رئیس میراث فرهنگی بافق از تهیه پرونده 30 اثر فرهنگی و تاریخی این شهرستان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۶۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹ 26 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛لیلی رنجبر  اظهار داشت: این تعداد اثر که واجد ارزش ثبت شناخته شد با پیگیری‌های انجام‌شده توسط میراث فرهنگی بافق و اختصاص مبلغ 170 میلیون ریال در نوبت ثبت ملی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در این دوره، گروه برداشت از دانش‌ آموختگان رشته معماری و بومی بافق برای برداشت بناهای تاریخی مجدانه پیش‌قدم شدند و در مدت دو ماه به‌ویژه در روزهای طاقت‌فرسای ماه مبارک رمضان عملیات برداشت از بناها را به انجام رساندند.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق افزود: علاوه بر اینکه این امر موجب تقویت خودباوری نیروهای جوان و متخصص این شهرستان شد، پرونده بناهای تاریخی شهرستان بافق هم برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور باز شد.
رنجبر خاطرنشان کرد:با ثبت این بناهای ارزشمند تعداد آثار ثبت‌شده بافق در فهرست آثار ملی کشور تا پایان سال 96 به 80 اثر می‌رسد که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر خواهد شد.
***پیش بینی تخصیص 20 میلیارد ریال به حوزه میراث فرهنگی بافق
معاون میراث فرهنگی استان یزد هم امروز در سفر به بافق گفت: بیش از 20 میلیارد ریال به حوزه میراث فرهنگی شهرستان بافق اختصاص می یابد.
ساشا ریاحی در حاشیه نشست مشترک با فرماندار و مسئولان شهرستان بافق در گفتگو با ایرنا اظهار داشت این رقم از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، ملی و استانی در حوزه میراث فرهنگی به این شهرستان تخصیص می یابد.
معاون میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی بافق با همراهی فرماندار، شهردار و رئیس نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان در 6 ماه اخیر متحول شده است افزود: از سال 91 هیج اتفاق خاصی برای میراث شهرستان بافق رخ نداد و همیشه به عنوان یک شهرستان بی توجه به میراث فرهنگی مد نظر بود که هم اینک شاهد فعالیت های خوبی در حوزه های مختلف میراث فرهنگی و صنایع دستی هستیم.
ریاحی با بیان اینکه محصولات حصیری و حصیر بافی بافق در حوزه صنایع دستی یکی از پایه های ثابت استان یزد است افزود: هم اینک با اشاره به وجود کمپهای گردشگری،برگزاری جشنوارهای نوروزی و تابستانی و سمپوزیوم ساخت مجسمه های شنی در بافق ظرفیت این شهرستان در حوزه گردشگری در کشور بیش از پیش معرفی شد و نقش عمده ای در جذب گردشگر ایفا کرده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین با اشاره به ترمیم و بازسازی خانه های مشارکتی بیان کرد: بافق در این زمینه اقدامات اولیه را شروع کرده و آینده خوبی برای تقویت صنعت گردشگری رقم زده است.
ریاحی همچنین از تخصیص 200 میلیون تومان در رابطه با بازسازی میدان خان خبر داد و افزود: دولت مکلف است به منظور اجرای طرح باز آفرینی محدوده ها، اعتبار لازم را در نظر گیرد.
بافق دارای بیش از 200 اثر تاریخی و فرهنگی است که 43 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تعدادی از آثار معنوی نیز در نوبت ثبت قرار دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار