حسن روحانی در حالی در دفاع از برجام متوسل به تمثیل‌گویی شده است که هنوز مردم منتظر دستاورد ملموس برجام هستند.
کد خبر: ۴۱۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 22 April 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ برجام به عنوان بزرگترین دستاورد دولت یازدهم از سوی دولتمردان معرفی شده است. دستاوردی که منتقدان زیادی هم دارد و مردم همچنان منتظرند تا وعده‌های برجامی تحقق یابد و در زندگی روزمره‌شان تاثیرات خود را بگذارد. دستاوردی که حسن روحانی ازدواج جوانان، محیط زیست، آب خوردن، کارو اشتغال جوانان، گشایش اقتصادی و ... را منوط به آن کرد و اسامی از جمله «‌آفتاب تابان»‌، «فتح‌الفتوح»، «پیروزی بزرگ ملت ایران»‌ و ... را روی آن گذاشت.

اینک که دولت یازدهم آخرین ماه‌های فعالیت خود را سپری می‌کند، حسن روحانی شیوه جدیدی برای حمله به منتقدان و دفاع از برجام ابداع کرده است که بیشتر به داستان‌سرایی و قصه‌گویی می‌ماند تا شفاف‌سازی درباره نتایج برجام و عمل کشورهای غربی از جمله امریکا به تعهداتی که در این سند توافق هسته‌ای به ایران داده‌اند و دولت بر اساس آن قلب رآکتور اراک را با بتن پر کرد. پاسخ‌هایی که بیشتر از آنکه حقوقی و کارشناسی باشند خیالی و داستان‌ است.

ماجرای سیب و گلابی‌های برجام

در آبان‌ماه سال 1395 حسن روحانی سفری به شهر اراک داشت و در میان مردم استان مرکزی در دفاع از برجام گفت: «ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است ولی امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است.»

در این سخنان روحانی با استفاده از کلمات «عده‌ای کودک» به منتقدان برجام حمله کرد و با استفاده از «سیب و گلابی»‌ دستاوردهای برجامی که قرار بود از روز اول همه تحریم‌ها را لغو کند را به آینده موکول کرد.

برجام ابر است؛ رعد و برق برجام را چه کسی دید؟

همچنین حسن روحانی در قصه‌پردازی دیگری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای،‌ مورخ یکشنبه 20 فروردین ماه سال جاری گفت: «برجام یک ابر است. این ابر برای اینکه بخواهد ببارد و سرزمین ما را پرآب کند، این جنگل ها، سروها و مراتع است که این ابر را وادار به باران می کنند. اگر پائین سبزه، گل و درخت نباشد، ابر نخواهد بارید. بارش این ابر با این گل ها بود.»

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ « حالا این که برخی می گویند ما صدای رعد و برق را شنیدیم یا نشنیدیم، بحث دیگری است. شما بارانش را که می بینید حالا رعد و برقش آن بالا بود، شاید شما خواب بودید. شما که باران را می بینید که بر مردم نازل شده است.»

در اینجا نیز حسن روحانی با اصطلاحاتی چون باران برجام و رعد و برق سعی کرد به منتقدان بتازد.

برجام آفتاب تابان بود/ وقتی ظریف گفت وعده خورشیده و ماه ندادیم!

روحانی درحالی چندی پیش برجام را ابر و باران توصیف کرد که در اسفندماه سال 94 درباره برجام گفت: «برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند.»

درحالی که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در مهرماه سال 95 به آمریکا سفر کرد و در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی گفت:« تیم مذاکره‌کننده و دولت به مردم وعده خورشید و ماه یا هر آنچه که در این مابین است را نداده بود و هرگز هم نگفته بود که این توافق، تحریم‌های اولیه آمریکا را هم برمی‌دارد.»

هووهای که می‌خواهند نوزاد برجام را بکشند!

داستان‌ سرایی‌های شیخ اعتدال در زمان ثبت نام کاندیداتوری انتخابات دوازدهم هم ادامه یافت و حسن روحانی در حکایت‌پردازی تازه گفت:‌« هووهایی که بارها به قصد کشتن نوزاد برجام تصمیم گرفته بودند نمی توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.»

البته معلوم نیست تا کی رئیس دولت یازدهم به این شیوه ادامه می‌دهد اما مشخص است، عدم ارائه دستاورد ملموسی توسط برجام  روحانی را مجبور ساخته به جای برشمردن دستاوردها و نتایج آن به تمثیل‌سازی روی بیاورد و با کنایه به تحقیر منتقدان بپردازد، اما به هر حال به نظر نمی‌رسد چنین ادبیات و شیوه‌ای بتواند موفق باشد چراکه به قول خود روحانی ملاک جیب مردم است و افکار عمومی در انتظار است که وعده‌های برجام محقق شود و آنرا در زندگی خود مشاهده کند نه در قصه‌ها و داستان‌ها. این درحالی است که در ابتدا دولت برای برجام افسانه‌پردازی کرد و اینک به داستان‌سرایی برای پاسخ به انتقادات روی آورده است.


مشرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار