کد خبر: ۴۲۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 21 May 2017
هیفاء پردل‌
اهدای عضو به معنای این است که یک فرد اجازه دهد تا بافت یا اندام سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود. این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ مغزی وی انجام شود.
سالانه بیماران زیادی در صف انتظار اهدای عضو برای کاهش آلام خود هستند. هر چند در سال‎‎های اخیر با فرهنگسازی    های انجام شده، دیدگاه مثبتی در جامعه به مقوله اهدای عضو ایجاد شده و تعداد اهدا کنندگان افزایش یافته است ولی شکافی بزرگ بین تعداد اهداکنندگان و کسانی که نیازمند دریافت عضو هستند، وجود دارد.
قانون پیوند عضو در فروردین 79 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر این اساس اعضای افراد داوطلب یا دچار مرگ مغزی به شرط وصیت بیمار یا موافقت خانواده به بیمارانی که برای ادامه حیات نیاز به پیوند دارند، اهدا می‌شود.  
با توجه به این که از ١٣‌سال پیش تلاش‌های زیادی برای ساماندهی و فرهنگسازی پیوند عضو در کشور به‌طور رسمی آغاز شده است و ١٦‌ درصد مرگ ‌و میرها در کشور مربوط به بیماران مرگ‌ مغزی است که ٥٠‌ درصد آنها نیز می‌توانند اهدای عضو داشته باشند،  ولی هنوز بیماران زیادی در چالش انتظار برای رسیدن به عضو اهدایی هستند و  آمار اهدای عضو در کشور تنها به 5/7 نفر در یک میلیون نفر رسیده است.

انتظار بیماران نیازمند پیوند عضو
یکی از بیماران کلیوی استان می‌گوید: حدود 10 سال ا‌ست که در انتظار پیوند کلیه هستم تا دردها و آلام ناشی از دیالیز و مشقات آن برای همیشه در من رفع شود.
وی ادامه می    دهد: با این وجود هنوز هم در فهرست انتظار برای دریافت کلیه هستم و این در حالی است که عضو انجمن بیماران کلیوی نیز هستم. انجمن نیز از وضعیت نامناسب من اطلاع دارد.
یکی از بیماران کبدی استان نیز با بیان این که یزد از قطب    های پزشکی کشور محسوب می    شود و روزانه پذیرای بیماران زیادی از سراسر کشور است، اظهار می    کند: بیماران کبدی استان برای پیوند ناچار هستند با قبول هزینه‎‎های زیادی به استان فارس سفر کنند.
«الف-ر» که در فهرست انتظار دریافت کبد است، می    گوید: اواخر سال 95 به من گفته شد که برای دریافت کبد و انجام پیوند به شیراز سفر کنم و در حالی که یک هفته برای طی شدن مراحل پیوند منتظر بودم، به من اطلاع دادند که قادر به دریافت عضو نیستم.
وی می‌افزاید: در حالی که پزشک مربوطه من مراحل اولیه دریافت کبد را تشریح کرده بود و من برای پیوند آمادگی داشتم، برای من این سوال پیش آمده که با وجود طی کردن همه مراحل و تایید پزشک مربوطه، چرا عمل پیوند برای من انجام نشد؟
یکی دیگر از بیماران دیالیزی استان هم اظهار می‎‎کند: در حالی که پزشکان خواستار آمادگی من برای پیوند کلیه بودند و یک سری مراحل را نیز برای دریافت کلیه اهدایی سپری کرده بودم، ولی متخصصان در مرحله آخر با چکاپ دندان‌هایم به من گفتند که باید عیوب عفونت دندان ها را برطرف و آنها بکشم لذا این مرحله را نیز تا آخر با نظر پزشک متخصص انجام دادم ولی هنوز اقدامی برای پیوند یا اطلاعی در این باره به من، برای دریافت کلیه داده نشده است.
«زهرا بروزنده» می‎افزاید: بیماران پیوندی پس از گذشت هفت خان دریافت عضو، باید داروهای خاص پیوندی را دریافت و مصرف کنند، در حالی که این داروها بعضا نایاب هستند و قیمت بالایی دارند و بسیاری از بیماران توان تامین این هزینه ها را ندارند؛ لذا لازم است که این بیماران حمایت بیشتری شوند.

تمایل زیاد یزدی    ها به اهدای عضو
مسئول اداره پیوند و بیماری    های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید: با توجه به اعتقادات مذهبی مردم یزد و تمایل مطلوب آنها به اهدای عضو عزیزانشان، در سال 95 بیش از 28 مورد رضایت به اهدای عضو جلب شد که با توجه به مجموع شرایط، بیشترین اهدای عضو مربوط به کبد و کلیه بود.
«محمد حسین قاسمی» بیان می‌کند: ایثار خانواده های یزدی با توجه به فرهنگ و دیانت مردم این دیار و حسن نوع    دوستی آنها در‌سال    های اخیر خوب بوده؛ به طوری که سال به سال شاهد افزایش رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو عزیزانشان هستیم.
وی درباره شرایط گیرنده عضو می‎‎گوید: شرایط گیرنده عضو را پزشک متخصص، تشخیص می‌دهد و بیمار را آماده انجام پیوند می‌‎‎کند ولی در مجموع دهنده عضو و همچنین گیرنده آن باید با یکدیگر تناسب و همخوانی داشته باشند که این تناسب با توجه به یکسان بودن گروه های خونی، آزمایش    های تطابق بافتی، اندازه و حجم بدن و نهایتاً نظر جراح تنظیم و تایید می‌شود.
قاسمی می‌افزاید: بر همین اساس نیز نمی    توان عضو هر کسی را به دیگری پیوند کرد. همچنین ممکن است که شخص دهنده پیوند هم محدودیت    هایی مانند سن بالا داشته باشد. به عنوان نمونه افراد بالای 50 سال نمی‌توانند اهداکننده قلب باشند چون قاعدتا کارایی قلب را از دست داده‎‎اند یا افرادی که سرطان‎‎های بدخیم دارند قادر به اهدای عضو نیستند.

کلیه؛ بیشترین عضو اهدایی در یزد
مسئول اداره پیوند و بیماری    های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید: بیشترین اعضای اهدایی در استان مربوط به کلیه و کبد است. از سال 93 پیوند کلیه با توجه به وجود پزشکان متخصص و کارآمد و همچنین جراحان چیره دست در یزد ممکن شده است.
قاسمی اظهارمی‌کند: البته پیوند کبد فعلا در استان مقدور نیست  ولی معاونت درمان علوم پزشکی در تلاش است که در سال    های آینده امکان پیوند کبد را نیز در داخل استان فراهم سازد.
به گفته وی، با توجه به این که انجام عمل پیوند در کشور تحت پوشش بیمه است؛ لذا شخص گیرنده عضو هیچ گونه هزینه بیمارستانی پرداخت نمی‌کند و بابت عضو اهدایی از مرگ مغزی هم از آنجایی که این کار خداپسندانه و صد درصد داوطلبانه است، هیچ پولی رد و بدل نخواهد شد.

   مرگ روزانه 7 تا 10 نفر به دلیل نرسیدن عضو
مسئول اداره پیوند و بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید: براساس آمار وزارت بهداشت، روزانه 7 تا 10 نفر در کشورمان به علت نرسیدن عضو، جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که آمار بیماران مرگ مغزی در کشور نیز زیاد است که هر یک می‎‎توانند با رضایت بازماندگان در نجات جان خداقل یک بیمار نیازمند عضو مشارکت داشته باشند.
«محمد حسین قاسمی» می‌افزاید: با توجه به بالا رفتن فرهنگ اهدای عضو و همچنین رضایت خانواده ها، اهدای عضو در کشورمان در حال افزایش است و امیدواریم این روند افزایش بیشتری هم پیدا کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار