کد خبر: ۴۳۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 27 May 2017
سارا گلابگیریان‌
ناوگان حمل ونقل عمومی نقش موثری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و افزایش آرامش شهر دارد. عوامل بسیاری بر استقبال شهروندان یزدی از این ناوگان تأثیرگذار است، اما فرسودگی این ناوگان یکی از عواملی است که استقبال شهروندان از ناوگان کاهش داده است.
تاکسی‌های شهری، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی که در حال جابه‌جایی مسافران شهر هستند، چندان وضعیت مناسبی ندارند. همه آنها از عمر استاندارد عبور کرده و پیر شده‌اند. از این رو شهروندان علاقه چندانی به استفاده از این ناوگان ندارند.
 هر چند اقداماتی برای توسعه حمل ونقل عمومی در شهر صورت گرفته است و برخی از ظرفیت ناوگان از جمله تاکسی‌ها نوسازی شده‌اند اما انتظار شهروندان از شهرداری خریداری تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های جدید و به روز است تا هم از محیط‌‌‌زیست حفاظت شود و هم جابه‌جایی با آنها آزار دهنده نباشد.
ناوگان حمل ونقل عمومی فرسوده از جمله تاکسی‌های قدیمی و اتوبوس‌های از رده خارج، جای حمل ونقل عمومی را در معابر شهر کمرنگ کرده است و معابر کم عرض و شلوغ شهر، روز به روز شلوغ‌تر و پرترافیک‌تر می‌شوند.

کیفیت نامناسب تاکسی‌های شهر
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: تاکسی‌های شهر نه ظاهر چندان مناسبی و نه کیفیت خوبی برای جابه‌جایی مسافر دارند. فرسودگی ناوگان هم از ظاهر و هم از عملکرد تاکسی‌ها پیداست و زمان آن رسیده است که با در اختیار قرار دادن تاکسی‌های جدید به تاکسیرانان شهر، این وضعیت ساماندهی شود.
«مجید ابراهیمی» ادامه می‌دهد: رانندگان تاکسی همواره از نبود مسافر گلایه می‌کنند اما باید توجه کنند که مسافر دنبال خودرویی است که در کمال صحت و سلامت و با آرامش مسافر را به مقصد جابه‌جا کند و اگر قرار باشد خودرویی فرسوده و پر سر و صدا با احتمال خراب شدن در طول مسیر، مسافر را جابه‌جا کند، شهروندان علاقه‌ای به جابه‌جایی با تاکسی‌های شهری ندارند.
وی می‌افزاید: تاکسی‌های شهر در روزهای گرم تابستان، کولر ندارند و مسافران باید مسیر را به سختی طی کنند. به این ترتیب ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های تلفنی مجهز به کولر استفاده کنند، در صورتی که باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. همین نشان می‌دهد که اگر ناوگان حمل ونقل عمومی تقویت شود، شهروندان یزدی از آن استقبال خواهند کرد.

فرسودگی اتوبوس‌های شهر
یکی دیگر از شهروندان به ناوگان فرسوده اتوبوسرانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: خراب شدن اتوبوس در طول مسیر یکی از اتفاقاتی است که همواره در معابر شهر شاهد آن هستیم. این در حالی است که ظاهر اتوبوس‌ها هم زیبنده شهروندان نیست و باید اتوبوس های جدید جایگزین اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده شود.
«نادر رمضانی» ادامه می‌دهد: هوای گرم تابستان در اتوبوس‌های شهری بدون کولر غیرقابل تحمل است، از این رو در فصل تابستان استقبال از اتوبوس‌ها به مراتب کاهش می‌یابد و باید برای خریداری اتوبوس‌های جدید مجهز به کولر اقدام شود.
وی می‌افزاید: شهرداری پیش از این از خریداری اتوبوس‌های جدید برای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر را خبر داده بود اما هنوز این اتوبوس‌ها در شهر به حرکت نیفتاده‌اند؛ در حالی که در فصل تابستان ضروری است که اتوبوس‌های جدید مجهز به کولر به جابه‌جایی مسافران اقدام کنند.
این شهروند اظهار می‌کند: کیفیت پایین ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش استقبال شهروندان دارد و تا زمانی که به ارتقای کیفیت ناوگان با خریداری تاکسی و اتوبوس‌های جدید اقدام نشود، استقبال روز به روز کاهش خواهد یافت.
وی نتیجه این وضعیت را آلودگی روز افزون هوای شهر و شیوع بیماری‌های قلبی و تنفسی در بین شهروندان می‌داند و می‌افزاید: یکی از اصلی‌ترین نیازهای شهروندان یزدی، حمل‌و‌نقل عمومی آسان، سریع و به روز است و امیدواریم به زودی شاهد این اتفاق در شهر باشیم.

وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی شهر
سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری یزد درباره وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر می‌گوید: در حال حاضر 258 دستگاه اتوبوس فعال، 850 دستگاه مینی‌بوس، 1087 دستگاه تاكسی گردشی، 2300 تا 2700 دستگاه آژانس و 443 دستگاه تاکسی بی سیم در‌حال جابه جایی مسافران در شهر یزد هستند.
«داوود زارع» ادامه می‌دهد: عمر ناوگان اتوبوسرانی تقریبا بالای 12 سال است، در حالی که عمر استاندارد اتوبوس‌ها باید کمتر از 10 سال باشد. از این رو می‌توان گفت که 2 سال از عمر متوسط اتوبوس‌ها گذشته است و همچنین از اتوبوس‌های موجود در شهر 39 دستگاه کولردار و بقیه نیز فاقد کولر یا تهویه مطبوع هستند.
وی می‌افزاید: با توجه به کاهش تعداد مسافر در خطوط اتوبوسرانی و تقاضای سفر، قرار است 35 دستگاه مینی بوس با قابلیت اتوبوس دارای 2 در ورودی خواهران و برادران برای خطوط کم مسافر خریداری شود.

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده
سرپرست سازمان حمل ونقل بارو مسافر شهرداری یزد اعلام می‌کند: برای افزایش تعداد اتوبوس‌های شهرجایگزینی اتوبوس نو به جای اتوبوس‌های با عمر بالای ناوگان، در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به تغییر سیستم اتوبوس‌ها از استاندارد یورو۳ به یورو ۴یا یورو ۵، اتوبوس‌های خریداری شده از سوی شهرداری شماره‌گذاری نشده است.
وی می‌گوید:  در برنامه آینده این سازمان است که به خرید اتوبوس‌هایی با استاندارد اقدام کند و در خطوطی که دارای درآمد مناسب هستند و تقاضای سفر وجود دارد، راه اندازی شود.
به گفته زارع، کمک‌های دولتی برای خرید اتوبوس وجود ندارد و شهرداری‌ها توان مالی برای خرید اتوبوس ندارند و اعتبارات دولتی برای خدمات حمل ونقل عمومی بیشتر متوجه کلانشهرهاست.
وی همچنین از فرسودگی ناوگان مینی‌بوس رانی شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: 29 موسسه مینی‌بوس‌رانی تحت نظارت سازمان در حال فعالیت هستند که عمده مینی‌بوس‌های آنها فرسوده است و فقط 10 درصد از ناوگان عمر کمتر از 10 سال دارند.

فرسودگی 30 درصد از تاکسی‌های شهر
سرپرست سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد همچنین از فرسودگی 30 درصد از ناوگان تاکسیرانی شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: 302 دستگاه تاکسی فرسوده با عمر بالای 10 سال در ناوگان تاکسیرانی شهر در حال فعالیت هستند.
وی می‌افزاید: در سال گذشته 160 دستگاه تاکسی با تعویض با خودروهای سمند و پژو و آریو نوسازی شدند که بیشتر آنها در پایانه‌های مسافربری شامل ترمینال و فرودگاه به جابه‌جایی مسافر مشغولند.

   تلاش برای افزایش استقبال شهروندان از حمل ونقل عمومی
«داوود زارع»، سرپرست سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد، می‌گوید: زیرساخت‌های لازم برای استقبال بیشتر شهروندان از حمل‌و‌نقل عمومی مهیا نیست؛ از این رو کارشناسان سازمان در حال ارائه برنامه برای افزایش اقبال عمومی از وسایل حمل ونقل عمومی هستند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار