کد خبر: ۴۷۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 01 August 2017
بنفشه جاهد بانوی فیلمساز جوان یزدی اظهار داشت: با استفاده از پتانسیل های شهر جهانی یزد و استعدادهای جوانان یزدی می توان به بهترین ها تبدیل شد و درخشید.

 جاهد یکی از فعالان هنری جوان یزدی است که اولین تجربه حرفه ای فیلمسازی اش "تردمیل"، اثری موفق بوده و در جشنواره های مختلف کشور حائز رتبه شده است. به منظور بررسی دیدگاه های هنرمندان جوان یزدی با او به گفتگو نشستیم.این گفتگو را در ادامه بخوانید:
*وجه تمایز جشنواره فیلم کوتاه رضوی را با سایر برنامه های فرهنگی و هنری در چه مشخصه هایی می توان ارزیابی کرد؟
همانطور که از نام جشنواره مشخص است، رویکرد اصلی جشنواره فیلم کوتاه رضوی، ترویج فرهنگ منور رضوی است. اگرچه جشنواره های دیگری نیز در سطح کشور پیرامون موضوعات سبک زندگی اسلامی برگزار می شوند، اما جشنواره رضوی به صورت تخصصی تر به ترویج فرهنگ رضوی می پردازد. به طوریکه یکی از اهداف این جشنواره بهره گیری از منابع معتبر دینی، احادیث و روایات مرتبط با فرهنگ رضوی است.
*برگزاری جشنواره فیلم کوتاه رضوی در یزد چه پیامدی برای فعالان هنری به ویژه در عرصه سینما به همراه دارد؟
جشنواره فیلم کوتاه رضوی بستری برای فعالان هنری ایجاد می کند تا توانایی های خود را نشان دهند و دیدگاه‌هایشان را در موضوع فرهنگسازی رضوی در قالب سینما به نمایش بگذارند. در بخش استانی نیز جشنواره فیلم کوتاه رضوی در هر دوره انگیزه ای برای دانش آموختگان سینما و فیلمسازان جوان یزدی می شود تا به تکاپو بیفتند و آثاری از خود ارائه دهند.
*برگزاری برنامه هایی در قالب این موضوعات چه تاثیرات اجتماعی به همراه دارد؟
فیلمسازی یکی از تأثیرگذارترین هنرهاست و قطعاً تأثیر بسزایی در فرهنگ اجتماع خواهد گذاشت. تماشای فیلم هایی که پیرامون موضوعات مرتبط با سبک زندگی اسلامی ارائه شده، موجب می شود مخاطب با شخصیت های فیلم همزاد پنداری کند؛ همچنین پیام های فیلم در ناخودآگاه مخاطب ثبت می شود و  از این طریق هدفی از سوی فیلمساز به مخاطب منتقل می شود. اما میزان تأثیرات اجتماعی بسته به این است که فیلم ها در چه سطحی اکران می شود. اکران کوتاه مدت فیلم ها و صرفاً برای جشنواره، تآثیر اجتماعی برای بازه ای خاص و محدود خواهد داشت نه برای عموم جامعه، که ضروری است این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.
*چگونه می‏توان پشتوانه های قوی تر و اثرگذار برای برگزاری این جشنواره در سال های آینده خلق کرد؟
برای داشتن پشتوانه های قوی مالی می توان گروه اجرایی گسترده تری انتخاب کرد که دارای زیرگروه های خاص، اعضای خلاق، اتاق های فکر تخصصی و ... باشد. حضور اعضای اجرایی فعال و قوی موجب می شود ارتباط بیشتری با سرمایه گذاران بخش های مختلف برقرار شود. اگرچه همکاری با بخش خصوصی و سرمایه گذاران نیز قابل توجه است. مسئولین نیز با مشاهده پیامدهای مثبت جشنواره، قطعاً همچون گذشته پشتیبانی می کنند.

* برگزاری جشنواره  فیلم کوتاه رضوی را دارای چه شاخصه هایی می دانید؟
یکی از مهمترین نقطه عطف های جشنواره فیلم کوتاه رضوی برگزاری کارگاه های آموزشی بوده است که در دوره گذشته با همت دبیر اجرایی "رقیه توکلی" تحت عنوان طرح ٨ قدم برگزار شد و در ادامه اهمیت به موضوع آموزش در نگاهی متفاوت  به کوشش دبیر تخصصی این دوره "علیرضا دهقان" امسال شاهد شکل جدیدی از این کلاس ها هستیم و انتظار می رود در دوره های بعدی جشنواره، کمیت این موضوع نیز تقویت شود.
یکی از دیگر نقاط عطف جشنواره فیلم کوتاه رضوی اکران فیلم های مستند موفقی است که دستیابی آن ها برای هنرمندان یزدی دشوار بود.      
*آثار تولید شده در جشنواره رضوی را در چه سطح و اثرگذاری می دانید؟
بنابر لیست فیلم های پذیرفته شده در جشنواره فیلم کوتاه رضوی، برخی از فیلم ها را در جشنواره های دیگری دیده بودم که کیفیت بالایی دارند. اما از آنجا که ۲۰ فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم کوتاه رضوی رونمایی خواهد شد، نمی توان نظری قطعی در مورد کل فیلم ها داد و باید منتظر اکران فیلم ها بود.
باید اظهار کنم برای اینجانب جای تعجب داشت که چند فیلم قوی شانس خود را برای رقابت در جشنواره از دست دادند و یا توسط هیئت انتخاب، پذیرفته نشدند. چون انتظار داشتم اسم برخی فیلم ها را که در جشنواره های سما جایزه گرفته بودند، در لیست فیلم های منتخب جشنواره نیز مشاهده کنم.
در کل سطح فیلم های منتخب در جشنواره فیلم کوتاه رضوی بالا بود و حضور ۶ فیلم از یزد در فیلم های منتخب جشنواره جای بسی خوشحالی و مایه افتخار برای شهرمان یزد است.
*پیام و نگاه شما به جشنواره دوازدهم:
به عنوان فیلمسازی نوپا و جوان، خواسته ام این است که ادامه دوره های جشنواره رضوی با نگاهی نو و خلاقانه باشد.در ابتدا عنوان می کنم که حضور صدا و سیما برای دیده شدن آثار پذیرفته شده در جشنواره رضوی و همچنین فرهنگسازی بیشتر برای شهروندان یزدی، بسیار مهم است.
به عنوان یک فعال هنری جوان یزدی، خواسته ام از مسئولین نگاه و توجه بیشتر به هنرمندان یزدی بخصوص قشر جوان می باشد. به جوانان هنرمند شهرم نیز پیشنهاد همدلی و همکاری دارم. یزد و یزدی ها پتانسیل فراوانی دارند اما نبود اتحاد در برخی قسمت ها، موجب پراکندگی فعالیت های هنری در شهرمان شده است. در صورتی که همدلی بین هنرمندان بیشتر شود با استفاده از پتانسیل های شهر جهانی یزد و استعدادهای جوانان یزدی، می توانیم بهترین بوده و بدرخشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار