کد خبر: ۴۲۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 22 May 2017
به گزارش تابناک یزد، رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ اهدا عضو بین اقشار مختلف جامعه،‌ گفت: تاکنون 15 هزار عضو از مبتلایان مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهداء شده است.
دکتر«محمد کاظمینی» در جریان سفر یک روزه خود به استان یزد در جمع تعدادی از خبرنگاران این استان، اظهار کرد: با فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در مورد اهدا عضو به منظور نجات جان افراد در سال 1368، قانون اهدا عضو در سال 1379 تصویب و نهایتا در سال 1381 آیین نامه استفاده از اعضای بدن برای افراد نیازمند مورد بهره‌برداری قرار گرفت .

وی با اشاره به روند افزایش اهدا عضو در کشور، افزود: در سال گذشته سه هزار و 438 مورد اهدا عضو در کشور انجام شده است.

کاظمینی با بیان این که یک هزار و 200 مورد از تعداد عضوهای اهدا شده از افراد زنده بوده است، گفت: مابقی اهدا عضوهایی که در سال گذشته انجام شده از افراد مرگ مغزی بوده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در ادامه افزود: با گذشت 17 سال از تصویب قانون اهدای عضو تاکنون 15 هزار عضو از مبتلایان مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهداء شده است .

کاظمینی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی در ایران نسبت به دیگر کشورهای آسیایی بی‌نظیر است.

 این مقام مسئول انجام بیش از 500 هزار مورد عمل پیوند کبد را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای نجات جان افراد در سال گذشته دانست و بیان کرد:‌ در سال 95 تعداد 199 مورد پیوند قلب، 803 مورد پیوند کبد، یک هزار و 274 مورد پیوند کلیه از افراد زنده و 140 مورد پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی انجام شده است.

وی در ادامه با بیان این که استان یزد به نسبت جمعیت، رتبه دوم کشوری در بحث فراهم آوری و اهدای عضو  در سال گذشته را به خود اختصاص داده است، افزود: شاخص اهدای عضو در استان یزد 26.55 درصد بوده که دو و نیم برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در پایان با اشاره به این که شاخص اهدا عضو در کل کشور  10.9 درصد است، تأکید کرد: ترویج بیش از پیش فرهنگ اهدا عضو نقش مهمی در ارتقای خدمات درمانی به منظور جان افراد ایفا می‌کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار