مسعود طوفان
مدرسه تابستانی باید جذاب ، متنوع و کاربردی باشد و مطالب بروز را به مخاطبان منتقل کند . یکی از مزیت های مهم برگزاری مدرسه تابستانی حضور افراد با دیدگاهها و سلیقه های مختف در این نشست به صورت افتخاری و داوطلبانه است . پیش بینی می شود مخاطبان عموما دانشجویان ، جوانان ، زنان ، اعضای سمن ها و علاقه مندان به مباحث سازمان باشند . یکی از مزیت برگزاری تابستانی در این است که سازمان و کارکنان آن به مسئولیت اجتماعی خود فراتر از اهداف رایج و تعریف شده عمل می کنند .
بطور کلی فواید برگزاری مدرسه تابستانی را برای سازمان می توان به شرح ذیل دانست :
معرفی ماموریت ها وظرفیت های سازمانی
عمل به مسئولیت اجتماعی و مدنی سازمان
جایگاه سازی و برندسازی برای سازمان
شناسایی استعداد ها و بهره گیری از نظرات و ایده های شرکت کنندگان
اجرای مدیریت دانش در سازمان
دریافت نقطه نظرات ، انتقادها و دیدگاههای عموم مردم
پی بردن به ایرادها و نقاط منفی و کمبود ها
فرهنگ سازی و جلب مشارکت آحاد مردم
برای برگزاری مدرسه تابستانی سازمان ( اداره / نهاد / دستگاه ) مبادرت به فراخوان عمومی و ثبت نام از علاقه مندان با توجه به شرایط اعلام شده می نماید . تفاوت و جذابیت مدرسه تابستانی در این است که علاقه مندان نه از میان کارکنان دولت و یا ارباب رجوع و مخاطبان همیشگی سازمان ، بلکه همه اقشار مردم انتخاب می شوند و پس از ثبت نام و دریافت مدارک طی یک بازه زمانی مشخص مثلا بین 3 تا 5 روز مدرسه تابستانی برگزار می شود . پیشنهاد می شود برگزاری دوره به صورت رایگان و یا هزینه پایین بوده و در پایان به شرکت کنندگان گواهی آموزشی صادر گردد .مدرسه تابستانی دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه خواهد بود . مدرسان مدرسه تابستانی نیز عموما از مدیران و کارشناسان داخل سازمان ها و یا اساتید مرتبط دانشگاهی انتخاب می شوند . در مدرسه تابستان معمولا یک تور بازدید از بخش های مختلف سازمان نیز ترتیب داده می شود .
سازمانهایی که دارای چشم انداز و یا افق کاری وسیع تری می باشند می توانند شرکت کندگان خود را از سراسر کشورانتخاب نمایند ، آنچه شگفت انگیز می نماید و یا فراتر از آن به معجزه شبیه خواهد بود اینکه در مدرسه های تابستانی هم سازمان و هم مخاطب به تجربه و درک تازه ای می رسند و قادر خواهند بود تا با انگیزه و روشن بینی بیشتری به ادامه فعالیت بپردازند .