کد خبر: ۴۴۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ 13 June 2017
سارا گلابگیریان‌
بافت تاریخی در مرکز شهر یزد، هسته اولیه شهر محسوب می‌شود اما به دلیل برخی محدودیت‌ها از برخی از خدمات شهری از جمله ناوگان حمل ونقل عمومی مناسب محروم است.
البته کیفیت و کمیت ناوگان حمل ونقل عمومی در خیابان امام خمینی(ره) که مسیر اصلی دسترسی به بافت تاریخی است، مطلوب است اما کسانی که تمایل دارند در معابر فرعی بافت و کوچه‌های آن تردد کنند، هیچ ناوگان مناسبی در اختیار ندارند و از سویی تردد با خودروهای شخصی نیز به برخی از نقاط بافت ناممکن است.
از این رو به نظر می‌رسد که پیدا کردن وسیله نقلیه متناسب با معابر کم عرض و باریک بافت تاریخی، حتی برای تامین وسیله نقلیه مورد نیاز گردشگران، سرمایه‌گذاری مناسبی است که فرصت بازدید از بخش قابل توجهی از بافت را برای گردشگران فراهم می‌کند.
در حال حاضر عمده گردشگران تنها از یک مسیر گردشگری از مسجد جامع تا زندان اسکندر را برای بازدید از بافت تاریخی انتخاب می‌کنند که این مسیر هم به صورت پیاده طی می‌شود در حالی که برخی از گردشگران علاقه‌مند هستند که معابر داخلی بافت را نیز طی کنند اما نبود وسیله نقلیه مناسب و نا آشنایی گردشگران، آرزوی آنها را برآورده نکرده است.
اما جدا از بعد گردشگری، ساکنان نقاط مختلف بافت هم از نبود وسیله نقلیه مناسب در بافت گلایه دارند. بسیاری از آنها سالخورده و کهنسال هستند و حتی قادر نیستند که مایحتاج خود را از واحدهای تجاری حاشیه خیابان‌های اصلی تامین کنند و رفت و آمد در کوچه‌های بافت، برای آنها دشوار است.

حمل ونقل عمومی نیاز ساکنان بافت
یکی از ساکنان بافت تاریخی با اشاره به اهمیت بافت تاریخی هم برای ساکنان و هم برای شهروندان می‌گوید: حمل ونقل عمومی یکی از نیازهای بافت تاریخی برای ادامه حیات در این بافت و جلوگیری از خروج سکنه است.
«نرگس رمضانی» ادامه می‌دهد: نبود دسترسی مناسب به معابر بافت تاریخی باعث شده است که بسیاری از خانواده‌های جوان، بافت را ترک کنند و کهنسالان نیز برای تامین نیازهای خود با مشکل مواجه شوند به این ترتیب در آینده نه چندان دور، بافت از ساکنان اصیل خالی خواهد شد.
وی می‌افزاید: معابر کم عرض باعث شده است که تاکسی‌ها و آژانس‌ها نتوانند در نقاط مختلف بافت تردد کنند از این رو باید وسیله نقلیه مناسبی برای بافت تاریخی طراحی شده و به کار گرفته شود تا ساکنان بافت نیز با خیال آسوده به زندگی خود در بافت ادامه دهند.
این شهروند می‌گوید: شهرداری سال گذشته خودروهای مناسبی را برای تردد در بافت تاریخی تولید و وارد بافت کرد که اقدام مناسبی است اما این خودروها تنها در مسیرهای مشخص گردشگری تردد می‌کنند و نیاز ساکنان را مرتفع نمی‌کنند و در واقع بیشتر جنبه گردشگری دارند.
رمضانی بیان می‌کند: محله فهادان که قلب بافت تاریخی است و گردشگران بسیاری برای بازدید به آنجا می‌آیند، وضعیت مناسبی در بخش حمل ونقل عمومی ندارد و سایر محله‌های تاریخی به مراتب وضعیت بدتری دارند.

نیاز صنعت گردشگری استان به ناوگان حمل ونقل عمومی
یکی دیگر از شهروندان هم عقیده دارد که راه اندازی ناوگان حمل ونقل عمومی مناسب در بافت تاریخی، برای رونق گردشگری بسیار حائز اهمیت است.«رضا خبیری» ادامه می‌دهد: صنعت گردشگری یزد به خوبی در حال رشد و توسعه است و با قرار گرفتن استان در بین استان‌های مورد استقبال گردشگران خارجی، لازم است که ناوگان حمل ونقل عمومی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی می‌گوید: لازمه این کار تهیه طرح‌های مناسب برای استفاده از وسایل نقلیه مناسب بافت تاریخی و حمایت از سرمایه‌گذاران است تا بتوانیم زیرساخت‌های مناسب برای رونق گردشگری در بافت تاریخی و بهره‌برداری از این گوهر گرانبها را فراهم کنیم.

استفاده از تاکسی‌در بافت تاریخی
سرپرست سازمان حمل ونقل بارو مسافر شهرداری یزد با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی ناوگان حمل ونقل عمومی مناسب در بافت تاریخی با مشارکت بخش خصوصی، می‌گوید: رونق حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی با اولویت تاکسیرانان و تاکسی‌های موجود در شهر یزد است چرا که این سازمان به ساماندهی وکمک به درآمد زایی ناوگان تاکسی شهری متعهد است.
«داود زارع» با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای اجرای طرح ناوگان ترکیبی حمل ونقل در شهر، اظهار می‌کند: راه اندازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در بافت قدیم می‌تواند یکی از این گام‌های مهم برای اجرای طرح حمل‌و‌نقل عمومی باشد.
وی می‌افزاید: می‌توان با مشارکت مناسب تاکسیرانان در طرح ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی دربافت قدیم، رضایتمندی شهروندان و گردشگران را جلب کرد.

پیشنهادهایی برای حمل ونقل عمومی
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان راه‌اندازی حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی را با توجه به ترافیک گردشگران در استان، برای رونق صنعت گردشگری استان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند.
«محمدرضا نصیری» ادامه می‌دهد: اولین اقدام برای توسعه حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی شهر، راه اندازی تاکسی‌های گردشگری است که برای شروع در پایانه‌ و فرودگاه در نظر گرفته شدند و 20 راننده تاکسی برای دریافت تسهیلات براساس تفاهم نامه با صندوق امید، مراحل گزینش را طی کردند.
وی می‌افزاید: چند پیشنهاد برای توسعه حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی یزد، وجود دارد که یکی از آنها طراحی خودروهای مناسب برای معابر کم‌عرض در بافت تاریخی است که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.
این مسئول می‌گوید: یکی دیگر از گام‌های موثر برای رونق حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی، رونق دوچرخه‌سواری در بافت است که قرار است 2 ایستگاه دوچرخه یکی در ورودی و دیگری در خروجی بافت تاریخی در معرض استفاده قرار گیرد.
نصیری ادامه می‌دهد: البته راه اندازی خدمات دوچرخه برقی نیز مورد توجه است و یک سرمایه گذار در این باره اعلام آمادگی کرده و قرار است ایستگاه‌های کوچکی در بین مسیر نیز برای استفاده ایجاد شود.
وی می‌گوید: یکی دیگر از برنامه‌های مناسب برای رونق حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی، راه اندازی اتوبوس‌های گردشگری است که نمونه آن در شهر تبریز اجرا شده است و خدمات را به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری استان ادامه می‌دهد: با توجه به تعدد ماشین‌ها در بافت تاریخی با توجه به معابر کم عرض و بدون دسترسی و پارکینگ‌های محدود، باید به جای خودرو، مسیرهای مناسب برای دوچرخه‌سواری در بافت در نظر گرفته شود.

   پرداخت تسهیلات به متقاضیان
«محمدرضا نصیری»، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، از پرداخت تسهیلات به متقاضیان رونق بخشیدن به ناوگان حمل ونقل عمومی در بافت تاریخی خبر می‌دهد و می‌افزاید:بر اساس تفاهم نامه با صندوق امید، آمادگی لازم برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان وجود دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار