کد خبر: ۴۴۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 13 June 2017
علی مختاری
تا چند ماه پیش اسم بیماری تب کریمه‌کنگو به گوش کمتر کسی خورده بود ولی گزارش‌هایی از شیوع بیماری تب کریمه کنگو، این بیماری را به یکی از نگرانی‎‎های ایرانی‌ها تبدیل کرده است. با این حال به گفته مسئولان و متخصصان حوزه پزشکی، در صورتی که این بیماری ویروسی تا یک هفته بعد از آغاز آن و قبل از ورود به مرحله خون‌ریزی شناسایی شود، درمان آن تقریبا قطعی است ولی در غیر این صورت احتمال فوت بیمار بالاست. آخرین گزارش‌های اعلام‌ شده از رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون ٢٨ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که سیستان‌ و بلوچستان، کرمانشاه، هرمزگان و اصفهان جزو استان‌هایی هستند که مواردی از این بیماری در آنها دیده شده است.
از میان ٢٨ فرد مبتلا شده به این بیماری، ١٩ نفر مربوط به شهر زاهدان هستند که کارگران یک کارگاه بسته‌بندی گوشت بودند. یک‌ نفر در کرمانشاه، یک نفر در استان هرمزگان، 2 نفر در ایرانشهر، یک نفر در زابل، یک مورد در استان اصفهان و 3‌نفر در استان‌های دیگر مبتلا شده‌اند.

یزد؛ عاری از تب کریمه
مدیر کل دامپزشکی استان یزد با بیان این که زیر ساخت‌های کشتارگاهی استان عالی است، می‎‎گوید: 90 درصد گوشت مصرفی استان، در کشتارگاه های صنعتی پیش سرد    گذاری می‎شوند.  «علی اکبر حدادزاده» ادامه می‎‎دهد: انتظار داریم در صورت رعایت استانداردها و توصیه‌ها از سوی شهروندان یزدی هیچ موردی از این بیماری را در استان شاهد نباشیم. وی اظهار می    کند: با توجه به پیش‌بینی‌های ما و به شرط همکاری شهروندان، مشکل شیوع این بیماری را در استان شاهد نخواهیم بود ولی در صورتی که این مشکل ایجاد شود، آمادگی کامل برای مقابله با آن را داریم.
وی می‎‎افزاید: در صورت شیوع بیماری بلافاصله محل‌های آلودگی شناسایی و کنترل‌های لازم انجام می‌شود و با همکاری‎‎هایی که با علوم پزشکی داریم، بلافاصله هماهنگی‎ها برای کنترل بیماری صورت می‎‎گیرد.

علائم ابتلا و معرفی بیماری
مدیر کل دامپزشکی استان درباره بیماری تب کریمه کنگو، تصریح می‎‎کند: این بیماری،  یک عفونت ویروسی است که جزو دسته تب‌های خونریزی دهنده ویروسی محسوب می‌شود. به گفته وی، این بیماری در صورت تشخیص به موقع و تا هفته اول و قبل از ایجاد خونریزی، قابل درمان است و داروی درمان آن به میزان کافی در کشور موجود است.
حداد‎‎زاده ادامه می‎‎دهد: از جمله علائم این بیماری تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی است. وی با بیان این که در برخی بیماران، افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می‌شود، عنوان می‌کند: داروهای ضد ویروسی تنها راه درمان این بیماری هستند که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می‌شوند.

عمده راه‌های انتقال بیماری
حدادزاده درباره راه‎‎های انتقال بیماری نیز می‎‎گوید: تب کریمه کنگو از طریق تماس با حیوان آلوده به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم، به انسان منتقل می‌شود.
وی در این باره اظهار می‌کند: زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده تماس پیدا می‌کند، بیماری به صورت مستقیم منتقل می‎‎شود اما در روش غیرمستقیم، کنه‌ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می‌کند و آلوده می‌شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می‌تواند آلودگی را منتقل کند.
حدادزاده می‌افزاید: راه سوم انتقال بیماری نیز این است که اگر انسانی که ویروس را دریافت کرده، درمواجهه با انسان دیگری قرار بگیرد از طریق ترشحات خونی و بدنی خود، بیماری را منتقل ‌کند که این روش انتقال غالبا در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و کادر درمان در معرض این نوع ابتلا قرار دارند.

توصیه‎‎های بهداشتی
مدیر کل دامپزشکی استان ادامه می‌دهد: قصاب‌ها و افرادی که مستقیم با دام سر و کار دارند یا در کار ذبح دام هستند یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. وی با توصیه به زنان خانه‌دار، بیان می    کند: چنانچه گوشت مصرفی شهروندان از منابع نامطمئن تهیه شود، احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا می‌کند.  حدادزاده در این مورد ذبح کنار خیابانی و خرید گوشت آن را خطرناک می‎‎خواند و تصریح می    کند: این گوشت‌ها مورد تایید سازمان دامپزشکی نیستند و ممکن است آلوده باشند و گوشت مورد تایید سازمان دامپزشکی و مراکز معتبر مشکلی ندارد. وی با اشاره به این که بیماری تب کریمه کنگو با گرمای هوا رابطه مستقیمی دارد، فصل تابستان و بهار را بازه زمانی ابتلا به این بیماری معرفی می‌کند و می‌گوید: این بیماری از طریق گوشت پخته شده انتقال پیدا نمی‌کند و خوردن نیز راه انتقال بیماری نیست و از طرفی بعید است که در کشور ما کسی گوشت را به صورت خام مصرف کند. حدادزاده اظهار می‎‎کند: افرادی که در کشتارگاه‎‎ها کار می‎‎کنند باید از دستکش و چکمه و روپوش استفاده کنند چرا که در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

   مرگ بیمارغیربومی مبتلا به تب کریمه در یزد
کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت یزد، مرگ یک نفر از مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو را دراین استان تایید کرد. «سید علیرضا پورمازار» درگفت وگو با فارس با بیان این‌که این فرد غیربومی و اهل یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور است، اظهارکرد: این فرد پس از ابتلا به این بیماری به استان منتقل شده بود. وی با بیان این که عامل ایجادکننده تب کریمه کنگو، ویروسی است که وارد بدن می‌شود، ادامه داد: بیماری یادشده در حیوانات علائم خاصی ندارد و پس از چند روز بهبودی حاصل می‌شود، اما در انسان‌ها با تب شدید همراه است که در 30درصد موارد ممکن است با مرگ انسان‌همراه باشد. پورمازاراضافه کرد: تاکنون جمعا ١٠نفر دراستان مشكوك به این بیماری، تحت نمونه گیری و آزمایش قرارگرفتند كه ازاین تعداد یك مورد مثبت و منجر به مرگ بیمار هرمزگانی، تعداد 5مورد منفی و منتظر اعلام نتایج آزمایش 4 نفر دیگر ستیم كه حال عمومی آنها مطلوب اعلام شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار