کد خبر: ۴۶۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 17 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: با توجه به مشاهده‌ی مواردی از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو در سطح کشور، اقدامات پیشگیرانه از جمله سم‌پاشی اماکن دامی و جایگاه‌های نگهداری دام در مناطق پرخطر استان به اجرا در آمده است

دکتر «محمد عبدالحسین زاده» یادآور شد: با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت انگل‌های خارجی دام از جمله کنه‌ها، جرب‌ها، شپش‌ها و کک‌ها، بروز بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که توسط این بندپایان منتقل می‌شود از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش می‌یابد .

وی در ادامه تصریح کرد: بیماری تب خونریزی‌دهنده‌ی کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد و مشترک بین انسان و دام است که برخی از انواع کنه‌ها از شایع‌ترین ناقلین این بیماری هستند.

وی انتقال از طریق کزش کنه‌ی آلوده یا له کردن آن با دست، انتقال از راه تماس با خون، ترشحات و بافت های دام آلوده به کنه و همینطور انسان مبتلا را از مهمترین راه‌های ابتلاء انسان به بیماری تب خونریزی دهنده‌ی کریمه کنگو ‌ذکر کرد.

عبدالحسین زاده بر لزوم استفاده از ابزار مناسب در حین انجام کارهای مرتبط با دام از جمله استفاده از لباس کار، عینک، دستکش، چکمه و خرید گوشت از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی که دارای مهر و برچسب دامپزشکی باشد تاکید کرد و آن را در کنار نگهداری دام در شرایط مناسب بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از مهمترین راه کارهای مقابله با این بیماری خطرناک دانست.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مردم و کارشناسان دامپزشکی مانع از بروز و شیوع این بیماری مشترک بین انسان و دام در استان شویم‌ .

این مسئول در پایان نیز از دامداران خواست که به منظور کاهش تلفات دام‌ها در اثر بیماری‌های قابل انتقال توسط انگل‌های خارجی و ارتقاء سطح کیفی تولیدات دامی، همکاری لازم با کارشناسان دامپزشکی در زمینه بهداشتی کردن جایگاه پرورش دام و سم‌پاشی به عمل آورند
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار