کد خبر: ۴۱۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 11 August 2017
به گزارش تابناک یزد، در این مطلب به سراغ کلاسی نسبتاً نوظهور و کمتر شناخته‌شده بنام کراس استیشن رفته‌ایم. کلاسی که بین استیشن و کراس‌اوور قرار می‌گیرد و این روزها نسبتاً پرطرفدار شده است؛ اما شرکت‌کنندگانی که ما برای رقابت در این گروه آماده کرده‌ایم همگی دقیقاً در یک کلاس قرار نداشته و متعلق به سگمنت‌های D و E هستند اما چون تعداد کراس استیشن‌های هر سگمنت نسبتاً کم است و قصد داریم از زیادشدن کلاس‌ها نیز جلوگیری کنیم، همهٔ این خودروها را در یک گروه قرار داده‌ایم که عبارت‌اند از:

مرسدس بنز E کلاس آلترین

آئودی A6 آلرود

ولوو S90 کراس کانتری

اوپل اینسیگنیا کانتری تورر

فولکس‌واگن پاسات آلترک

سوبارو اوت‌بک

پژو 508 RXH

تویوتا ونزا

در نخستین دوئل از سری رقابت‌های این گروه، دو کراس استیشن پریمیوم گروه یعنی مرسدس بنز E کلاس آلترین و ولوو V90 کراس کانتری به مصاف یکدیگر رفته‌اند.


 
مرسدس بنز آلترین


 
برای اولین بار دو شرکت ولوو و آئودی با معرفی مدل‌های XC و آلرود آغازگر کلاس نوظهوری به نام کراس استیشن بودند. این خودروها با افزایش ارتفاع استیشن‌های سنتی و تجهیز آن‌ها به سیستم چهارچرخ محرک ساخته شده بودند. پس از چند سال حضور این کراس استیشن‌ها در بازار و موفقیت آن‌ها، دیگر خودروسازان نیز به ساخت چنین خودروهای ترغیب شدند.

یکی از این شرکت‌ها مرسدس بنز بود که هرچند دیر ولی نهایتاً چندی پیش کراس استیشن خود را که بر اساس نسخهٔ استیشن E کلاس ساخته شده بود، با نام آلترین معرفی کرد. این خودرو نیز مانند هر کراس استیشن دیگری، ارتفاع بیشتری نسبت به نسخهٔ معمولی از سطح زمین داشته و همین‌طور به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic مرسدس بنز هم مجهز است.

آلترین در ظاهر نیز با ریل‌های روی سقف، پوشش‌های پلاستیکی بدنه و محافظ‌های نقره‌ای‌رنگ قسمت زیرین، از E کلاس استیشن استاندارد متمایز می‌شود. مرسدس بنز آلترین فعلاً فقط با دو پیشرانهٔ دیزلی عرضه می‌شود که در این رقابت نسخهٔ E220d آن با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر دیزل شرکت کرده است.

ولوو S90 کراس کانتری


 
همان‌طور که اشاره شد، آغازگر این کلاس خودرویی، شرکت سوئدی ولوو بود که در سال 1997 با معرفی مدل V70 XC کلاس کراس استیشن را بنیان نهاد. تولید این خودرو همچنان ادامه داشت و چند سال بعد در سال 2003 نامش به XC70 تغییر پیدا کرد. این خودرو در اصل نسخهٔ کراس از استیشن V80 بود درحالی‌که بعدها نسخهٔ کراس مدل‌های V40 و V60 هم با پسوند کراس کانتری معرفی شدند. اما پس از معرفی نسل جدید سدان S90 ولوو تصمیم گرفت نام نسخهٔ کراس آن‌را از XC70 به V90 کراس کانتری تغییر دهد.

بدین ترتیب V90 کراس کانتری در اصل نسل جدید مدل XC70 است. این خودرو نیز مانند آلترین ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه می‌شود. برای هماهنگی با رقیب آلمانی، ولوو کراس کانتری هم با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر دیزل به این دوئل آمده است. این موتور 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد که کاملاً با E220d آلترین یکسان است.
 





 

مشخصات فنی
  ولوو کراس کانتری مرسدس بنز آلترین
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر دیزل 2 لیتری 4 سیلندر دیزل
قدرت 190 اسب بخار 190 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر 400 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 9 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
حداکثر سرعت 225 کیلومتر در ساعت 240 کیلومتر در ساعت
شتاب صفرتاصد 7.5 ثانیه 7.3 ثانیه
فاصله از سطح زمین 21.1 سانتیمتر 15.6 سانتیمتر
طول 4.93 متر 4.92 متر
قیمت 56 هزار دلار حدود 55 هزار دلار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار