مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سهم ابرکوه از تولید محصولات زراعی، باغی و دامی استان یزد 15 درصد است و این شهرستان در تولید گندم و زردآلو رتبه نخست و در تولید گوشت قرمز و محصولات گلخانه ای رتبه دوم را در استان به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۴۴۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ 19 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»مهدی غیب الهی اظهار کرد: با وجود بحران آبی سالانه 190 هزارتن محصولات زراعی، باغی، دامی در شهرستان ابرکوه توسط هفت هزار کشاورزو دامدار بهره بردار تولید و به بازار عرضه می شود.
وی افزود: از این میزان تولید ، 125 هزار تن انواع محصولات زراعی و 35 هزار تن انواع محصولات باغی است.
غیب الهی اضافه کرد: محصولات باغی شامل انواع انگور، زردآالو، انار، هلو، شلیل، انجیر و پسته و محصولات زراعی عمدتا گندم ، جو، ذرت و یونجه است.
این مسوول ادامه داد: با وجود تداوم خشکسالی و بحران آبی ، شهرستان ابرکوه در خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در استان یزد رتبه نخست را دارد.
وی بابیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان 10 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: توسعه وتجهیز اراضی وباغات شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار و برگزاری کلاس های ترویجی و استفاده از روش های علمی عامل موثردر افزایش تولیداست .
غیب الهی تصریح کرد: با راه اندازی صنایع بسته بندی و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، پرورش دام ، توسعه محصولات گلخانه ای و قارچ و فراوری محصولات زردآلو می توان زمینه های ارز آوری و اشتغال بیشتر را در ابرکوه فراهم کرد.
غیب الهی افت آب های زیر زمینی و تداوم خشکسالی را مهمترین مشکل کشاورزان دانست و با تشویق کشاورزان خرده مالک به تجهیز زمین های کشاورزی خود به سیستم های آبیاری تحت فشار افزود: دولت 85 درصد هزینه اجرای این طرح را به صورت بلاعوض پرداخت می کند.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری در ابرکوه تاکنون بیش از 2 هزار و 500 هکتار اراضی این شهرستان به روش آبیاری قطره‌ای تجهیز شده است .
غیب الهی ادامه داد: برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی توسعه سیستم آبیاری نوین در بیش از یکهزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی ابرکوه در حال اجراست.
وی تاکید کرد: بخاطرکاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات‌های شهرستان ابرکوه خشک شده و در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات هم اکنون 11 رشته آن آب دارد و مابقی خشکیده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 11رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه است.
کشاورزان ابرکوه بیش از 15هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت محصولات زراعی، باغی در اختیار دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار