کد خبر: ۴۶۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴ 16 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛وزیر نیرو گفت: زمانی که دولت یازدهم آغاز بکار کرد ۱۴۴ سد در حال اجرا بود، اما با مطالعاتی که انجام شد تعداد ۵۰ سد به دلیل عدم بهره‌مندی از پیوست های زیست محیطی و شاخص های فنی از دستورکار خارج شد.

حمید چیت چیان، وزیر نیرو به تشریح عملکرد وزارت نیرو در ۴ سال گذشته پرداخت و گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در ۴ سال گذشته انجام شد تدوین وابلاغ سند آمایش آب بود، سندی که نشان می داد  در ۶۰۹ دشت کشور و حوضه های آبریز ۶ گانه وضعیت آب به چه صورت است و می بایست با توجه به ضعیت کنونی آب، چه میزان را باید استخراج  و به چه میزان بایستی به بخش های مختلف آّب تعلق گیرد تا در وضعیت حال و آینده دچار مشکل کم آبی نشویم.

وی افزود: همچنین در ابتدای این دولت سالانه ۱۰.۸ میلیارد مترمکعب برای مصارف زیست محیطی در نظر گرفته شد تا در حقابه های زیست محیطی مغفول نماند.

وی شنبه شب با حضور در برنامه نگاه یک تصریح کرد: از ابتدای دولت تا امروز ۳۴ سد افتتاح و آبگیری شد و ۳ سد نیز قرار است در روز های آتی در کرمانشاه و همدان نیز به بهره برداری برسد.

وزیر نیرو ادامه داد: میزان آبی که از طریق این سدها قابل استحصال است ۴.۵ میلیارد مترمکعب است و این آمار در نوع خود بی سابقه است چرا که آمارها نشان می دهد تا قبل از پیروی انقلاب سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب به آب قابل استحصال کشور اضافه شده است و از پیروزی انقلاب تا این دولت به طور متوسط ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده اما در این دولت به تنهایی سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب به آب قابل استحصال کشور اضافه شده است.

همچنین وی اضافه کرد: در ۴ سال گذشته به ۵۴۰۰ روستای کشور آبرسانی شد که امیدواریم تا پایان این دولت حدود ۸۰۰ روستای دیگر نیز به این آمار اضافه شود.

وی تأکید کرد: در سال ۹۵ به تنهایی به ۲۹۵۸ روستای کشور آبرسانی شد که این آمار به تنهایی برابر با ۱۰ سال قبل از دولت یازدهم است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان کل منابع آبی کشور حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است که حدود ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعتی مصرف می شود.
 
واقعی نبودن قیمت آب گره اصلی در مدیریت مصرف آب است

وی در پاسخ به سوالی برنامه مبنی بر علت مصرف بی رویه آب در کشور، گفت: مصرف بی رویه آب در کشور ناشی از مسایل اجرایی نیست بلکه عمدتاً ناشی از واقعی نبودن قیمت آب در کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت نیرو برای تأمین هر مترمکعب آب ۱۰۰۰ تومان هزینه می کند اما تنها ۴۵۰ تومان از این پول را از مشترکین دریافت می کند، مسلماً در چنین وضعیتی نمی توان از مشترک انتظار مصرف درست و استفاده از تکنولوژی های کم مصرف را داشت.

وزیر نیرو تأکید کرد: باید توجه داشت که تأمین منافع ملی در درازمدت بسیار مهمتر از منافع کوتاه مدت مشترکین است و ما نباید با سیاست های نادرست منابع ملی را دستخوش رضایت کوتاه مدت مشترکین کنیم.

وی در پاسخ به علت بالا بودن هدر رفت آب در کشور نسبت به کشورهای اروپایی اظهار داشت: باید توجه داشت که شبکه های آب عمر مشخصی دارند و بازسازی آن ها نیازمند هزینه بالایی است که شرکت های آب و آبفا از پس آن بر نمی آیند.

وی افزود: در حال حاضر تلفات شبکه های آب حدود ۲۴ درصد است که تنها ۱۳ درصد آن هدررفت فنی است و بقیه مربوط به قدیمی بودن کنتورهای آب، انشعاب های غیر مجاز و ... برمی گردد.

وی تصریح کرد: کاهش هر یک درصد تلفات آب حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که البته با برنامه ریزی هایی که انجام شده قرار است سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یابد.

چیت چیان در مورد انسداد چاه های غیرمجاز در ۴ سال گذشته اظهار داشت: انسداد چاه های غیرمجاز در ۴ سال گذشته از جمله دستورکارهای وزارت نیرو بوده و در ۴ سال حدود سی و اندی هزار چاه غیر مجاز مسدود شد.
 
استحصال آب های ژرف تنها برای مصارف شرب و صنعت خواهد بود

وزیر نیرو در مورد استفاده از منابع آبی ژرف نیز گفت:  مطالعات نشان می دهد در عمق ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری منابع آبی وجود دارد که امکان دسترسی به آن ها است اما بایستی توجه داشت که برخی از این منابع غیرقابل تجدید هستند و برخی دیگر از طریق گسل ها قابل تغذیه هستند که اگر استحصال نشوند به دریاهای آزاد می ریزند و نمی توان از آن ها استفاده کرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مطالعات آب های ژرف در استان هایی چون فارس، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی در حال انجام است اما باید توجه داشت که این آب تنها برای مصارف شرب و صنعت خواهد بود نه کشاورزی.

وی در ادامه در مورد اختلاف های موجود بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در مورد تحویل آب به کشاورزان اظهار داشت: ما معتقدیم وزارت جهاد کشاورزی نباید از آبی که ناشی از استفاده از روش های نوین آبیاری صرفه‌جویی کرده برای توسعه سطح زیرکشت استفاده کند چرا که این امر مانع از نفوذ آب به داخل زمین می شود و منابع آبی را در آینده با خطری جدی مواجه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: قدم اول در مدیریت منابع آب، اندازه گیری میزان آب تحویلی به مشترکین است و امیدواریم نصب وسایل اندازه گیری با کمک دولت و مجلس تا انتهای برنامه ششم به اتمام برسد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد ۱۴۴ سد در حال اجرا بود اما با مطالعاتی که انجام شد تعداد ۵۰ سد به دلیل عدم بهره مندی از پیوست های زیست محیطی و شاخص های فنی از دستورکار خارج شد.
 
علاج بخشی سد گتوند به تیمی مجرب از دانشگاه تهران سپرده شده است

وی در مورد آخرین وضعیت سد گتوند، دریاچه ارومیه، هامون و خوزستان نیز اظهار داشت:مسأله علاج بخشی و رسیدگی به سد گتوند از سوی کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، سازمان برنامه، وزارت جهاد کشاورزی و محیط‌زیست به دانشگاه تهران واگذار شده است که با مطالعات انجام شده امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم این موضوع را حل کنیم.

وی افزود: قبل از این دولت سطح دریاچه ارومیه سالانه حدود ۴۰ درصد کاهش یافت اما بحمدلله با وجود بارندگی های خوب و البته اقدامات موثر وزارت نیرو و دولت ما توانستیم در طول ۴ سال گذشته وضعیت دریاچه را تثبیت کرده و در حال حاضر به سمت احیاء کامل حرکت می کنیم.

وی در مورد هامون نیز گفت که مذاکرات خوبی با طرف افغانی در حال جریان است که امیدواریم به نتایج مطلوبی برای هر دو طرف برسیم.

وزیر نیرو همچنین در مورد وضعیت خوزستان گفت: اخیراً در سفری که به این استان داشتم ۵ شبکه آبیاری و زهکشی برای احیاء دوباره حدود ۳۲ هزار هکتار نخلستان این استان به بهره برداری رسید و همچنینی سه سد سلولی نیز برای ممانعت از ورود آب شور دریا به بهمنشیر و اروند رود نیز به بهره برداری رسید.
 
افزایش ۲.۵ برابری نیروگاه های تجدیدپذیر در دولت یازدهم

چیت چیان در ادامه در مورد علت مصرف بالای برق در کشور بویژه در روزهای اخیر تابستان اظهار داشت: در حال حاضر هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق حدود ۱۲۰ تومان است اما تنها ۶۶ تومان به ازای هر کیلووات ساعت از مشترکین دریافت می شود مسلماً این امر نیز باعث می شود تا مصرف کننده کنترلی بر روی مصرف خود نداشته باشد.

وی افزود: ما تا الان هیچگونه قطعی برقی در کشور بدلیل عدم کفایت تولید نداشتیم و تنها مشکلی که وجود دارد این است که در برخی مناطق بدلیل کمبود شبکه اتقال و فوق توزیع با افت ولتاژ روبرو هستیم که آن نیز بسیار به ندرت و در حال مرتفع شدن است.

وی تصریح کرد: مصرف برق صنایع در یکسال گذشته حدود ۱۱.۷ درصد افزایش داشته است که این امر می توان خبر خوبی برای صنعت کشور باشد اما عمده مشکل ما در مصرف بی رویه برق در بخش غیرمولد است که امیدواریم با همکاری مردم این میزان کاهش یابد.

وی در مورد اقدامان انجام شده در بخش برق در ۴ سال گذشته گفت: در مدت ۴ سال گذشته به کلیه روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور برق رسانی شد، چندین پست ۴۰۰ کیلوولت نصب شد و ظرفیت منصوبه نیروگاه های تجدیدپذیر کشور ۲.۵ برابر شده است و به صورت تصاعدی در حال رشد است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار