شور شدن کیفیت منابع آب موجود یزد به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور است .
کد خبر: ۴۴۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 18 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمدمهدی جوادیان‌زاده، در نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در سال جاری که با محوریت بررسی پیشرفت طرح احیاء و تعادل‌بخشی و بررسی وضعیت روان آب‌های استان و علل کاهش آن برگزار شد، تصریح کرد: شور شدن کیفیت منابع آب موجود به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور، نصب آب ‌شیرین‌کن‌های غیرمجاز در نقاط مختلف دشت و نفوذ پساب آنها، آبیاری غرقابی باغات و مزارع است.
وی در مورد پیشرفت طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب استان در سال ۱۳۹۵ و وضعیت روان آب‌های استان و علل کاهش آن نیز گزارشی ارائه کرد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد ابراز کرد: در جمع‌بندی وضعیت بارش در استان یزد، براساس آمار ۲۹ ساله متوسط بارش استان ۱۰۰ میلیمتر بوده که براساس آمار ۲۰ ساله اخیر، به ۸۹ میلیمتر کاهش یافته است .
وی افزود: بر اساس آمار بارش ۲۰ ساله قبل از سال آبی ۸۶-۸۵ متوسط بارش استان ۱۱۲ میلیمتر و توزیع زمانی و مکانی و نوع بارش‌ها حاکی از تغییر الگوهای فشار و بارش در ایران مرکزی است.
جوادیان‌زاده عوامل کاهش حجم رواناب‌ها در استان را کاهش بارندگی و پراکندگی بارش‌ها، دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گوراب‌ها و استخرهای ذخیره‌ای، حفر بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها عنوان کرد .
این مقام مسئول عدم رعایت حریم کیفی چاه‌ها و منابع آب شرب، تخلیه فاضلاب صنعتی و زباله در بالادست چاه‌های آب چرخاب، دفع غیربهداشتی فاضلاب در قسمت بالادست چاه‌های آب شرب، پیشروی و ساخت گلخانه‌ها در قسمت بالادست محدوده‌های تامین آب شرب از جمله در منطقه یزدگرد، انباشت کود در مجاورت گلخانه‌ها، دفع غیربهداشتی فاضلاب واحدهای صنعتی و خدماتی خارج از شهرک‌های صنعتی، معضل مربوط به حمل فاضلاب توسط تانکر و تخلیه فاضلاب در مکان‌های غیرمجاز از جمله اطراف چاه‌های آب شرب را به عنوان تهدیدات کیفی منابع آب شرب در استان برشمرد.
جوادیان‌زاده اقدامات کیفی انجام شده در سال ۹۵ شرکت آب منطقه‌ای یزد را نیز فریز کردن محدوده چاه‌های شرب منطقه یزدگرد و چرخاب، فریز کردن محدوده چاه‌های آب شرب تفت، اطلاع رسانی و هشدار، نمونه‌برداری از منابع آب شرب، تعیین حریم کیفی چاه‌ها و منابع آب شرب، شناسایی واحدهای آلاینده منابع آب، جلوگیری از استقرار واحدهای آلاینده در قسمت بالادست منابع آب شرب و مناطقی که سطح آب سفره بالاست را نام برد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار