درجلسه شورای اداری باحضور ابتکار:
مدیرکل محیط زیست استان یزد با اشاره به آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی استان یزد گفت: امسال در ۷۵ روز نخست سال، ۱۱ روز ناسالم داشته ایم.
کد خبر: ۴۳۷۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹ 08 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛سیدحسین سادات موسوی در جلسه شورای اداری استان یزدکه باحضور ابتکار معاون رییس جمهوربرگزار شد با اشاره به برخی اهداف محیط زیست استان یزد اظهار داشت: این اهداف در سه شاخص از جمله آموزش، حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی و ... دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸.۶ درصد از مناطق استان یزد تحت نظارت محیط زیست است، بیان کرد: این مناطق شامل پارک ملی، منطقه حفاظت شده، منطقه شکار ممنوع و ... است.

سادات موسوی همچنین با اشاره به گونه های جانوری موجود در استان یزد افزود: هوبره نماد حیات وحش استان یزد است و علاوه بر این گونه ها، تاکنون ۱۷۰ گونه پرنده و بیش از ۶۰ گونه پرنده و بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی در یزد شناسایی شده است.

مدیرکل محیط زیست استان یزد در مورد قرق های اختصاصی نیز بیان کرد: استان یزد در اجرای قانون قرق اختصاصی در کشور پیشتاز است و تاکنون سه قرق را واگذار کرده و در این راستا بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که این امر ۱۰۰ درصد افزایش جمعیت گونه های برجسته حیات وحش را به دنبال داشته است.

سادات موسوی یادآور شد: به نظر می رسد یکی از راه های نجات حیات وحش قرق های اختصاصی و برون سپاری حفاظت از گونه های جانوری است به گونه ای که جبیر اکنون از ۱۹۰ راس به ۹۰۰ راس رسیده و این افزایش جمعیت گونه در شرایطی که با خشکسالی و بسیاری مشکلات زیست محیطی دیگر مواجه بوده ایم، به دلیل مشارکت مردم محقق شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدیریت سرو ابرکوه به عنوان اولین تجربه مدیریت خودگردان آثار طبیعی ـ ملی در کشور یادآور شد: این اثر بر اساس طرح تفضیلی مدیریت شده و اکنون وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد.

سادات موسوی همچنین به تشریح طرح های تکثیر و پرورش حیات وحش در استان یزد پراخت و افزود: طرح تکثیر و پرورش گورخر ایرانی، طرح تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی با جمعیت فعلی ۲۴ راس و ... از آن جمله است.

مدیرکل محیط زیست استان یزد در مورد روزهای ناسالم هوا در استان یزد نیز اظهار داشت: روزهای ناسالم در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

سادات موسوی ادامه داد: در ۷۵ روز اول سال ۹۶ نیز ۱۱ روز ناسالم داشته ایم که در مقایسه با سال ۹۴ کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

استاندار یزد هم با اشاره به مشکلات جدی که در زمینه آلودگی هوا در استان یزد وجود داشت، گفت: با اقدامات انجام شده در واحدهای صنعتی و توسعه فضای سبز، آلودگی هوای یزد تا حد زیادی مهار شد.

سیدمحمد میرمحمدی ، اظهار داشت: اهمیت محیط زیست برای هیچکس مبهم نیست زیرا محیط زیست یک مجموعه از عناصری است که هر خللی در یکی از عناصر و مجموعه به وجود بیاید، در حیات طبیعی خلل ایجاد می کند و ما انسانها یکی از عناصر این چرخه هستیم.

وی افزود: نباید هیچ عنصری را در این چرخه بی اهمیت تلقی کنیم، آب و خاک، انسان، حیوانات و ... هر کدام نقش و وظیفه ای در این چرخه دارند و آنها وظایف خود را ایفا می کنند و دخالت های انسانی است که برای تغییر و تحول سیستم طبیعت را متحول می کند.

میرمحمدی ادامه داد: انسان هم می تواند در بهبود و پیشگیری از آسیب های زیست محیطی تلاش کند و هم در تخریب قدم بردارد و در انسانها نقش اساسی تر را مدیران و سیاستگذاران دارند بنابراین اگر سیاست های صحیحی در ارتباط با محیط زیست داشته باشیم و مدیریت صحیحی را اعمال کنیم، به طور قطع به نتایج بهتری می رسیم.

استاندار یزد عنوان کرد: در استان یزد با توجه به ظرفیت های بسیار خوبی که در حوزه محیط زیست هم از نظر تنوع اقلیمی و هم تنوع گیاهی و جانوری داریم، نقش بسیار بالا و ظرفیت های بسیار بالایی در استان داریم و مدیران ما نیز با همدلی و هماهنگی و شناخت این ظرفیت ها در تصمیم گیری ها همراه هستند و در پیشبرد امور محیط زیست استان توجه خاص دارند.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار