تکلیف ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در لهستان:
پرونده ثبت بافت تاریخی یزددر نشست کمیته میراث فرهنگی یونسکو در لهستان در حال بررسی است.
کد خبر: ۴۵۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 08 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛درخصوص پرونده ثبت جهانی که دوسال پیش تکمیل شد ،یکسری تمایز ها و ویژگی ها در بافت تاریخی حائز اهمیت می باشد که درپرونده بافت تاریخی یزد مدنظرقرارگرفته است.

وسعت700هکتاری بافت  وحیات و زنده بودن بافت تاریخی در پرونده  بافت تاریخی معنا و مفهومی داشت که در کمتر شهری نمایان است  و این اولین تجربه کشور ایران است که یک شهر نامزد  ثبت جهانی قرار گرفته است .
در همین حال معاون میراث فرهنگی کشور به همراه گروه کارشناسان و معاون استاندار یزد در حالی تهران را به مقصد شهر کراکف در کشور لهستان برای حضور در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو ترک کرده اند که قرار است پرونده جهانی شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و یکی از بزرگترین شهرهای خشتی جهان در کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و در صورت رای موافق اعضاء به ثبت جهانی برسد.

۹ سال از ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث موقت جهانی یونسکو می گذرد و این پرونده از سالهای گذشته به دلیل ساخت و سازهای غیراصولی دستخوش پیچیدگی های بسیار شد و همین ساخت و سازها تبدیل به معضلی جدی برای ثبت جهانی یزد شد.
بدین ترتیب ثبت جهانی شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست یونسکو نیازمند مدیریت یکپارچه، برنامه ریزی گسترده شهری، رعایت اصول معماری و تجدیدنظر در ضوابط نظام مهندسی و ساخت و ساز شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار