشارکت شهروندان در امر تفکیک زباله‌های خشک در ایستگاه‌های ثابت کلید خورده، صدور کارت شهروندی «یزد‌کارت» در ایستگاه‌ها و امتیاز دهی به شهروندان است.وی می‌گوید: این طرح در حال حاضر در ایستگاه شماره یک در پارک اطهر در حال اجرا است و تا پایان فروردین ماه تمام ایستگاه‌های ثابت پسماند خشک، به این سیستم مجهز خواهند شد.رحیمدل می‌افزاید: در این طرح، شهروندان در اولین مراجعه به ایستگاه‌های در نظر گرفته شده به ثبت نام و دریافت کارت شهروندی اقدام می‌کنند و در ازای تحویل زباله خشک امتیاز یا اعتبار دریافت می‌کنند که در کارت شهروندی آنها ثبت می‌شود.وی توضیح می‌دهد: به این ترتیب شهروند می‌تواند از امتیاز این کارت برای دریافت خدمات شهری از جمله  استفاده از حمل ونقل عمومی، فضاهای فرهنگی و تفریحی تحت مدیریت شهرداری و سایر خدمات بهره بگیرد.

   اهداف اجرای طرح کارت شهروندی
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد هدف از اجرای این طرح را فرهنگسازی برای تفکیک زباله و مدیریت پسماند از سوی شهروندان، جلب مشارکت شهروندان و ارزش گذاری کمی و کیفی این مشارکت، ایجاد فرصت برای شهروندان برای استفاده از مزایای اعتباری یزد کارت، ایجاد اشتغال و درآمدزایی از طریق استفاده از مواد بازیافتی و صرفه جویی در هزینه‌های جمع‌آوری و دفع زباله عنوان می‌کند.
«حمیدرضا رحیمدل» بیان می‌کند: در این طرح شهروندان با تحویل هر کیلوگرم پسماند خشک، 150 تومان امتیاز در کارت خود ذخیره می‌کنند و با مجموع امتیازهای کسب کرده می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را از شرکت تعاونی شهرداری خریداری کنند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار