مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد از وجود بیش از هفت هزار هکتار بافت ناکارآمد در یزد خبر داد.
کد خبر: ۴۶۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 25 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به تهیه طرح بازآفرینی بافت تاریخی شهرهای یزد و میبد گفت: این طرح که باید با اولویت ساماندهی مراکز محلات، مرمت خانه‌های باارزش، تدوین ضوابط و مقررات ویژه ساخت‌وساز با تأکید بر معماری گلین و همچنین با مدیریت متمرکز راه و شهرسازی اجرا شود از اولویت‌های اصلی استان یزد محسوب می‌شود.

محمدرضا نقصان محمدی جمعیت استان یزد را یک‌میلیون و ۷۴ هزار و ۴۲۸ نفر اعلام و تأکید کرد: نرخ رشد جمعیت در یزد ۳.۱۱ و میزان شهرنشینی در این منطقه ۸۲.۷ درصد اعلام‌شده است.

وی در ادامه پیرامون وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های بازآفرینی شهری اظهار داشت: در حال حاضر هفت هزار و 309 هکتار بافت ناکارآمد در این استان وجود دارد که ۲۵.۷ درصد از مساحت کل یزد را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول یزد، حمیدیا، شاهدیه، اردکان، میبد، ابرکوه، بافق، اشکذر، تفت و مهریز را شهرهای دارای بافت ناکارآمد در استان اعلام کرده و گفت: در این میان چهار هزار و 836 هکتار مربوط به مساحت بافت فرسوده، هزار و 433 هکتار متعلق به بافت تاریخی مصوب و هزار و 40 هکتار مرتبط با سکونتگاه‌های غیررسمی است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی یزد افزود: جمعیت بافت هدف ۲۷.۸۵ درصد نسبت به جمعیت کل استان یزد است. فعال‌سازی ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی، تهیه طرح‌های مطالعاتی بافت‌های ناکارآمد شهری استان، تهیه طرح‌های مطالعاتی ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان، ایجاد شبکه‌های همکاری و تبادل تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری، برگزاری اقدامات آموزشی- ترویجی و نشست‌های تخصصی، ظرفیت‌سازی از طریق اعطای تسهیلات حمایتی و تجهیز منابع نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته استان در راستای برنامه‌های بازآفرینی به شمار می‌رود.

نقصان محمدی در ادامه کمک به اجرای بهسازی بافت هدف بازآفرینی شهری از طریق تملک املاک واقع در طرح را نمونه دیگری از اقدامات صورت گرفته است. توافق با شهرداری‌ها در خرید و واگذاری هشت هزار مترمربع به ارزش یک‌صد و 50 میلیارد ریال مهم‌ترین اقدام در این بخش محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین درباره فعالیت‌های مربوط به مرمت بناهای تاریخی در یزد نیز اظهار داشت: طی این مدت چهار بنای تاریخی ارزشمند در سطح استان شناسایی و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی بازسازی و احیاشده است.

وی ادامه داد: تاکنون فعالیت‌های چشمگیری از سوی سایر دستگاه‌های خدمات رسان در راستای برنامه‌های بازآفرینی انجام‌گرفته که ساماندهی میدان امیرچخماق، اجرای پیاده راه مسجد جامع، اجرای پیاده راه و بدنه‌سازی خیابان قیام و اجرای جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت شبکه معابر محلات هدف سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی شهرداری، مرمت ابنیه ارزشمند تاریخی توسط میراث فرهنگی و تولید ۱۸۰ ساعت برنامه‌های نرم‌افزاری توسط صداوسیما به ارزش ۹۵۲ میلیون ریال ازجمله این موارد به شمار می‌روند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی یزد در ادامه با تأکید تهیه طرح بازنگری محدوده بافت‌های ناکارآمد استان یزد، تهیه طرح ویژه روستاهای محروم و آسیب‌پذیر در حریم شهرهای مراکز شهرستان، تعیین ردیف اعتباری مستقل برای احیای بافت تاریخی یزد، تأمین اعتبار لازم به‌منظور اجرای ۱۳ طرح مصوب تفکیک آب فضای سبز شهرها از آب شرب، اعطای تسهیلات حمایتی در راستای مرمت واحدهای مسکونی ارزشمند تاریخی و تخصیص وام‌های خوداشتغالی به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد در محلات هدف بازآفرینی، از مهم‌ترین پیشنهادات در این بخش محسوب می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار