کد خبر: ۴۵۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 08 July 2017
محمدیاسین دهقان
تولید گل رز در دل کویر، شاید دور از ذهن باشد اما  شدنی است. تعدادی از علاقه‌مندان به پرورش گل با ایجاد گلخانه‌های تولید گل رز، نیاز کشور را در این زمینه بر طرف کرده‌اند و حتی بازارهای خارجی را نیز تصاحب کرده بودند.
اما با اعمال تحریم‌ها، بازارهای خارجی به روی صادرکنندگان گل رز بسته شد و امروز شاهد تامین گل رز داخل کشور از‌سوی این علاقمندان هستیم اما گلخانه‌داران یزدی این روزها با مشکلات بسیاری برای عرضه گل‌هایشان مواجه هستند چرا که به دلیل نبود بازار مناسب  مجبورند گل‌ها را حتی نصف قیمت تمام شده به گل‌فروشی‌ها بفروشند.
«اکبر عزیزی» یکی از گلخانه‌داران گل رز استان که در مجتمع گل رز در نیر مشغول تولید گل رز هلندی است و  از روی علاقه به این حرفه روی آورده است. در ادامه گفت‌وگو با این فعال بخش کشاورزی را می‌خوانید.
  • پرورش گل در کویر تعجب برانگیز است. چطور شد که به این کار روی آوردید؟
با توجه به علاقه‌ای که به پرورش گل در گلخانه‌ پیدا کردم با همکاری همسرم که فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستند، نسبت به راه اندازی گلخانه در نیر اقدام کردم و اکنون در مجتمع گلخانه ای گل رز استان در کنار 10 واحد دیگر مشغول تولید گل رز برای گل‌فروشی‌های کشور هستیم.
  • بوته‌های گل رز وارداتی است؟ مراحل رشد آن چگونه است؟
بوته‌های گل هر کدام به ارزش 2/5 یورو از کشور هلند وارد می‌شود. بعد بوته‌ها در ترکیبی از کودهای ویژه بالاتر از سطح زمین کاشته می‌شود. بعد از گذشت 45 روز اولین گل‌دهی صورت می‌گیرد و برای 12 سال گل‌دهی دارد.
به تازگی پیوندهایی برای بوته گل در داخل کشور صورت گرفته است که چندان با کیفیت نیستند و دوره گل‌دهی کوتاهی دارند از این رو بیشتر گلخانه‌داران بوته‌ها را از خارج از کشور تامین می‌کنند.
یکی از مشخصه‌های گل‌های رز هلندی، جوانه زدن به محض چیدن گل است و جوانه‌های جدید تا طول یک متر و نیم هم بلند می‌شوند که یکی از ویژگی‌های شاخص گل برای گل‌فروشی‌هاست. هر چه شاخه گل بلندتر باشد، بهتر خریداری می‌شود وماندگاری بهتری هم دارد.
  • تولید گلخانه‌های گل استان، تنها گل رز محمدی است؟
بله، عمده گلخانه‌ها تولید کننده گل رز هستند و حتی برخی از رنگ‌های گل رز نیز مصنوعی است یعنی گل رز سفید بعد از چیدن داخل ماده‌ای قرار می‌گیرد که رنگ می‌شود.
بیش از 900 نوع گل رز در کشور هلند تولید می‌شود اما ارقام آن در بازار کشورمان بسیار محدود است چرا که سلیقه ایرانی‌ها خاص است و هر نوع گلی را نمی‌پسندند.
  • بازار فروش شما چگونه است؟
استان ما جزو 10 استان برتر تولیدکننده گل رز در کشور است. گل‌های تولیدی استان به بازار گل تهران شامل بازار امام رضا(ع) و محلاتی ارسال می‌شود.البته قبل از اعمال تحریم علیه کشورمان، گل‌ها به کشورهای عربی صادر می‌شد و وضعیت به مراتب بهتربود اما الان به دلیل قطع شدن صادرات گل به این کشورها، گل های استان تنها در داخل کشور مشتری دارد.
به این ترتیب گلخانه‌‌داران در برخی از ایام سال از‌جمله ماه رمضان، ماه محرم و ایام فاطمیه، مجبورند گل‌ها را حتی نصف قیمت تمام شده به گل‌فروشی ها بفروشند در حالی که گل‌فروشی‌ها در این ایام گل را به قیمت همیشگی می‌فروشند.
قیمت تمام شده هر شاخه گل رز براساس برآوردهای انجام شده بیش از 1100 تومان است اما در برخی از ایام سال مجبوریم گل‌ها را حتی کمتر از 500 تومان به گل‌فروشی‌ها بفروشیم و یا شاخه‌های گل به عنوان تغذیه برای گل‌های جدید آماده سازی می‌شوند.
  • بهترین زمان فروش گل چه زمانی است؟
گل‌های رز در دسته‌های 20 تایی بسته بندی می‌شوند که به طور متوسط در سال هر بسته 40 هزار توما ن از تولیدکننده خریداری می‌شود اما در برخی از مناسبت‌ها از جمله ولنتاین و روز مادر فروش گل بسیار افزایش می‌یابد به‌طوری که بسته‌های 20‌تایی حتی تا 140 هزار تومان هم به فروش می‌رسد.
  • مشکلات شما برای تولید گل رز در استان چیست؟
بعد از کم آبی که اصلی‌ترین مشکل بخش کشاورزی استان از جمله گلخانه‌داران گل رز در استان است، هدایت نشدن درست سرمایه گذاری‌ها از دیگر مشکلات گلخانه داران است. هر گلخانه دار بیش از 700 تا 800 میلیون تومان برای ایجاد واحد خود سرمایه گذاری کرده است در حالی که آینده این سرمایه‌گذاری به دلیل بحران آب درخطر است و بایدبا دید بازتری مجوز ایجاد این واحدها صادر می‌شد و یا اینکه باید برای تامین آب مورد نیاز آن‌ها تدابیری اندیشیده شود تا سرمایه‌گذاران متضرر نشوند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار