کد خبر: ۴۶۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 22 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار کرد : جلوگیری از تردد غیر مجاز دام در پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده‌ی کریمه کنگو نقش تعیین‌کننده دارد .

دکتر «علی‌اکبر حدادزاده» با اعلام این خبر، گفت: تب کریمه کنگو در سال 1944 در منطقه کریمه شوروی سابق مشاهده شد و در نهایت تا کنگو آفریقا ادامه یافت که به دلیل این وسعت جغرافیایی، به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو معروف شد .

وی افزود: این بیماری پس از ورود به یک واحد پرورش دام، گسترش یافته و ویروس آن از طریق هر کنه به نسل‌های بعدی آن انتقال می‌یابد لذا دامداران باید این بیماری را از نظر بهداشتی جدی بگیرند.

وی با تاکید بر این که استان یزد به دلیل گرمی و خشکی هوا بهترین شرایط را برای رشد عامل انتقال این بیماری داراست، گفت: کمبود مراتع در استان نیز باعث می‌شود تا 85 درصد وابستگی به دام دیگر استان‌ها به وجود آمده و به دنبال آن امکان ورود دام‌های غیر مجاز افزایش یابد لذا همکاری با دامپزشکی جهت جلوگیری از تردد دام‌های غیر مجاز در پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده‌ی کریمه کنگو بسیار گره‌گشاست .

حدادزاده اشاره کرد: این بیماری معمولاً در دام علائم ظاهری ندارد و در صورت وجود ویروس در خون دام، پس از کشتار این بیماری به راحتی از طریق زخم و مخاطات بدن به خونابه و گوشت، قابل انتقال به انسان است لذا توصیه می‌کنیم به همراه مراقبت از دام‌ها، مردم نیز شرایط نگهداری گوشت را رعایت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که هم‌اکنون در 99 درصد گوشت استان یزد مرحله پیش سردگذاری را می‌گذراند، تصریح کرد: با  کشتارگاه‌هایی که این مساله را رعایت نکنند، برخورد جدی می‌شود .

مدیر کل دامپزشکی استان در پایان یادآور شد: موضوع این بیماری که در شبکه‌های مجازی به آن پرداخته شده بیشتر  باعث حساسیت مردم شده اذا بهترین راه حل آموزش مردم است و قطعا تداوم آموزش و اطلاع رسانی به مردم از گسترش این بیماری می‌کاهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار