دو روز قبل (پنجشنبه) منابع رسانه‌اي، از بازگشايي گذرگاه اصلي بين دمشق، پايتخت سوريه و شهر قنيطره در جنوب اين کشور به نام «بزرگراه صلح» خبر دادند. بلافاصله روز بعد ارتش اسرائیل با حملات توپخانه ای به این منطقه حمله کرد و مواضع ارتش سوریه را آماج گرفت.
کد خبر: ۴۱۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰ 22 April 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ دو روز قبل (پنجشنبه) منابع رسانه‌اي، از بازگشايي گذرگاه اصلي بين دمشق، پايتخت سوريه و شهر قنيطره در جنوب اين کشور به نام «بزرگراه صلح» خبر دادند. بلافاصله روز بعد ارتش اسرائیل با حملات توپخانه ای به این منطقه حمله کرد و مواضع ارتش سوریه را آماج گرفت.

منابع خبری و میدانی سوری، روز پنجشنبه نوشتند: «بزرگراه صلح» مابین دمشق و قنیطره بازگشایی شد. این بزرگراه از اين جهت که پايتخت و مناطق اطراف غوطه غربي را با استان قنيطره مرتبط مي سازد، راه ارتباطي مهمي به شمار مي آيد و با شروع از شهرهاي سومريه و معضميه به منطقه عرطوز و پس از آن به شهر خان شيخ مي رسد. اين گذرگاه پس از گذشت پنج سال از مسدود شدن، اکنون بازگشايي شده و تا قنيطره امتداد مي يابد.

گفتنی است ارتش سوريه موفق شد، پس از توافق با گروه هاي مسلح در اواخر سال گذشته، بر شهر معضميه مسلط شود، در نتيجه، عناصر مسلح به همراه خانواده هايشان اين شهر را به مقصد استان ادلب ترک کردند.
چرا اسرائیل به منطقه قنیطره سوریه حمله کرد؟

متعاقبا، روز گذشته، منابع رسانه‌ای اسرائیلی اعلام کردند، ارتش این رژیم، مواضع ارتش سوریه را در منطقۀ قنیطره (جنوب سوریه) گلوله باران کرده است.

پایگاه روزنامه یدیعوت آحارنوت گزارش داد: توپخانه اسراییل در «تل ابو الندی» در جولان سوریه، یک توپ ارتش سوریه را در قنیطره هدف قرار داد. البته این حمله تلفاتی نداشت.

این پایگاه افزود: پدافند ضد هوایی سوریه، یک پهپاد اسراییلی را که بر فراز این منطقه پرواز می کرد، وادار به بازگشت کرده است.
همچنین پس از اصابت دو گلوله شلیک شده از اراضی سوریه به شمال ارتفاعات جولان، آژیر خطر در این منطقه به صدا درآمد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ارتباط وثیقی میان بازگشایی بزرگراه دمشق ـ قنیطره در روز پنجشنبه و حمله دیروز اسرائیل به خاک سوریه وجود دارد. در واقع بازگشایی این بزرگراه می تواند از نظر لجستیکی اهمیت زیادی برای ارتش سوریه و ارسال تجهیزات از دمشق به قنیطره داشته باشد.

به نظر می رسد، هرگاه ارتش سوریه پیشروی هایی به سوی مرزهای خود در مجاورت سرزمین های اشغالی داشته باشد، اسرائیل تلاش می کند از این پیشروی ها جلوگیری کند و ارتش سوریه را به عقب براند.

در این راستا، شکست یا موفقیت سوری در مقابل ارتش سوریه نیز بااهمیت است، به گونه ای که هرگاه ارتش سوریه پیشروی و معارضان عقب نشینی می کنند، اسرائیل وارد عمل می شود و از شکست کامل معارضان جلوگیری می کند.

در همین زمینه، یک منبع امنیتی سوریه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت، حمله هوايى رژیم اسرائيل همزمان با حمله تروريستى به مواضع ارتش سوريه در حومه قنیطره صورت گرفت.

به همین جهت، باید گفت حضور معارضان در این منطقه به عنوان یک وزنه تعادلی در برابر ارتش سوریه برای اسرائیل از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور کلی، اسرائیل به شدت از نزدیک شدن ارتش سوریه و حزب الله در نزدیکی مرزهایش واهمه دارد و به همین جهت، می کوشد از نزدیک شدن ارتش سوریه به این منطقه جلوگیری کند.

به گزارش «تابناک»، در همین ارتباط، روزنامه جروزالم پست اسرائیل نیز در مطلبی نوشت: «با توجه به تکه تکه شدن سوریه، اکنون باید ضمیمه شدن بلندی های جولان به خاک اسرائیل را به رسمیت شناخت».

اسرائیلی ها به شدت تلاش دارند با به حاشیه راندن نقش ارتش سوریه در این منطقه، زمینه های تسلط کامل خود بر بلندی های جولان را فراهم کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار