میزان نوشت: دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده موسوم به فساد بزرگ نفتی هفدهم تیرماه در شعبه هم عرض توسط قاضی مقیسه در دستور رسیدگی قرار گرفت و پس از برگزاری 8 جلسه و پایان دفاعیات مهدی شمس؛ نهمین جلسه رسیدگی با دفاعیات فلاح هروی تا ساعاتی دیگر در شعبه 28 دادگاه انقلاب آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 07 August 2017

دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده موسوم به فساد بزرگ نفتی که پیش‌تر در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی می‌َشد هفدهم تیرماه در شعبه هم عرض توسط قاضی مقیسه و در شعبه 28 دادگاه انقلاب در دستور رسیدگی قرار گرفت.

پس از برگزاری 26 جلسه رسیدگی و دادگاه علنی که اولین جلسه آن 20 مهرماه 94 برگزار شد، در نهایت در آذرماه سال گذشته، حکم اعدام متهم اول این پرونده (بابک زنجانی) به جرم افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی از سوی دیوان عالی کشور تأیید و حکم اعدام متهم ردیف دوم و سوم پرونده نقض شد.

جلسات رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده به ‌صورت علنی و با حضور نماینده دادستان، متهمان ردیف دوم و سوم، وکلای متهمان و شکات بانک مسکن، تأمین اجتماعی،‌شرکت نفت، بانک ملت برگزار شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها از (ع م ز) متهم تازه دستگیر شده که از او تحت عنوان جعبه سیاه پرونده نام برده می‌شود خبری نبود. فردی که شواهد و صحبت‌های مطرح شده در جلسات دادگاه نشان می‌داد که نقش زیادی در کارها و امورات نفتی این پرونده داشته است.

در هر جلسه قاضی مقیسه ضمن قرائت کیفرخواست موادی از قانون آیین دادرسی کیفری را پیرامون رعایت نظم دادگاه به حاضرین گوشزد می‌کرد و به قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم و سوم پرونده می‎پرداخت.

طبق کیفرخواست اتهامات مهدی شمس: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورتحسابت‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز و مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو بوده است.

بر اساس کیفرخواست اتهامات حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال با علم ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت عامدانه، مشارکت در ارتکاب جرائم مرتبط با جعل، مشارکت در کلاهبرداری یک میلیارد و دویست میلیون یورویی از شرکت Hk با استفاده از جعل، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و همچنین مشارکت در پولشویی عنوان شده است.

در این جلسات مهدی شمس که خود را دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه لندن و دارای تابعیت مضاعف ایرانی - انگلیسی معرفی می‎‌کرد به ارائه لایحه دفاعی خود پرداخت و در نهایت در جلسه ششم دادگاه (3 مرداد) دفاعیات مهدی شمس پایان یافت.

دفاعیاتی که در آن تنها چند عبارت (من کارگزار بودم، مراجع ذیصلاح بابک زنجانی را تأیید کردند، قراردادی امضا نکردم، برای خدمت به نظام و کشورم آمدم) یک‌ُسره تکرار می‌شد.

دفاعیاتی که در آن تنها چند عبارت (من کارگزار بودم، مراجع ذیصلاح بابک زنجانی را تأیید کردند، قراردادی امضا نکردم، برای خدمت به نظام و کشورم آمدم) یک‌ُسره تکرار می‌شد.

شمس در طول جلسات دادگاه در برابر پرسش رئیس دادگاه و اینکه او بابک زنجانی را به‌عنوان فردی توانمند به وزیر سابق اقتصاد و دارایی دولت قبل، وزیر سابق صنعت و معدن و تجارت، وزیر سابق نفت و رئیس کل بانک مرکزی معرفی کرده است؛ صرف عمل معرفی را جرم ندانسته و بیان کرد: بنده آقای بابک زنجانی را به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت معرفی نکرده‌ام بلکه آنها در یک جلسه با یکدیگر آشنا شده اند که توضیح آن معرفی و آن جلسه را متعاقبا خدمتتان بیان خواهم کرد حتی برای این موضوع حاضرم رو در رو کنم چون آقای زنجانی را از قبل به خاطر جابه جایی ارز و پروژه‌های دیگر می‌شناختند، بنده محل ورود زنجانی به نفت نبوده‌ام.

به اعتقاد شمس کیفرخواست به‌ صورت گزینشی و مهندسی معکوس نوشته شده است و با وجود قرائت اظهارات شمس از سوی نماینده دادستان وی بیان می‎کرد که با توجه به اسناد سوءنیتی نداشته و فقط کارگزار بوده است، نماینده دادستان در جلسه پنجم دادگاه خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: شما می‌گویید نقشی ندارید بنده می‌خواهم مطابق اظهارات شما در کیفرخواست نقشتان را نشان دهم. طبق اظهارات ، شما از یک مقام صندوق بازنشستگی نفت، وقت گرفتید و بابک زنجانی را نزد او بردید این اظهارات به خط خود شماست و قابل انکار نیست.

نجفی بیان کرد: در بند 273 جلد 69 پرونده آمده که شمس به عنوان نماینده این دو و مسئول عملیات قرارداد با فال، تحویل و نگهداری و فروش و بازیابی نفت اقدام کند و طبق اظهارات، خود شما محموله‌ها را فال داده‌اید

نماینده دادستان ادامه داد: در اظهارات مورخ 10/9/93 آمده که بابک زنجانی پول نفت را برای خرید هواپیما و اونور ایرصرف کرده و 200 میلیون دلار به حساب‌های متفرقه رفته است لایحه مبسوطی را خود شمس در همان زمان نوشته است و مکرر به عنوان عامل فروش بودن تأکید شده است.

نجفی بیان کرد: در اظهارات بابک زنجانی آمده که مهدی شمس از طریق فلاح معرفی شد و یک میلیارد بار تحویل دادم که 750 میلیون پس داده است و قرار شد 4 کشتی از منفرد ( متهم تازه دستگیر شده) به شمس تحویل داده شود در این جا لازم از منفرد برای مواجه حضوری دعوت شود.

نماینده دادستان گفت: زنجانی در اظهاراتش بیان کرده که آقای شمس در خارج از کشور کمک می‌کرد که خرید هواپیما را انجام دهد در این جا ما کاری به قرارداد فال نداریم ما می‌گوییم این جریان با عملیات متقلبانه آغاز و بار تحویل داده شده است.

در نهایت در جلسه ششم و همزمان با پایان دفاعیات شمس وی از دادگاه تقاضای تشکیل جلسه غیرعلنی برای رسیدگی به پرونده شد و گفت: کلام آخر را می‌گویم و درخواست دارم که دادگاه غیرعلنی برگزار شود.

شمس ادامه داد: با اسناد ناشیانه‌ای که از طریق هلدینگ سورینت تهیه شده بنده را گرفتار کردند حال که فرصتی با کمک قوه قضائیه و دادستان تهران فراهم شده است امیدوارم زوایای پنهان پرونده آشکار شود و به‌طور خصوصی آماده ارائه توضیحات هستم.

در ادامه وکیل مدافع شمس در خصوص اتهام مشارکت و کلاهبرداری از شرکت نفت و صندوق بازنشستگی از طریق جعل گفت: موکل من اصلا در جعل اسناد دخالتی نداشته است و صرفا کارگزار فروش نفت بوده است، کیفرخواست می گوید که وقوع کلاهبرداری از طریق جعل اسناد بوده است نگفته است که فروش نفت جرم است، وزرا، هیچ‌گاه موکل من را نمی‌شناختند، مسئولین عالی‌رتبه مملکت در این قضیه نقش داشتند.

در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی قاضی مقیسه پیش از دفاع حمید فلاح هروی از شکات حاضر در جلسه (وکلای شرکت نفت، HK، تأمین اجتماعی، بانک مسکن و بانک ملت) خواست که چنانچه شکایتی دارند اعلام کنند.

در ادامه صادقی قهاره وکیل شرکت HK لایحه شکایت این شرکت را قرائت کرد. این شکایت ابتدا در مورد آقای فلاح هروی سپس آقای شمس و در خصوص نقش متهمان پرونده در مشارکت با محکوم علیه (بابک زنجانی) به کلاهبرداری ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، جعل اسناد و سایر عناوین اتهامی که در کیفرخواست اشاره شده قرائت شد.

وی ادامه داد: در لایحه به نقش و جایگاه این دو متهم (شمس و فلاح هروی) با بابک زنجانی برای ارتکاب جرایم سازمان‌ِیافته به تفصیل اشاره کرده ایم که این دو یار و شریک بابک زنجانی در بزه انتسابی کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت HK که سرمایه آن متعلق به بیت‌المال است همگام و همراه بوده‌اند؛ بنابراین با توجه به اتهامات مندرج در کیفرخواست و شکایت شرکت نفت و HK مبنی بر غارت بیت‌المال از دادگاه تقاضای رسیدگی داریم.

صادقی قهاره افزود: اعضای این باند ۱۲ تریلیون تومان را در زمانی که مملکت به ارز خارجی نیاز داشت و در اوج تحریم‌ها به‌سر می‌بردیم به غارت برده‌اند این دو متهم به منزله دو بال برای زنجانی بوده‌اند و اگر مشارکت این دو نبود بابک زنجانی مانند مرغ بی‌بال و پری بود و توان ورود به شرکت‌های نفت و HK را پیدا نمی‌کرد.

حمید فلاح هروی که خود را بازنشسته دارای مدرک دکترای صنایع با تابعیت ایران بدون سابقه کیفری معرفی کرد در ارائه لایحه دفاعی خود گفت:ریاست محترم دادگاه سابقه کاری من کاملاً مشخص است، متأسفانه کیفرخواست صادر شده با واقعیت تناقض دارد. جناب آقای قاضی قبل از اینکه دفاعیات من آغاز شود در هفت جلسه قبل مجموعاً 84 بار نام من را به زبان برده‌اید شما گفته‌اید که هروی پس از 30 سال خدمت به نظام راه انحراف را پیش گرفته است خدا گواه و شاهد است که پوست و گوشت من مال نظام است و وفاداری به این نظام از هرچیزی برای من مهم‌تر است لذا این مطلب در حق من به نوعی جفا است.

قاضی مقیسه در این جلسه خطاب به فلاح هروی گفت: مرسدس بنز، آپارتمان، ‌یک میلیاردی که بابک زنجانی از اموال بیت‌المال بابت هدیه عروسی به دخترت داده و آپارتمان 6 میلیاردی و ویلای خریداری شده نشان می‌دهد که اموال بیت‌المال به غارت رفته است اینها با عرق جبین بابک به‌دست نیامده و اموال به غارت رفته بیت‌المال است. شعار دادن جز اتلاف وقت دادگاه چیزی نیست. 1 میلیارد و 200 میلیون دلار غارت کرده‌اید و 10 محموله نفت را برده‌اید در این رابطه توضیح دهید.

هشتمین جلسه دادگاه متهم ردیف دوم و سوم نفتی به پایان رسید و امروز 16 مرداد ماه نهمین جلسه رسیدگی به این پرونده تا ساعاتی دیگر در شعبه 28 دادگاه انقلاب آغاز خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار