اداره کل محیط زیست یزد اعلام کرد شایعاتی مبنی بر عریض‌تر شدن شکاف میان سرو ابر کوه منتشر شد که براساس بررسی‌های صورت گرفته فعلا مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.
کد خبر: ۴۵۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹ 13 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد درباره وضعیت سرو ابرکوه توضیحای ارائه کرده است. در این توضیحات آمده:  سرو کهنسال ابرکوه یکی از پیرترین موجودات زنده روی زمین است که از سال ۸۲ به عنوان اثرطبیعی ملی در زمره مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت؛ لذا حفاظت از آن همانند هر موجود زنده کهنسال دیگری مستلزم حساسیت و توجه ویژه است. از این رو و به منظور بهره گیری از خرد جمعی و کاهش خطا در تصمیم گیری‌های کارشناسی، کارگروه بین بخشی سرو (متشکل از ارگان‌های ذیربط شامل دفتر فنی استانداری، دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، فرمانداری ابرکوه، شورای اسلامی ابرکوه، شهرداری ابرکوه و اداره کل حفاظت محیط زیست استان) تشکیل گردید و کلیه امور مربوط به سرو در جلسه مزبور مطرح و تصمیم گیری ن‌هایی انجام می‌گرفت.
 
در ادامه این توضیحات آمده است:لازم به ذکر است؛ تنه این درخت کهنسال در اثر آتش سوزی‌های قبلی خالی شده بود و با وزش باد‌های محلی؛ بیم آن می‌رفت که درخت واژگون شده و به طور کلی نابود گردد؛ لذا موضوع در کارگروه هماهنگی بین بخشی سرو مطرح و پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر مقرر گردید از تجربه تخصصی کارشناسان مطرح کشوری استفاده و تنه سرو به نحو بهینه پر شود. این مهم با حضور خوشنویس کارشناس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و اعضاء کارگروه بین بخشی سرو در مرداد ۹۵ انجام گرفت و خوشبختانه به پایداری سرو منجر گردید. از آن زمان شایعاتی مبنی بر عریض‌تر شدن شکاف میان درخت منتشر شد که حسب بررسی‌های صورت گرفته توسط اعضای تخصصی کارگروه، مقایسه تصاویر فعلی سرو با عکس‌های قبلی، اندازه گیری فاصله ساقه‌های اصلی درخت توسط کارشناس محیط زیست ابرکوه و... فعلا مشکل خاصی از این بابت محسوس نیست.
 
گفتنی است پیش از این تصاویری از شکاف میانی این درخت منتشر و نسبت به وضعیت آن ابراز نگرانی شده بود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار