کد خبر: ۴۲۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 21 May 2017
مینا شوهانی
گردشگری یکی از صنایع درآمدزای جهان است که می‎‎تواند علاوه بر ارزآوری برای کشورمان، اشتغالزایی بالایی را برای افراد جویای کار به همراه داشته باشد لذا سرمایه‎‎گذاری در بخش‎‎های مختلف گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
سرمایه‎‎گذاری در صنعت توریسم ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با صنایع هتلداری، حمل و نقل، آژانس‎‎های مسافرتی، رستوران    داری و صنایع دستی دارد.
این موضوع  در حالی که کهن شهر یزد رشد قابل توجهی در زمینه ورود گردشگران خارجی و نیز افزایش مدت ماندگاری و اقامت گردشگران از یک شب به2/7شب را تجربه می‎‎کند، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است به طوری که می‎‎توان با سرمایه    گذاری و هدایت سرمایه    گذاران از طریق اعطای مشوق‎‎های سرمایه‎‎گذاری در این بخش، این روند را سرعت بیشتری بخشید.

لزوم افزایش ظرفیت    های اقامتی استان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: یزد در سال گذشته با اوج ورود گردشگران به استان روبه‌رو بوده و با توجه به ورود 113 هزار و 500 گردشگر خارجی نیازمند افزایش 5 هزار تخت اقامتی است لذا این مقوله می    تواند به عنوان یکی از فرصت‎‎های سرمایه‎‎گذاری در حوزه گردشگری استان مطرح باشد.
«محمدرضا نصیری» بیان می‌کند: البته بخش    های مختلف میراث‌‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این رابطه نیازمند سرمایه‎‎گذاری به ارزش 700 میلیارد تومان بود که 256 میلیارد تومان آن در سال گذشته تحقق یافت.
به گفته وی، 253 میلیارد تومان از این سرمایه    گذاری تحقق یافته مربوط به بخش گردشگری استان و 8 میلیارد تومان آن در رابطه با بخش صنایع دستی بوده است.
وی با بیان این که استان یزد از رئوس مثلث طلایی گردشگری کشور است، به محدودیت‎‎ها و تنگناهای موجود استان در تامین آب اشاره می‌کند و از ظرفیت‌های بالقوه در صنعت گردشگری استان می‌گوید.
نصیری اظهار می‌کند: باید با توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان تلاش شود تا موقعیت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان بیشتر معرفی شود.
وی می    گوید: هر چند در این مدت ظرفیت هتل  های سنتی و همچنین اقامتگاه های بوم    گردی استان افزایش قابل توجهی یافته ولی با توجه به جهش خوب گردشگری استان، بازهم نیاز به افزایش بیشتر ظرفیت‎‎های اقامتی استان  محسوس است.
این مسئول عنوان می‎‎کند: با توجه به این که این روزها بافت تاریخی یزد در شرف جهانی شدن است، تحقق این رویداد مهم ملی و فراملی می‎‎تواند منجر به افزایش تعداد گردشگران خارجی استان شود که در این صورت نیاز به افزایش ظرفیت‎‎های اقامتی یزد بیش از پیش محسوس خواهد بود.
نصیری درباره موقعیت    های مهم سرمایه    گذاری گردشگری استان، تصریح می    کند: احیای خانه های تاریخی در بافت    های تاریخی یزد، میبد، اردکان و ابرکوه برای تبدیل به واحدهای مسکونی و گردشگری و همچنین احیا و مرمت قلعه‎‎های تاریخی خویدک، رستاق، مهریز، خاتم، میبد، بافق، ابرکوه و اردکان برای تبدیل آنها به مجموعه های گردشگری از جمله فرصت‎‎های سرمایه    گذاری بخش گردشگری استان است.

سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی در مناطق نمونه گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به وجود 3 شهر نمونه گردشگری در استان شامل شهرهای تفت، ابرکوه و میبد، از این شهرها به‌عنوان بازارهای هدف سرمایه‌گذاری گردشگری استان یاد می    کند.
نصیری می‌افزاید: سال گذشته 10 میلیارد تومان در این شهرهای نمونه گردشگری استان سرمایه    گذاری شده که عمدتا در زمینه افزایش هتل‌ها، موسسات گردشگری و همچنین زیرساخت    های گردشگری هزینه شده است.
وی با بیان این که شهرهای نمونه گردشگری با رشد 36 درصدی خدمات گردشگری در سال گذشته روبه‌رو بوده    اند، اظهار می‌کند: این سرمایه    گذاری‎‎ها در شهر تفت با محوریت ظرفیت گردشگری طبیعی اعم از مناطق ییلاقی مانند روستاهای ده‎‎بالا، طزرجان و سانیج و همچنین جاذبه های طبیعی منطقه از جمله شیرکوه و غارهای طبیعی، انجام شده است.به گفته وی، سرمایه‎‎گذاری در مورد شهر نمونه گردشگری ابرکوه با توجه به نزدیکی آن به استان فارس که از استان‎‎های مثلث طلایی گردشگری کشور محسوب می    شود، منجر به افزایش اقامتگاه  ها و واحدهای پذیرایی و در مورد شهر میبد با توجه به ظرفیت بافت تاریخی آن منجر به رشد گردشگری تاریخی آن شده است.

سرمایه    گذاری در کمپ        های کویرنوردی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان به ظرفیت  های اقلیم کویری یزد که همیشه در کانون توجه گردشگران بوده است، اشاره و تصریح می    کند: تنوع اقلیمی در کویرهای زرین اردکان، درانجیر هرات و مروست باعث شده بسیاری از گردشگران به ورزش  هایی مانند سافاری، موتورسورای و شترسواری در کویر گرایش بیشتری پیدا کنند.
به گفته وی، میراث فرهنگی استان با برنامه‎‎ریزی و سرمایه    گذاری در این حوزه سعی در معرفی کویرهای یزد به عنوان یکی از ظرفیت    های گردشگری کویری داشته و به همین منظور نیز تنها در سال گذشته بیش از 27 میلیارد تومان سرمایه    گذاری برای ایجاد 13 کمپ کویر    نوردی در مناطق مختلف استان انجام داده است.
نصیری بیان می‌کند: یکی دیگر از ظرفیت‎‎های زیرساختی گردشگری استان توسعه اقامتگاه‌های بوم    گردی برای افزایش ظرفیت‌های اقامتی استان بوده که در این رابطه با بیش از 3 میلیارد تومان سرمایه‎گذاری در این بخش افزون بر 50 واحد اقامتگاه بوم    گردی در استان ایجاد شده است.وی با اشاره به تعریف 32 طرح در رابطه با ایجاد سفره    خانه‌های سنتی در استان، می    گوید: در این بخش 40 میلیارد تومان سرمایه    گذاری برآورد شده است.
وی اضافه می    کند: با توجه به اهمیت وجود مجتمع    های رفاهی بین  راهی در استان نیز 36 میلیارد تومان سرمایه    گذاری در این بخش انجام شده که 2 مورد آن در حال بهره    برداری و 4 مورد دیگر نیز با پیشرفت      های مختلفی در حال تکمیل است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار