کد خبر: ۴۳۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ 27 May 2017
هیفاء پردل
هر جامعه و کشوری بدون‎‎شک دارای میراثی از گذشتگان خود است که از آنها به عنوان یک هویت فرهنگی نام می    برد و این تمدن و هویت فرهنگی غالبا در قالب آداب و رسوم، گویش‎‎ها و بناهای تاریخی خودنمایی کند.
امروز هر کشوری به پیشینه تاریخی و هویت فرهنگی خود می‌بالد و سعی دارد این ارزش    ها و هویت فرهنگی را به  نسل آینده خود معرفی کند و کشور ما با وجود تمدن غنی چند هزار ساله و تاریخ و معماری جذاب خود، از میراث گرانبهایی در این حوزه بهره‎‎مند است.
استان تاریخی و کهن یزد که این روزها در حال گام برداشتن به سمت جهانی شدن است نیز از کلکسیون و میراث تاریخی ارزشمندی برخوردار است لذا مسئولان میراث فرهنگی استان تلاش دارند که برنامه‎‎ریزی و ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور، این امانت بزرگ را به نحو مطلوبی به نسل آینده منتقل کند.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این رابطه در قالب تفاهم    نامه    ای با اداره کل آموزش و پرورش استان سعی در آشنایی نسل جدید و نوجوانان استان با میراث فرهنگی، تاریخ و تمدن و ظرفیت    های گردشگری استان با عنوان طرح «همیار گردشگری» دارد.

علاقه نوجوانان یزدی به میراث فرهنگی استان
یک دانش‎‎آموز پایه ابتدایی یزد می‌گوید: افتخار می‌کنم در شهری زندگی می‌کنم که از شهرهای مهم تاریخی کشور است و معماری بی‎‎نظیر آن باعث جذب گردشگران زیادی به شهرم می    شود.
«علی قیومی» ادامه می  دهد: آرزو دارم که روزی راهنمای گردشگری شوم و تا بتوانم ظرفیت    های گردشگری و بناهای تاریخی یزد را به گردشگران بیشتر معرفی کنم.
یک دانش‎‎آموز سوم ابتدایی نیز با اشاره به این که علاقه زیادی به بازدید از موزه‎های یزد دارد، می‎‎گوید: حجم زیاد دروس و تکالیف درسی باعث شده تا تنها در ایام تعطیلات بتوانم با خانواده    ام از دیدنی‎‎های موزه های یزد بازدید کنم.
«رضا محمدی» اضافه می    کند: لازم است که مربیان و مسئولان مدارس در طول ایام تحصیل برنامه‎‎ای را برای بازدی از موزه های استان و شهرمان برای دانش‎‎آموزان در نظر بگیرند تا بیشتر با دیدنی‎‎های تاریخی استانمان آشنا شویم.

لزوم آشنایی دانش‎‎آموزان با هویت فرهنگی خود
یکی از فعالان فرهنگی استان هم در گفت    وگو با همشهری بیان می‌کند: وقتی نوجوانی در مدرسه با مباحث فرهنگی و هویتی خود آشنا شود، دیگر دچار بی‌هویتی نخواهد شد و باشناخت بیشتر درباره هویت و فرهنگ خود برای حفاظت و نگهداری از این هویت تلاش خواهد کرد.
«محمد آراسته» می‌گوید: قطعاً شناخت دانش‎آموزان از مبانی تاریخی و ظرفیت‎‎های میراث فرهنگی شهرشان باعث می    شود که با توجه بیشتری بناهای تاریخی یزد را رصد کنند و نسبت به هر گونه تخریب یا تهدیدی در مورد این بناها حساسیت بیشتری نشان دهند و برای حفظ آنها همت گمارده و حتی خود در حفظ آنها نقش‎‎آفرینی کنند.

طرح همیار گردشگری برای حفظ میراث فرهنگی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: میراث فرهنگی برای مشارکت مردم و به ویژه نسل جدید، برنامه‎های فرهنگی متنوعی دارد و به تازگی نیز در این رابطه در قالب تفاهم  نامه    ای که با آموزش و پرورش امضا کرده است، تلاش دارد که دانش  آموزان را به عنوان «همیار گردشگری» آموزش داده و معرفی کند.
«فاطمه دانش‎یزدی» بیان می‌کند: این طرح با هدف آموزش و فرهنگ    سازی در مورد فرهنگ سفر و گردشگری مسئولانه و همچنین آشنایی نسل جوان و نوجوان با آثار تاریخی و منابع فرهنگی و تمدن غنی این شهر، اجرا می    شود.
به گفته وی، در فاز اول اجرای این طرح، 12 مدرسه و 28 دانش    آموزان آموزش خواهند دید و با صدور کارت به میراث فرهنگی معرفی می‎‎شوند.وی با بیان این که یزد نخستین استانی است که این طرح فرهنگی را در مدارس و در بین پایه‌های ابتدایی اجرایی می‌کند، اظهار می    کند: امیدواریم با آشنایی دانش‎آموزان با ظرفیت‎های گردشگری و مباحث حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی و ارزش    های فرهنگی استان، شرایط ایجاد گردشگری پایدار و تربیت نسلی مسئولیت  پذیر در رابطه با گردشگری فراهم شود.
دانش یزدی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح از ظرفیت‎‎های آموزشی آموزش و پرورش استان برای تعلیم و تربیت نسل جدید با هویت فرهنگی و ملی استفاده خواهد شد، می‎‎گوید: در حال حاضر بسترهای اجرای این طرح فراهم شده و 360 لباس و فرم ویژه برای دانش    آموزان همیار گردشگری براساس طرح ارسالی آموزش و پرورش در حال آماده‎‎سازی است.

   اجرای طرح «من یک موزه    دار کوچکم» در یزد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام می    کند: برای آشنایی دانش    آموزان و نوجوانان استان با موزه  ها و اهمیت آنها، طرح «من یک موزه    دار کوچکم» همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در استان اجرایی شد.
«فاطمه دانش یزدی» با بیان این که  در این طرح کودکان با موزه    داری و اهمیت آن آشنا شدند، می    گوید:  آشنا کردن نسل جدید با تاریخ و میراث گذشتگان و همچنین آموزش مسئولیت    پذیری و فرهنگ شهروندی از اهداف مهم این طرح است.
به گفته وی، این طرح با حضور 82 دانش‌آموز از مقطع سوم ابتدایی در موزه «آیینه و روشنایی» یزد اجرا شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار