امروز 14 مرداد است و 111 سال پیش در چنین روزی ایران تازه ای از میان آشفتگی های فراوان سر برآورد و حماسه ای نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن بود.
کد خبر: ۴۷۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶ 05 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که امروز (شنبه، 14 مردادماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بعد از ادای سوگند در صحن علنی مجلس به ایراد سخنرانی پرداخت.

روحانی در ابتدای سخنان خود گفت :ملت بزرگ و شریف ایران، مهمانان ارجمند، رؤسای محترم جمهور، نخست وزیران، معاونین رئیس جمهور، رؤسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و سازمان های بین المللی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان، رؤسای محترم قوای مقننه و قضائیه، رئیس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری، یادگار امام(ره) و اعضای محترم بیت امام راحل(ره)، فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسئولان محترم کشوری و لشگری، خانم ها و آقایان در آغاز سخن یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان سرافراز را گرامی می دارم و در برابر عظمت آنها سر تعظیم فرود می آورم که عزت و شرف امروز ما مرهون رشادت های آن عزیزان است.

وی ادامه داد:ایام ولادت حضرت امام رضا(ع) را تبریک گفته و از خداوند می خواهم با توجهات حضرت ولیعصر(عج) و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات واسعه خود قرار دهد.

روحانی همچنین تصریح کرد:امروز 14 مرداد است و 111 سال پیش در چنین روزی ایران تازه ای از میان آشفتگی های فراوان سر برآورد و حماسه ای نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن بود.

رییس جمهور دوازدهم همچنین تصریح کرد: از آن روز تا به امروز 111 سال گذشته و برنامه مشروطیت برای محدود کردن اختیارات پادشاهان ایرانی با فرازونشیب فراوان روبرو شد که در نهایت متأسفانه به انحراف کشیده شد و ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری های فراوانی کرد و در نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

وی ادامه داد:اکنون قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود و از آن زمان تا کنون عالی ترین مقام اجرایی کشور با رأی مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می شود.

روحانی تصریح کرد : مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم نظیر در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به روشنی سخن گفته و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند. آنها با زبان رأی خود گفتند چه می خواهند و چه نمی خواهند و با رأی اعتماد مجدد و معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت.

رییس جمهور دوازدهم همچنین گفت :ا ز این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که به کشور، نظام و دولت اعتبار و حیثیت اعتماد مجدد کردند. رأی مردم حادثه نبود بلکه حاصل بلوغ اجتماعی بود و باید در آن دامنه تغییرات و دایره خواسته های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواسته ها درآورد.

وی ادامه داد: منتخب ملت باید به درستی بداند که از میان چه خواسته هایی برآمده و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده های خود وفادار بماند. گرچه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است اما امروز به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

دولت دوازدهم می خواهد دولتی معتدل و مصلح باشد

روحانی خاطر نشان کرد :این دولت می خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هر هیجانی برآشفته شده و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم که در سیاست داخلی و خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می دهیم. ما همواره آماده دفاع از ملت خود بوده و دفاع را صرفا با سلاح ممکن نمی دانیم بلکه پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگ ترین سلاح ما رأی ملت ما است، ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمی گیرد.

جمهوری اسلامی حاکمیت دوگانه ندارد / برجام نمونه ای از وفاق ملی در ایران است

روحانی تصریح کرد :این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس بلکه پشتوانه ارتش و سپاه نیز هست و در کشور ما حاکمیت دوگانه ای وجود ندارد، صلح ما به سلاح ما متکی است و برجام نمونه ای از وفاق ملی در ایران است و بی شک بدون پشتوانه رأی ملت و حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و دولت با مردم برجام به فرجامی نمی رسید و ادامه نمی یافت.

وی افزود: جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در معاهده بین المللی با واکنش یکپارچه ملت ایران مواجه می شود لذا باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مسائل، مصالح و فرصت های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی دارد و باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتیبان داریم و باید با پشتیبانی ملت و سربلندی ایران اسلامی با هم تلاش کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: مردمسالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است. توفیقاتی همچون استقلال کشور، امنیت بی نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است.
روحانی همچنین تاکید کرد : باید به هوش باشیم که حفظ دستاوردها و استمرار توفیقات مستلزم برخورداری از اقتصاد قوی و پویا در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی در کشور است که در چهار دهه گذشته پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده و سرمایه گذاری های زیادی در زیرساخت ها انجام شده است و در بسیاری از مناطق محروم و دوردست بهبودهای قابل توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده و فاصله فقیر و غنی به طور معناداری نسبت به ابتدای انقلاب کاهش یافته است.

سطح آموزش و بهداشت از استانداردهای مناسبی نسبت به کشورهای دنیا برخوردار است

وی ادامه داد: امروز سطح آموزش و بهداشت از استانداردهای مناسبی نسبت به کشورهای دنیا برخوردار است. در ادامه دستاوردهای سال های پس از انقلاب، دولت یازدهم تحولات زیادی در عرصه های مختلف ایجاد کرده که از آن جمله، بازگشت ثبات اقتصادی به بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز، کاهش نرخ تورم به تورم تک رقمی، رشد اقتصادی از منفی به رشد کم سابقه دو رقمی در سال گذشته و دستیابی به اشتغال سالانه بیش از 600هزار شغل در این دولت است.

با بیمه همگانی امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی هستند

رییس دولت دوازدهم خاطر نشان کرد : افزایش تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز و بازپس گیری سهم ایران در جهان و جهش در تولید گاز و تکمیل زنجیره ارزش افزوده نفت در کشور است. در حوزه رفاه نیز گام های بزرگی در جهت حمایت از اقشار کم درآمد برداشته شده و با بیمه همگانی امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی هستند از سوی دیگر با اجرای طرح سلامت سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه های درمانی کاهش داشته است.

تحول وضعیت ارتباطات و اینترنت در دولت یازدهم
روحانی در تشریح دستاوردهای دولت یازدهم نیز گفت : در حوزه ارتباطات تحولات در زیرساخت ایجاد شد که دسترسی به اینترنت پرسرعت بیش از 10 برابر شده که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کار داشته است. سند حقوق شهروندی تنظیم شد و دولت دوازدهم ادامه همین کار را در دستور کار قرار داده اما با تمام دستاوردها کشور ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب، وضعیت آلودگی هوا و موارد دیگر دست و پنجه نرم می کند.

از ابتدای دولت یازدهم مسیر 8 ساله را برای انجام اصلاحات طراحی کردیم 

وی تاکید کرد : برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است و از ابتدای دولت یازدهم مسیر 8 ساله را برای انجام اصلاحات طراحی کردیم تا در سال 4 ابتدایی به ثبات اقتصادی دست پیدا کرده و با کشورهای دیگر تعامل پایدار داشته باشیم که به عنوان پیش نیاز بوده است.

مسائل فرعی و جنجال های سیاسی ما را از مسائل اصلی کشور باز نمی دارد

روحانی خاطر نشان کرد : دولت همچنین برای همکاری این مهم به سوی تمام ارکان دست خود را دراز می کند و امروز مردم شریف و صبور ما از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم می توانیم علیرغم اختلاف نظرها، حول تشخیص مسائل اصلی کشور  و یافتن راه حل برای آنها همفکری کرده و با سازوکارهای موجود و با هدایت رهبری معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاستگذاری و اقدام دست یافته و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال های سیاسی ما را از مسائل اصلی کشور باز نمی دارد.

جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود
وی ادامه داد: از سوی مردم و مسئولان کشور به صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود اما در مقابل بدعهدی های آمریکا نیز ساکت نمی نشینیم. ملت ایران احترام را با احترام و تهدید و تحریم را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ می دهد.

می توانیم تجربه برجام را به یک الگو در روابط بین الملل تبدیل کنیم
رییس دولت دوازدهم تاکید کرد : اعلام می کنیم می توانیم تجربه برجام را به یک الگو در روابط بین الملل تبدیل کنیم و از این استثنا قاعده ای بسازیم که آنها که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنها را فراموش نمی کنند.

روحانی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت های بزرگ بلکه از مردم فرهیخته، با ایمان و دلاور خود می گیرد، آماده همکاری بر اساس منافع مشترک بوده و در حضور 105 هیأت نمایندگی کشورهای خارجی که مفتخر به میزبانی آنها در کانون مردمسالاری هستیم، اعلام می کنم دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هر یک از این کشورها هیچ محدودیتی ندارد.

وی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است و نقاط مشترک با همسایگان، زمینه های مناسب برای همگرایی منطقه ای را فراهم آورده که دست دوستی به سمت همسایگان خود دراز می کنیم و معتقدیم که تنها از طریق گفتگو و همکاری منطقه ای می توانیم در جهت آرامش، بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.

روحانی خاطر نشان کرد : قدرت های خارجی که تنها به فکر منافع کوته بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث تشنج در منطقه شده اند، تنها بذر اختلاف را افشانده تا از آب گل آلود ماهی بگیرند اما ما به دنبال منطقه ای باثبات و پیشرفته هستیم و می خواهیم صدای اعتدال و منطق را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم که از این منطقه که مهد ادیان الهی است صدای افراط و خشونت هرگز به گوش نرسد.

وی افزود : امیدواریم بعد از سال ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه کن کردن تروریسم اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رأی و همکاری فراگیر منطقه ای و فرامنطقه ای است. همانگونه که در 4 سال گذشته همواره گفته ایم حل بحران های منطقه مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و کمک رسانی انسانی و مبارزه با ترور و مذاکره سوری-سوری و یمنی-یمنی و پذیرش رأی و نظر مردم این کشورها ازسوی همه فعالان منطقه ای و فرامنطقه ای امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد : آنها که خود را جزء بازدارندگان برجام می دانند می توانند در صف بهره برداری قرار گرفته و به اشتباهات پایان دهند. بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم. مذاکراتی بزرگ بر سر جهانی که در آن کشوری مثل ایران برج بلند دموکراسی است که برجی است که 111 پله دارد و از 111 سال پیش تا کنون.

روحانی خاطر نشان کرد : مهمانان گرامی، ایران امن و مردمسالار با سرمایه های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک می کند. امیدوارم این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسئولان عالیرتبه از سراسر جهان آغازی دوباره برای گسترش هرچه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردم و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.

رییس جمهور دوازدهم همچنین گفت : در پایان اقامتی خوش و خاطره انگیز در کشور عزیزمان ایران برای همه شما مهمانان گرامی آرزومندم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار