کد خبر: ۴۴۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰ 18 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ سازمان پزشکی قانونی از افزایش میزان مرگ و میر در کشور بر اثر مصرف قرص برنج خبر داد.

بنابر اعلام روابط‌عمومی سازمان‌پزشکی‌قانونی‌کشور ، در سال گذشته از کل‌تلفات قرص برنج در کشور 381 نفر مرد و 217 نفر زن بودند و این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال 1394، 336 و تعداد زنان 177 نفر بود.

در این مدت استان‌های تهران با 149، گیلان با 75 و مازندران با 67 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته اند، همچنین در سال گذشته آمار تلفات قرص برنج در بیش از نیمی از استان ها کمتر از 10 نفر و در تعدادی نیز صفر گزارش شده است.
 
باتوجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات‌درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی - علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است رخ دهد.
 
در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است. بیشتر مرگ و میرها در خلال 12 تا 24 ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.
 
به گزارش ایلنا، هر چند طی سال‌های گذشته و طبق آمارهای موجود شاهد کاهش تلفات قرص برنج در کشور بودیم اما متأسفانه در سال گذشته آمار مسمومیت با قرص برنج مجددا روند افزایشی را در پیش گرفته و شاید همین امر اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن را دو چندان می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار