مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نسبت به پیامدهای منفی ریزگردها و آلودگی صنایع و دود خودروها در این استان هشدار داد و آن را از مخاطرات جدی استان در حال و آینده توصیف کرد که بر سلامت شهروندن تاثیرات منفی بر جای می گذارد.
کد خبر: ۴۶۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 24 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛دکتر حسن جان فدا  افزود: برخی از مناطق مسکونی شهر یزد در نزدیکی کارخانجات و واحدهای صنعتی مانند فلکه پنجم آزاد شهر، اشکذر و دشت یزد - اردکان، بیشتر در معرض این آلودگی ها قرار دارند.
وی با بیان اینکه این آلودگی ها منجر به شیوع انواع سرطان ها، حساسیت ها، آسم و برونشیت،سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، ناراحتی اعصاب، پرخاشگری و خشونت و یا ناهنجاری و بیماریهای مادرزادی می شود تاکید کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت مرگ ناشی از آلودگی هوا به نسبت سایر علل مرگ در جهان ١ به ٩ است.
وی افزود: آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیان بار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسانها بگذارد، این آثار بر افراد مختلف متفاوت بوده و آسیب پذیری برخی افراد مانند بیماران قلبی و عروقی، کودکان و سالمندان و بیماران با ایمنی پایین در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است.
جان فدا با بیان اینکه موتورسیکلت ها از جمله آلاینده های زیست محیطی هستند که چندین برابر خودرو آلاینده وارد هوا می کنند اظهار داشت: وجود 240 هزار موتورسیکلت در یزد ، آلودگی های زیادی به همراه دارد که نهادهای مسئول باید به کمک حوزه سلامت بیایند و همه باید در این زمینه تلاش کنند تا میزان آلودگی به حداقل برسد.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد به شرایط اقلیمی یزد و وزش توفان های شن در اغلب مناطق استان اشاره و یادآور شد: همچنین با توجه به اینکه باد غالب در مسیر غرب و شمال غرب به سمت شرق و جنوب شرق قرار داشته و عمده صنایع استان نیز در مسیر وزش باد غالب قرار دارد این امر به یکی از دلایل آلودگی هوا شهر یزد تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در طول چندین سال صنایعی در استان مستقر شده اند که آمایش سرزمین در جانمایی آنها توجه جدی نشده و باید در یک سیاست گذاری و همراهی مسوولان از این وضعیت خارج شویم.
جانفدا گفت: بیش از 70 درصد صنایع استان در مسیر باد غالب از عقدا تا مهریز قرار دارد، بیشتر صنایع و کارخانجات استان هم در این محور قرار دارد و این امر موجب آلودگی هوا می شود.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در دنیای امروز برای احداث صنایع ، نظر متخصصین حوزه سلامت در نظر گرفته میشود تا اشتباهات و خطرات بالقوه به انسان و محیط زیست انسان به حداقل برسد.
وی اضافه کرد: احداث کارخانجات آلوده کننده هوا در مسیر باد غالب، تصمیمی کاملا اشتباه بوده، بلکه باید واحدهای صنعتی در مکانهایی جانمایی و مستقر می شدند که امروز استان با آلودگی هوا از این نوع دسته و پنجه نرم نمی کرد و عجیب تر اینکه این رویه ادامه دار است.
وی افزود: هوای سالم از نیازهای اساسی انسان و حقوق شهروندان است، آگاهی از میزان آلودگی و ذرات معلق درهوایی که آن را استشمام می کنند حق افراد است تا در صورت لزوم بتوانند خود را از این آلودگی دور کنند یا تمهیدات لازم را برای حفظ سلامتی در این هوا بیندیشند.
جان فدا با انتقاد از تابلو های نصب شده کیفیت هوا در سطح استان گفت: برخی اوقات تابلوها ،میزان آلایندگی هوا را به خوبی نشان نمی دهند در صورتیکه شهروندان حق دارند از میزان آلودگی هوا آگاهی داشته باشند لذا ضروری است تا مسئولان پیگیر موضوع باشند.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: سازمانهای مردم نهاد و تشکل زیستی محیطی باید در این عرصه ورود پیدا کنند و نطارت و کنترل تابلو ها رابر عهده گیرند.
وی اظهار کرد: امیدواریم اعضای شورای اسلامی شهر در این دوره، محله محوری و تفویض اختیارات به محلات را در دستور کار خود قرار داده تا شاهد توسعه و پیشرفت شهر و کاهش آلایندگی هوا در استان باشیم.
جان فدا خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی فقط می تواند 20 درصد سلامت شهروندان را تامین کند و مابقی را باید مردم و سازمان های دولتی و غیردولتی مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: اگر سازمان ها و نهادها وظایف خود را به خوبی انجام دهند از بسیاری بیماری ها میتوان جلوگیری کرد.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه همه باید برای پیشگیری از بیماریها تلاش کنیم افزود: ٧٩ درصد علل مرگها بیماریهای غیرواگیر هستند و اگر عزم همگانی جدی در پیشگیری نباشد در آینده نه چندان دور شاهد بروز موارد بیشتری از بیماریهای غیرواگیر مثل بیماریهای قلب و عروق،سکته ها،دیابت،انواع سرطان ها،حوادث و غیره در استان خواهیم بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار