چند وقتی است که شایعه سرقت دزدان از منازل با استفاده از دستگاه های فلزیاب و طلایاب در میان مردم شنیده می شود .اگرچه کسی استفاده از این دستگاهها توسط دزدان را به چشم خود ندیده است ولی ترس و نگرانی آن همچنان در میان مردم مخصوصا دوستداران طلا وجود دارد.شاید وجود آگهی هایی با عنوان فروش فلزیاب و طلایاب است که به این شایعات دامن می زند و نگهداری ازاین جنس باارزش را برای صاحبانش با مشکل مواجه می کند.
کد خبر: ۴۶۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳ 24 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ حتما آنهایی که اهل چرخیدن در فضای مجازی هستند و دائما سری در این دنیای پرهیاهو دارند با آگهی های فروشندگان دستگاه فلزیاب و طلایاب مواجه شده اند .استفاده از این دستگاه ها اگرچه برای افرادی خاص کاربرد دارد اما جالب اینکه فروشندگان آن در میان تمام اقشار بدنبال مشتری می گردند.

یکی از فروشندگان این نوع دستگاهها که در اینترنت آگهی فروش محصول خود را درج کرده است در گفت وگو باخبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه هایشان مورد استفاده سارقان منازل نیزاست گفت: کلا دستگاه های فلزیاب بدرد سارقان نمی خورد زیرا این دستگاه ها چند مدل هستند یک مدل ، دستگاه هایی هستند که به محض وجود فلز بوق می زنند آن هم در شرایطی که حداقل تا 3 متر اطراف دستگاه فلزدیگری نباشد.بنابراین چنین دستگاهی در خانه ها کاربردی ندارد چون در خانه ها به وفور فلز وجود دارد مثل درو پنجره و کابینت و بسیاری از وسایل منزل که از فلز ساخته شده است. یک مدل آنتنی هم هست که فقط یون ها را می شناسد یعنی فلزاتی که در زیر زمین از خودشان یون آزاد می کنند و براثر آزاد شدن یون گازی دو رو بر فلز ایجاد می شود و این گاز فقط از فلزات بسیار قدیمی و زیر خاکی متصاعد می شود و در مورد طلاهایی که در منازل وجود دارد مصداق پیدا نمی کند.

وی افزود: بنابراین چنین دستگاههایی برای سارقان کاربردی ندارد. به عنوان مثال در خیابان ها برای پیدا کردن مسیر لوله آب می تواند مناسب باشدالبته اگر فلز دیگر تا محدوده 3 متری آن نباشد وگرنه کار با مشکل انجام خواهد شد.

این فروشنده در پاسخ به این پرسش که غیر از فلزیاب ، دستگاه طلا یاب هم وجود داردگفت:اصلا دستگای بنام طلایاب نداریم منظور همان فلز یاب است اینکه برخی فروشندگان در تبلیغات خود از عنوان طلایاب استفاده می کنند صرفا بخاطر فروش بیشتر است.

وی استفاده از عنوان طلایاب برای فروش این دستگاهها را عامل رواج شایعه استفاده دزدان از این دستگاهها عنوان کرد و افزود:از قدیم می گفتند دزدی که به خانه آدم وارد شده آشنا بوده و جای طلا را می دانسته الان هم همین گونه است ولی مردم این موضوع را فراموش کرده اند وتبلیغات فکرشان را به سمت طلایاب وفلزیاب منحرف کرده است .

وی درمورد چگونگی مجوز خرید وفروش این دستگاهها گفت: فروشنده به مانند هر کسب دیگری باید مجوز داشته باشد .اما در مورد خریدار باید گفت که در سال 79 سازمان میراث فرهنگی براساس قانونی خریداران را ملزم به داشتن مجوز از سوی این نهاد کرده است ولی به دلیل نبود ضمانت اجرایی ،اکنون به هرکسی فروخته می شود وکسی کاری به کار آنها ندارد.

طلاها را داخل ورقه های سربی بپوشانید

یک فروشنده دیگر فلزیاب نیز در گفت و گو باخبرنگار جام جم آنلاین ضمن رد استفاده این دستگاه برای سارقین در باره قیمت این دستگاه ها گفت: فلز یاب ها قیمت های متفاوتی دارند از 8 میلیون و200 هزار تومان شروع می شود به بالا.

وی کارایی این دستگاه ها را در منازل منتفی دانست و گفت: چنین دستگاه هایی در منازل هیچ کاربردی ندارد تازه اگر هم در خانه بشود مورد استفاده قرار گیرد بازهم به درد دزدان نمی خورد چون استفاده از آن به زمان نیاز داردو این درحالیست که زمان برای سارقان بسیار اهمیت دارد.

این فروشنده در عین حال استفاده از دستگاهی به نام تسلامتر را برای سرقت در منازل محتمل دانست و افزود: برای امنیت و حفاظت از طلاها در منزل می توان این طلاها را داخل ورقه های سرب مانند و سپس کاغذهای کاربن پیچید که با این روش فلز یاب ها قادر به شناسایی آن نخواهند بود.

وی در عین حال تاکید کرد : استفاده از این دستگاهها برای سرقت در خانه بسیار سخت ودشوار است .

با این حال سرهنگ غیاثوند بازنشسته پلیس آگاهی ناجا که معاونت مبارزه با سرقت را نیز بر عهده داشت به جام جم آنلاین گفت:من در طول خدمتم هرگز با موردی که سارق از دستگاه فلزیاب استفاده کرده باشد برخورد نکردم .

وی افزود:اصولا سارقین از شم و تجربه خود برای پیداکردن طلا استفاده می کنند. امروزه وقتی سارقی از یک خانه طلا سرقت می کند همه می گویند سارق طلایاب داشته است درحالیکه دزدان به خوبی می دانند چگونه طلاها را پیدا کنند.

غیاثوند با اشاره به اینکه دستگاه فلزیاب دارد ولی دستگاهی بنام طلایاب وجود ندارد گفت:دستگاه های فلزیاب نیز به کار سارقان نمی یاید چون در خانه انواع فلز مشاهده می شود و این دستگاه ها به همه فلزات واکنش نشان می دهد.این دستگاه ها فقط در بیابان ها وفضای باز کاربرد دارند.

این بازنشسته آگاهی با اشاره به اینکه مردم باید طلاهای خود را در جاهایی که برای سارقان شناخته شده است نظیر کمدلباس ،دراور و کابینت قرار ندهند گفت: اگر حفاظت مناسبی از طلاها وپول نقد خود داشته باشند مسلما می توانند ازسرقت دزدان درامان باشند.

توصیه های یک سارق

در همین رابطه یک سارق پس از دستگیری از شگرد هایش گفته است:

همیشه به هنگام دزدی یکی از همدستانم در خودرو راننده می ماند و من داخل خانه می‌رفتم و دیگر همدستم نیز به عنوان زاغ‌زن در کوچه بود تا در صورت ورود صاحبخانه با تلفن همراه به من خبر دهد.
شش کلید داشتم که با آن قفل‌های کتابی را باز می‌کردم. در‌های ضدسرقت وقت‌گیر بود، به همین علت زیاد سمت آنها نمی‌رفتم.
وقتی وارد خانه می‌شدم، ساختمان‌هایی را که محافظ در ورودی نداشت یا محافط آن باز بود، شناسایی کرده و بعد زنگ آپارتمان را می‌زدم، اگر کسی جواب نمی‌داد وارد خانه می‌شدم.
تخصصم فقط سرقت پول و طلاست، به همین‌ دلیل پس از ورود به خانه‌ها سریع سراغ اتاق خواب می‌رفتم؛ چون می‌دانستم اقلام باارزش در این اتاق نگهداری می‌شود. مشخص است که صاحبخانه‌ها پول و طلا را در اتاق خواب می‌گذارند.
همیشه با یک کارت تلفن در آپارتمان را باز کرده و داخل می رفتم. خانه‌ها باید در صورت امکان در ضد سرقت داشته باشد. چون باز کردن ان کار راحتی نیست.
افراد به هیچ وجه پول و طلا را در خانه‌هایشان نگهداری نکنند و گاوصندوق‌های مطمئن و ضد سرقت تهیه کنند. مقابل تمامی پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب کنید. هوا در حال گرم شدن است.
برخی ساکنان واحد‌ها شب پنجره‌ها را باز و صبح هنگام ترک خانه فراموش می‌کنند آن را ببندند، این صاحبخانه‌ها خودشان ما را به خانه دعوت می‌کنند.
بعضی‌ها نیز کلید را زیر پادری یا داخل جاکفشی می‌گذارند. آنها کار ما را راحت می‌کنند.
باز کردن در ورودی ساختمان‌ها مشکل است، زیرا امکان دارد عابری مشکوک شود. افرادی که بی‌احتیاط از پارکینگ وارد می‌شوند و تا زمان بسته شدن در صبر نمی‌کنند راه را برای ما باز می‌کنند.
شایعه شده ما با دستگاه گنج‌یاب به خانه‌ها می‌رویم و محل طلاها را پیدا می‌کنیم. نیازی به گنج‌یاب نیست. وقتی وارد خانه شویم راحت می‌فهمیم که وسایل قیمتی و پول را کجا گذاشته‌اند. برخی فکر می‌کنند خیلی زرنگ هستند و وسایل را زیر لباس یا میان رختخواب مخفی می‌کنند، اما این محل‌ها هم از نگاه ما دور نمی‌ماند. آنها با این کار همه وسایل را در یک محل قرار می‌دهند تا راحت‌تر سرقت شود. توصیه می‌کنم اگر پول و طلا در خانه دارید، در محل‌های مختلف مخفی کنید تا همه دارایی را یکجا از دست ندهید. من در چهار ماه 100 خانه را خالی کردم و اگر یک سال آزاد بودم، رکورد سرقت از خانه را می‌شکستم.
بسیاری فکر می‌کنند سرقت منازل در شب رخ می‌دهد، ولی این ذهنیت باید تغییر کند و مردم بدانند زمان سرقت‌ها اغلب در ساعات اولیه غروب آفتاب تا ساعت 11 شب رخ می‌دهد یا در بین روز اتفاق می‌افتد. توصیه ما این است که گاوصندوق‌های خانگی به در یا اسکلت ساختمان پیچ و مهره شود تا امکان جابه‌جایی وجود نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار