کد خبر: ۴۶۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ 16 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ چیت چیان با اشاره به اینکه ۱۰/۸ میلیارد متر مکعب در سال به مصارف زیست محیطی اختصاص یافته است اظهار داشت: برای پروژه های نیمه کاره نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

حمید چیت چیان وزیر نیرو ۲۴تیرماه با حضور در برنامه نگاه یک به بررسی وضعیت آب کشور پرداخت.

چیت چیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه نیازمند برنامه ریزی دقیق برای منابع آب هستیم گفت: دراین چهار سال وزارت نیرو کارهای بی سابقه ای را انجام داده است به طوری که سند آمایش آب را در کشور تدوین و ابلاغ کردیم لذا در تمام حوزه های آب ریز برای آب های سطحی و برای ۶۰۹ دشتی که در کشور وجود دارد برنامه ریزی های دقیقی انجام و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است.


از ابتدای دولت تا امروز۳۴ سد به بهره برداری رسیده است

وی با اشاره به اینکه ۱۰/۸ میلیارد متر مکعب در سال به مصارف زیست محیطی اختصاص یافته است اظهار داشت: برای پروژه های نیمه کاره نیز برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است با وجود اینکه با محدودیت منابع مالی مواجه بودیم قدم هایمان را سنجیده برداشتیم ، از ابتدای دولت تا امروز۳۴ سد به بهره برداری رسیده و یا آبگیری صورت گرفته است و ۳ سد دیگر در روزهای باقی مانده دولت به بهره برداری می رسد و همچنین ۵/۴ میلیارد متر مکعب توسط ۳۷ سد تنظیم شده و به منابع دیگر اضافه خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در سالهای قبل از انقلاب که برنامه سد سازی در کشور شروع شد هر سال ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده توسط سد ها استحصال شد این در حالی است در چهار سال اخیر در هر سال یک میلیارد و یکصدو ۲۵ میلیون متر مکعب استحصال انجام شده است.

ضرورت تجدید نظر در برخی از رفتارهای مصرفی


وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشور ما از نظر منابع آبی فقیر است اظهار داشت: کشور ما در مقایسه با دنیا ۳/۱ بارندگی دارد ، خوشبختانه طی تجربیات خوبی که به دست آوردیم یادگرفتیم که چگونه با کمبود آب رفتار کنیم، قادریم با هیمن مقدار آب زندگی خود را بگذرانیم لذا باید در برخی از رفتارهای مصرفی تجدید نظر کنیم.

وی با بیا ن اینکه علارغم کمبود منابع آب ، خشکسالی و پدیده گرمایش جهانی الآن با اتکا به توانمندی های ملی قادریم کشاورزی صنعتی و نیاز شرب مردم را به خوبی تامین کنیم گفت: حدود۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی، ۶ درصد در مصاف شرب و بهداشتی و ۲ درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد لذا باید بهره وری آب در بخش کشاورزی ارتقا پیدا کند.

قریب به۵ هزار و ۴۰۰ روستا در طی ۴ سال آبرسانی شد

چیت چیان با بیان اینکه قریب به۵ هزار و ۴۰۰ روستا در طی ۴ سال آبرسانی شد گفت: ۸۰۰ روستای دیگر طی روزهای آینده تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد و بیش از ۶ هزار روستا که ۱/۴میلیون نفر دارد از برنامه های آب رسانی استفاده می کنند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه منابع آب در سال ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است عنوان کرد: موضوع آب گران کردن آن نیست ، هر محصول و هر کالایی باید به قیمت خود عرضه شود، کشاورزانی که آب از چاه برداشت می کنند هیچ پولی پرداخت نمی کنند و یا اینکه مصرف کنندگان آب در منزل قمیت بسیار کمی را پرداخت می کنند.

در مصرف آب و برق فناوری های جدید به بهینه سازی کمک کرده است

وی با اشاره به اینکه ما به منابع آب و انرژی کشور ظلم می کنیم ادامه داد: در مصرف آب و برق فناوری های جدید به بهینه سازی کمک کرده است ، برای تأمین هر متر مکعب آب شرب هزار تومان به طور متوسط هزینه می کنیم لذا یارانه این بخش ۵۵۰ تومان است، باید به کسانی که در حد معقول آب مصرف می کنند یارانه داد و از سوی دیگر باید اذعان داشت که باید از کسانی که آب اصراف می کنند حداقل قیمت تمام شده را دریافت کرد، اگر اندکی فشار به مردم وارد کنیم بهتر از این است که منابع ملی تحت فشار قرار بگیرد تا اینکه در آینده شرایط سخت تر از امروز را بخواهیم تجربه کنیم.

قیمت ها باید واقعی و منطقی شود


چیت چیان با اشاره به اینکه باید به این نتیجه برسیم که قیمت ها واقعی و منطقی شود اظهارداشت: در مصرف اینگونه خدمات دو راه وجود دارد یا باید رضایت کوتاه مدت مصرف کننده را لحاظ کرد و منافع بلند مدت را فدای رضایت کوتاه مدت کرد و یا اینکه منافع و مصالح بلند مدت را فدای رضایت کوتاه مدت کرد که در تمام کشورها یقینا روش دوم را انتخاب می کنند لذا راه کنترل مصرف و استفاده بهینه از منابع این است که قیمت ها منطقی شود ، باید مصرف کننده احساس کند که اگر بیشتر از منابع استفاده کند قیمت کنترل می شود این در حالی است که ما این کنترل را نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزیر نیرو با اشاره به اینکه گاهید اوقات در نظر بخشی داز تصمیم گیرندگان موضوع دیدگاه های مصرف کنندگان بر مصالح بلند مدت کشور غلبه دارد افزود: برای کنترل مصرف تجربه دنیا دراین است که به قوانین و مقررا ت لازم نیاز است لذا باید قوانین روشن باشد و تنبه ، تشویق ، آگاه سازی و آموزش نیز باید وجود داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار