کد خبر: ۴۷۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 10 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛روزی ۱۷ ساعت مطالعه، سه ساعت خواب و مابقی مدرسه. تفریح تعطیل؛ مهمانی تعطیل؛ تلویزیون تعطیل و فقط کتاب‌های تلنبار شده کنکور است که یقه‌ات را سفت چسبیده و جای نفس کشیدن نمی‌گذارد.

کنکوری باشی و ماه رمضان؛ کنکوری باشی و گرمای تابستان اردبیل؛ کنکوری باشی و فصل تابستان و وقت گشت‌وگذار...

اما قهرمان کوچک داستان ما روزه می‌گیرد و تابستان و گرما و کتاب، لبخند کنار لبش را نمی‌گیرد. از این حال و هوای خفگان آور که کابوس برخی دانش‌آموزان نابلد است، فاصله‌ها دارد.

فاصله‌هایی که وقتی عینکش را روی چشمش جابه‌جا می‌کند و با سادگی به سؤالاتم پاسخ می‌دهد، از زمین تا آسمان رسیده و اینجاست که رمزهای کوچک اما پنهان موفقیت یکی و ناتوانی دیگری عیان می‌شود.

اعتقادی به کلاس خصوصی ندارم

مهدی شفیعی رتبه ۹ کشوری رشته تجربی کنکور سراسری سال ۹۶ را از آن خود کرده است. افتخاری که چند کلمه ساده بیشتر نیست اما در رویای برخی دانش‌آموزان نیز ظاهر نمی‌شود.

خودش متولد اردبیل است و در مدرسه تیزهوشان اردبیل تحصیل و راه خود را از میان سختی فرمول‌ها و مطالب فرار باز کرده است.

مهدی از آن دست دانش‌آموزانی است که اگر از کنارشان رد شوی سادگی و صمیمت می‌بینی اما وقتی هم‌کلام می‌شوی دنیایی از حرف‌های حکیمانه دارند.

از اول دبیرستان موضوع کنکور را جدی گرفته اما بر خلاف نظر یکی از رتبه‌های برتر اینطور نبوده که بکوب پای کنکور باشد و زندگی را وقف درس کند.

مهدی در روزهای تعطیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت درس خوانده و در روزهای مدرسه نیز هفت الی هشت ساعت کتاب به دست گرفته است.

اما این میزان درس خواندن برای آن هایی که با ساعت مشابه رتبه‌های چهار و پنج‌رقمی دارند، تعجب‌آور است. برخی می‌گویند شاید راستش را نمی‌گوید و درس خواندنش را قایم می‌کند.

اما مهدی معتقد است تنها به معلمان خود اعتماد کرده و درس‌ها را خوب تحویل گرفته است. نه کلاس خصوصی رفته و نه اعتقادی به آن دارد.

هر چند آزمون‌های آزمایشی و کتاب‌های کمک‌درسی بخشی از تحصیل او را یاری داده اما اراده و آرامش را رمز موفقیت می‌داند.

کتاب که به دست می‌گرفتم توکل می‌کردم

مهدی به تعبیر مدیر مدرسه آقای رواقی نماز اول وقت را ترک نمی‌کند. مدیر مدرسه خود شیفته اخلاقیات مهدی است و وقتی از او یاد می‌کند می‌گوید یکی از بهترین‌های ادب و اخلاق و علم مدرسه.

به اعتقاد رواقی مدارس تیزهوشان،  استعدادهای درخشان را تقویت می‌کنند اما در محدوده مدرسه همه دانش‌آموزان به لحاظ جایگاهشان برابر و ارزشمند هستند و هر یک سرمایه‌های این کشور محسوب می‌شوند.

قهرمان کوچک داستان ما دلیل عدم پیروزی برخی دوستان خود و همچنین پشت‌کنکوری‌ها را نداشتن آرامش درون می‌داند و اینکه به جای اعتماد به کلاس درس و معلم به کلاس‌های خصوصی آغشته می‌شوند و سر کلاف گم می‌شود.

مهدی به جز ساعات کوتاه تماشای تلویزیون در این سال آخری تمامی تمرکز خود را روی کتاب‌ها گذاشته و آنچه مربیان گفته‌اند.

یک گوشی معمولی دارد که هیچ تلگرام و اینستاگرامی در آن فعال نیست. این روزها که شبکه‌های مجازی سراب آرزوها را به رخ دانش‌آموزان می‌کشانند، دانش‌آموز تیزهوش اردبیلی فریفته این زیبایی ظاهری نشده است.

پسرم باید دکتری مدافع نیازمندان شود

زمانی که برادر مهدی مهندسی برق و خواهرش رشته مامایی و خودش تجربی را انتخاب می‌کرد پدر و مادر مداخله نداشتند. بر خلاف برخی پدر و مادرها که بت پزشکی را به رخ فرزندان خود می‌کشانند و این روزها نیمی از انرژی آموزش‌وپرورش برای شکستن این قاعده اشتباه معطوف شده است.

اینکه بگذارید دانش‌آموز خودش انتخاب کند قاعده‌ای متداول در خانواده مهدی است. تنها توصیه پدر این بوده که بخواند و بخواند و هر کتاب و امکانی دارد با همان توان بازنشستگی در اختیارش قرار خواهد داد.

آقای شفیعی پدر مهدی مرد بزرگواری است که با چین‌وچروک روی پیشانی معتقد به پول حلال و تربیت فرزندان با ایمان و اخلاق است.  به بچه‌ها سخت نمی‌گیرد.

به یاد دارد که شوق دانستن از کودکی در مهدی بوده و این پسر آرام حتی دعای خیر مادری که می‌آید و می‌رود و دستانش را می‌بوسد به همراه دارد.

دعای خیر مادر که روی زمین نمی‌ماند. آمنه ابراهیمی مادر مهدی همیشه فرزندانش را از زیر قرآن رد می‌کند و به امتحان‌های مدرسه و دانشگاه راهی می‌کند.

مادری است با اخلاص که با جمله‌های ساده سعادت فرزندانش را سعادت خود می‌داند. آرزو دارد روزی که مهدی دکتر می‌شود حال و هوای نیازمندان را داشته باشد.

حالا که قهرمان کوچک ما رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کرده پدر توصیه کرده روزهای پنج‌شنبه ویزیت رایگان را مدنظر قرار دهد و هرکه ندارد، پولی طلب نکند.

آخ اگر اخلاق پزشکی عشق سیال پدر مهدی را به روح و جان می‌سپرد. مهدی قهرمان امروز و فردا و فرداهای اردبیل است. نوجوانی که آرزویش را خدمت به مردم وطن خود می‌داند. نخبه‌ای که کنکور را به کرنش درآورده و الگویی که این روزها نایاب شده و چه نیازمندند نوجوانان ما به هم‌نشینی با آن.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار