عمرجنگل های ارس بافق در استان و جنوب شرق کشور بالای 2هزار سال تخمین زده شده است.
کد خبر: ۴۶۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵ 18 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛فرماندار بافق از فراهم شدن زمینه ثبت جهانی جنگل های ارس کوه بافق  به عنوان اثر طبیعی منحصر به فرد در این شهرستان خبرداد و گفت:عمرجنگل های ارس بافق در استان و جنوب شرق کشور بالای 2هزار سال تخمین زده شده است.
 
محمد زاده رحمانی به ویژگی های این زیستگاه طبیعی اشاره کرد و افزود :از نظر گیاه شناسی ارزش این جنگل ها به 2هزار سال می رسد و نهال تازه روییده شده آن مشاهده می شود.
 
وی گفت: درخت ارس یک گیاه باستانی و دیر زیست است که ارتفاع آن ها به  بیش از30 متر می رسد و زیستگاه آنها در ارتفاعات بالای 2هزار و 500متر مشاهده می شود.
 
فرماندار بافق جنگل های ارس را تنها ذخیره گاه جنگلی استان یزد در کوه های باجگان این شهرستان عنوان کرد و گفت:وسعت این جنگل ها بیش از 730هکتار است که عمر آنها بین 700تا 3هزار سال می رسد.
 
زاده رحمانی به کاربرد این درختان در گذشته اشاره کرد:در گذشته از چوب این درختان که ماندگاری بالایی دارند جهت پوشش سقف خانه ها استفاده می شد و در استان کرمان نیز چوب این گیاه معروف می باشد.
 
وی افزود:این گیاه از گونه های با ارزش و مقاوم در برابر بیماری و انگل می باشد و زاد و ولد آن از طریق بذر است.
 
فرماندار بافق به پیگیری به عمل آمده در اسفندماه سال گذشته در خصوص ثبت ملی این آثار طبیعی اشاره کرد:در اسفند ماه سال گذشته پرونده تکمیل و تحویل سازمان میراث فرهنگی کشور شده و به عنوان یک آثار طبیعی ثبت ملی و به استاندار استان یزد اعلام شده است.
 
زاده رحمانی گفت:در مرحله بعدی پیگیر هستیم که بیشتر در این خصوص مستند سازی و پرونده کامل تر شود و این زیستگاه منحصر به فرد به مراجع جهانی و نهاد های بین المللی معرفی شود.
 
وی افزود:با انتخاب یک مشاور توانا در این خصوص،زمینه ثبت جهانی شدن این اثر طبیعی فراهم می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار