کد خبر: ۴۴۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 18 June 2017
محمود رضا رحمانی 
 
آمارهای سه ماه پایانی سال 1395 بیانگر افزایش بیش از 20 درصدی سپرده گذاری های بخش های مختلف در استان یزد است و این روند در حالی اتفاق افتاده که این استان بر مبنای آمار بانک مرکزی رتبه سوم کشور را در میزان سود سپرده های بانکی به جمعیت استان در سال گذشته داشته است.
در سال 1395 مردم تهران با 10میلیون و 500 هزار تومان در سال و سپس اصفهان،‌ یزد، فارس و قم بیشترین سود بانکی را بصورت سرانه دریافت کرده اند.
در واقع یزد بعد از تهران و اصفهان با بیش از 2 میلیون تومان سود سرانه در رتبه سوم این نمودار قرار دارد که بیانگر اوضاع روبه بهبود اقتصادی در این استان است با این وجود آمارهای بیکاری این استان در زمستان سال گذشته نرخ 13.5 درصد را نشان می دهد.
راهکارهای مختلفی برای کاهش این معضل در طول چند سال اخیر در نظر گرفته شده و عمده بیکاری متوجه قشر فارغ التحصیل دانشگاهی بویژه بانوان است.
استاندار یزد در جلسه اخیر ستاد اشتغال استان در این خصوص گفت: در گذشته قشر بانوان، حضور چشمگیری در بازار کار نداشتند یا اینکه که کمتر در حوزه اشتغال دیده می شدند ولی امروز با فضای کشور و نگاه انقلاب اسلامی این قشر می توانند در تمامی عرصه ها ایفای نقش کنند که نمونه آن تعداد زیاد بانوان فارغ التحصیل دانشگاهی است .
سیدمحمد میرمحمدی با بیان اینکه اگر این قشر تحصیل کرده وارد بازار کار نشوند نرخ بیکاری بالا می رود، تصریح کرد: در این استان نرخ بیکاری مردان پایین است ولی نرخ بیکاری زنان بالاست چون نوع شغل این جمعیت با مردان متفاوت است ضمن آنکه ورودشان به بازار کار نیز با سرعت بیشتری انجام می شود.
نماینده عالی دولت در استان افزود: در این خصوص باید چاره اندیشی شود چون با موجی از ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه هستیم که هر سال نیز روی این تعداد انباشته می شود.
آمار زمستان استان یزد نیز گویای همین موضوع است؛ در این آمارها میزان بیکاری در این فصل 9.6 درصد و نرخ بیکاری زنان 28.1 درصد اعلام شده یعنی حدود سه برابر مردان .
همه این آمارها یک طرف و جایگاه ممتاز استان یزد در حوزه های مختلف اقتصادی و رتبه چهارم در میان استان های صنعتی از طرف دیگر نشان می دهد، اشتغال بومی در این استان بالاست و عمده شغل های کارگری و ساده استان را کارگران غیربومی و اتباع خارجی اشغال کرده اند .
با وجودی که به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد ، از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید هر 1.8 روز یک واحد تولیدی راه اندازی شده و 705 پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده که در هر روز 9 اشتغال صنعتی جدید در این استان ایجاد شده اما باز هم با توجه رشد روز افزون مهاجرت به استان یزد، حوزه اشتغال با مشکلاتی مواجه است.
محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه استان یزد دومین استان معدنی، چهارمین استان صنعتی و هشتمین استان صادر کننده محصولات غیرنفتی کشور است، افزود: 3هزار و 700 پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 80 هزار میلیارد ریال و با حدود 100 هزار نفر اشتغال صنعتی در استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: این استان 1.1 درصد جمعیت کشور را داراست ولی از لحاظ تولید صنعتی 4.4 درصد سهم تولید این بخش را در کشور دارد .
از سوی دیگر این استان رتبه برتر در زمینه نساجی، تولید کاشی و سرامیک ، رتبه نخست و یا دوم تولید محصولات گلخانه ای، رتبه هشتم در صدور محصولات غیرنفتی و نیز رتبه های برتر در حوزه نیروی انسانی ، علمی و تخصصی و پزشکی را در کشور دارد.
بر همین اساس سهم اشتغال بخش صنعت استان در زمستان سال گذشته 46.6 درصد و سهم اشتغال بخش خدمات نیز 45.7 درصد یعنی این دو بخش که استان یزد در آن در میان استان های برتر کشور است بیش از 92 درصد اشتغال استان را پوشش داده است.
از سوی دیگر بخش خصوصی استان 84 درصد نیروی کار و اشتغال و بخش دولتی تنها 14 درصد را اشتغال استان را پوشش داده که بیانگر این است که بخش خصوصی در این استان وضعیت خوبی دارد.
ضمن آنکه درآمدهای وصولی مصوب استان نیز 101.4 درصد اعلام شده که بیانگر خوش حسابی مردم استان در پرداخت مالیات است که نسبت به سال قبل 68 درصد در مجموع و در بخش مالیات مستقیم 60.4 درصد و در بخش مالیات غیرمستقیم 81.4 درصد بوده است.
آمار دیگری مبین آن است که در 14 سال گذشته رشد صادرات کشور 800 درصد بوده در حالی که رشد صادرات استان یزد در این مدت 2 برابر یعنی هزار و 600 درصد بوده ؛ ضمن آنکه آمارهای 2 ماه ابتدایی امسال نیز حاکی از رشد 29 درصدی صادرات استان یزد از نظر وزن و بارگیری 600 وسیله نقلیه سنگین از این مرکز به مقصد سایر کشورهاست.
در مجموع باید گفت که حال اقتصادی استان یزد روندی رو به بهبود دارد و مدیریت و برنامه ریزی منسجم و هدفمند برای ایجاد اشتغال بیشتر بویژه در میان قشر فارغ التحصیل و تحصیلکرده به منظور کاهش نرخ بیکاری و بازیابی جایگاه قبلی یزد در میان استان های دارای کمترین نرخ بیکاری نیاز توجه جدی است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار